Undrende Ugle Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Hei. Eg har lenge vurdert å kjøpe meg et speilløst kamera som overtar etter mitt Canon 550D. Nå ser det ut til at eg har funnet frem til tre ulike modeller som passer til mitt behov. Eg kan dog ikke bestemme meg. Disse er sotert etter min egen prioritet. Prøvde og likte ikke Fuji sitt X-E2, så har droppet Fuji helt fra listen. 1. 6976,- Sony A6000 m/ 16-50 - Dette kameraet ser ut til å få svært mye skryt, og har noe større sensor enn de to andre. Desverre relativt dyrt. 2. 5989,- Olympus OM-D E-M10 m/ 14-42 IIR - Litt lavere oppløsning enn Sony'n, men også rimeligere. Noen hevder raskere autofokus når motivet står i ro. (Dette er den rimeligere versjonen, med 14-42 IIR. Eg har også sett at flere klager på EZ-versjonen) 3. 5487,- Panasonic LUMIX GM1 m/12-32 - Dette er en liten råtass. Jo mindre kamera, jo oftere tar eg det med. Hyggelig pris har det også. Også her hørt en del bra om Lumix-serien. Har så vidt sett på GX7, men den blir nok i dyreste laget. Mitt spørsmål er. Kan noen gi meg noen gode råd? Har dere erfaring med noen av disse modellene? Gjerne hvordan de yter sammenlignet med rimeligere speilreflekskamera, som eg har i dag. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 La meg få gi deg et råd fra en litt annen vinkling kanskje. Kjøp det kamera DU syns er best, ikke hva andre syns. Om det koster en tusenlapp mer eller mindre spiller ingen rolle over litt tid. Du glemmer fort en tusenlapp mer hvis du er happy, men du husker lenge en tusenlapp mindre hvis du er misfornøyd. Når det gjelder modeller får andre trå til. Jeg ville gått for Fuji da jeg liker det bedre, så siden det er uaktuelt for deg kan ikke jeg komme med råd når det gjelder det valget. Lykke til. Lenke til kommentar
Undrende Ugle Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Takk for et flott råd, for det er det. Problemet er at i Sogndal er det et stykke til nærmeste fotobutikk. Så det blir bare litt testing en sjelden gang. Eg skulle så gjerne ønske eg likte Fuji. Kanskje eg kan venne meg til det, men de få minuttene eg hadde med X-E2 var desverre ikke positive. Lenke til kommentar
Edvin Urkedal Koppen Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) Jeg har selv solgt min 500D for å finansiere litt av min Olympus OM D EM10 og en 14-42(pancake). Det eier jeg nå sammen med et nyere speilrefleks fra canon. Jeg er veldig fornøyd med Olympusen, og tar det med hvor enn jeg skal. Liker mulighetene til å bestemme hva knappene skal gjøre selv, er og veldig fornøyd med søkeren, størrelsen, skuddtakten, stabilisatoren bildekvaliteten og alle de vanvittig praktiske og morsomme funksjonene(multieksponering, ulike hdrmoduser, focus peaking, intervallfoto, wifi, ART-filterene osv.). For min egen del er oppløsningen(16mpx) mer enn bra nok. Har selv store(75x50cm) bilder på veggen hjemme tatt med min gamle canon 1000D(10 mpx), uten at pikslene der er sjenerende. Alt i alt, mye morsommere å bruke enn min gamle canon 500D, som til sammenligning var stort og kjedelig. Bildekvaliteten er nok ikke veldig annerledes uten at jeg har sammenlignet den direkte på noen måte enda, men mulighetene mange flere!Når det kommer til kritikk av 14-42 EZ, vet ikke jeg hva det går på. Jeg synes den fungerer fint etter å ha blitt vant til den elektriske motoren(den kan stilles inn til ulike hastigheter for video og stillbilde på kameraet). Jeg vil nok fortsatt foretrekke manuelle zoomer til vanlig, men litt av intensjonen min var i dette tilfelle å ha et kamera og objektiv som var kompakt og spekket av kvalitet, det føler jeg at jeg har i høyeste grad med denne kombinasjonen.Det som derimot plager meg litt, er at batteriet blir fort brukt opp, dette oppfatter jeg dog som et generelt "problem" med disse type kameraene(spesielt med elektronisk søker). Følgefokusen opplever jeg heller ikke som like rask og presis som på min canon(som forventet), spesielt mellom bildene med høy skuddtakt. Siste minus for min del er at det kreves litt større objektiver for å ha mulighet til å isolere bakgrunnen ordentlig pga. den lille bildebrikken(utvalget er heldigvis stort). Dette er dog kun en smaksak. Som andre har nevnt før meg, må du finne et kamera DU er komfortabel med.Dette var min erfaring, så er det sikkert mange som er veldig fornøyd med de andre du nevner, samt Fuji sine. Endret 1. august 2014 av edvkop11 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Ikke lett dette :-) Jeg er sikker på at du ikke kommer til å kunne finne store differansen når det gjelder bildekvaliteten mellom disse. Det jeg ville sett på er hvilket system som kan gi deg det du ønsker. Se for eksempel på objektivene som finnes. Finnes det stort utvalg av lyssterke objektiver , hvordan er det med bildestabilisering. Det er uten tvil en fordel med lyssterke objektiver og bildestabilisering i huset. Da er du sikker på å kunne leke så mye som mulig med dybdeskarpheten, klare raske lukkertider selv ved lave ISO verdier, eller være mer sikker på å unngå bevegelsesuskarphet. Det neste er selvfølgelig betjeningen av kameraet. Er det mange justeringsmuligehter og tilpassing av hjul og knapper etter ditt ønske. Det er en fordel at justeringer kan foretas raskt uten å dykke for mye ned i menyer o.l. Derfor er det greit å kunne velge litt hva hjulene og knappene skal brukes til, etter hva du liker best. Tilslutt er min mening at et kamera også skal se fint ut, dette er ikke en viktig grunn, men nok til å tas med i vurderingen :-) Ut fra disse kriteriene valgte jeg EM-10 da jeg solgte mitt 5D MkIII. Etter et halvt års bruk nå, så er jeg svært overrasket over at man kan få så mye for pengene. I 90% av fotograferingen min savner jeg ikke 5D'en , kun i ytterst få tilfeller. Sonyen som du nevner har fått god kritikk på noen punkter, men jeg tror forskjellene er ytterst små. Dessuten er jeg usikker på Sony systemene , de får til gode sensorer, men man fotograferer ikke kun med sensoren. Av det jeg har fingret på Sony så er det noe jeg ikke kan sette fingeren på. Jeg er også usikker på hva de gjør i fremtiden , de er veldig utviklingsorientert og kan lett finne på nye systemer i stedet for å satse på utvikling av eksisterende systemer og ikke minst objektiver. Men dette er min mening da. Panasonicen her synes jeg blir for liten, EM-10 er etter min mening akkurat på grensen og har en fin ergonomi i forhold til størrelsen. Min ranking her, 1. EM-10 , 2. GM-1 , 3. A6000 Endret 2. august 2014 av Bringisen Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Kan noen gi meg noen gode råd? Har dere erfaring med noen av disse modellene? GM1 har ikke søker og ikke vippbar skjerm. Hvis det ikke er viktige egenskaper kan GM1 være et bra alternativ. Siden du har speilrefleks vet du vel om du vil savne søker. Det er vanskelig å si noe om hvordan di yter i forhold til speilrefleks uten å vite hvilken modell du har. Er den ikke alt for gammel må du nok opp i A6000 for så få en forbedring av bildekvalitet, men hvis du ikke er superopptatt av bildekvalitet vil du neppe se noen vesentlige forskjeller uansett mellom noen av disse. Når det gjelder autofokus er alle disse bra på autofokushastighet, A6000 får best kritikker for følgefokus, men speilrefleksen du har er sannsynligvis like bra, kanskje bedre - avhengig av modell/alder. Endret 2. august 2014 av se# Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Kan noen gi meg noen gode råd? Har dere erfaring med noen av disse modellene?GM1 har ikke søker og ikke vippbar skjerm. Hvis det ikke er viktige egenskaper kan GM1 være et bra alternativ. Siden du har speilrefleks vet du vel om du vil savne søker. Det er vanskelig å si noe om hvordan di yter i forhold til speilrefleks uten å vite hvilken modell du har. Er den ikke alt for gammel må du nok opp i A6000 for så få en forbedring av bildekvalitet, men hvis du ikke er superopptatt av bildekvalitet vil du neppe se noen vesentlige forskjeller uansett mellom noen av disse. Når det gjelder autofokus er alle disse bra på autofokushastighet, A6000 får best kritikker for følgefokus, men speilrefleksen du har er sannsynligvis like bra, kanskje bedre - avhengig av modell/alder. Han har skrevet at han skal bytte ut en Canon 550d. Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Han har skrevet at han skal bytte ut en Canon 550d. Så sannelig, burde lest litt bedre. Men da stemmer kommentaren min veldig bra, kan jo legge til at alle de tre kandidatene har autofokus i videomodus også. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Det er mange ulike egenskaper ved et kamera, autofokushastighet er en som kanskje betyr noe. Her er en video som tar for seg dette: Min favoritt havnet på sisteplass i denne testen, men det betyr ikke all verden for min del. Men kanskje det kan gi trådstarter noen svar til å velge den som passer hans behov...:-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 1. 6976,- Sony A6000 m/ 16-50 - Dette kameraet ser ut til å få svært mye skryt, og har noe større sensor enn de to andre. Desverre relativt dyrt. 2. 5989,- Olympus OM-D E-M10 m/ 14-42 IIR - Litt lavere oppløsning enn Sony'n, men også rimeligere. Noen hevder raskere autofokus når motivet står i ro. (Dette er den rimeligere versjonen, med 14-42 IIR. Eg har også sett at flere klager på EZ-versjonen) 3. 5487,- Panasonic LUMIX GM1 m/12-32 - Dette er en liten råtass. Jo mindre kamera, jo oftere tar eg det med. Hyggelig pris har det også. Også her hørt en del bra om Lumix-serien. Har så vidt sett på GX7, men den blir nok i dyreste laget. Mine følelser for disse tre kameraene er: 1. A6000 har størst sensor, men er likevel nest minst kamera. God betjening og massevis av funksjonalitet. Mye skryt i tester. Fint objektiv med mest zoom av disse tre. Også det objektivet som gir mulighet for kortest dybdeskarphet og minst bildestøy på midlere ISO-verdier. Stor dybdeskarphet er selvsagt også mulig. Rask AF. EVF søker. Middels utvalg objektiver. 2. E-M10 har minst sensor, men størst kamerahus, EVF søker. Mye god omtale på nett. Godt utvalg objektiver. Dette objektivet har litt mindre vidvinkel men litt mer tele enn Sonys alternativ. Rask AF og god betjening. 3. Minst kamerahus, minst objektiv, minst sensor, minst zoom. Samme vidvinkel som Sonys alternativ men mindre tele. Etter min mening en stor ulempe at det ikke har søker. Det betyr at du må holde kameraet noe vinglete unna ansiktet når du fotograferer. Betjening og menyer er definitivt mer lagt opp for begynnere enn de andre to. 1 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Det er mange ulike egenskaper ved et kamera, autofokushastighet er en som kanskje betyr noe. Her er en video som tar for seg dette: Min favoritt havnet på sisteplass i denne testen, men det betyr ikke all verden for min del. Men kanskje det kan gi trådstarter noen svar til å velge den som passer hans behov...:-) Har sett den videoen før, men synes det er litt dumt at de har med state of the art speilrefleksen til 50.000,- + Han sier at autofokusen til de beste speilløse er sammenlignbar med tilsvarende prisede speilreflekser. derfor hadde det vært morsomt om han hadde med en 70D, D7100 osv. De fleste sier fremdeles at disse speilrefleksene er bedre enn disse speilløse, men en slik reallife test hadde vært morro. Jeg har ikke prøvd noen av disse speilløse i denne testen så jeg vet ikke :-) Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Jo, det hadde kanskje være artigere med en test av likeverdige konkurrenter, men for meg spiller det egentlig ikke så stor rolle. Her er sånn det ser ut inni mitt hode når det gjelder denne testen...: Hvis man skal fotografere aktiviteter med mye og raske bevegelser, så er riktig verktøy noe som har lynrask autofokus (hvis det ikke er så raskt at man heller bør manuelt prefokusere) og stort buffer for lange kontinuerlige eksponeringer. Til det bruket er proffkameraene DSLR det som dekker behovet. Andre situasjoner kan kanskje dekkes like bra med noe som er tregere og har andre gode egenskaper. Et eller annet sted finner men kanskje noe som dekker hele spekteret, altså et kompromiss. De kameramodellene er dermed helt greie på det meste, men ikke best på noe...:-) Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Jo, det hadde kanskje være artigere med en test av likeverdige konkurrenter, men for meg spiller det egentlig ikke så stor rolle. Her er sånn det ser ut inni mitt hode når det gjelder denne testen...: Hvis man skal fotografere aktiviteter med mye og raske bevegelser, så er riktig verktøy noe som har lynrask autofokus (hvis det ikke er så raskt at man heller bør manuelt prefokusere) og stort buffer for lange kontinuerlige eksponeringer. Til det bruket er proffkameraene DSLR det som dekker behovet. Andre situasjoner kan kanskje dekkes like bra med noe som er tregere og har andre gode egenskaper. Et eller annet sted finner men kanskje noe som dekker hele spekteret, altså et kompromiss. De kameramodellene er dermed helt greie på det meste, men ikke best på noe...:-) Ja du har helt rett. Men slik jegser det er det kun litt raskere følgefokus så er de speilløse der. Se for eksempel EM-1 v.s 70D v.s D7100. Her har vel EM-1 og 70D en burst på 7 b.s mens D7100 har 6 ? Når det gjelder bufferen så har EM-1 mye større buffer både i RAW og i JPG enn 70D, mens D7100 er litt begredelig her ? Så hadde følgefokusen vært bedre kunne EM-1 fint vært brukt som BIF kamera :-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Skal du ha ett systemkamera, så hadde jeg sett på objektivene som er tilgjengelig. Nå er jeg neppe helt nøytral, men mFT har bedre utvalg av objektiver, og objektivene er mindre, mellom E-M10 og GM1 så er det ett valg av filosofi, vil du ha ett hus som har "alt", eller ett som er lite "for enhver pris", det er to veldig forskjellige hus. AtW Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Er i samme situasjon selv, og vurderer de samme kamera typene. I tillegg har jeg lest mye om Fujifilm X-T1, men ikke testet dette. Noen som kan anbefale dette forran de andre nevnte modellene? Grunnen til at jeg så på dette, var gode muligheter for manuell bruk. Kan tenke med ett kamera som har gode manuelle funksjoner, samt er raskt nok til å fange korte øyeblikk. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Er i samme situasjon selv, og vurderer de samme kamera typene. I tillegg har jeg lest mye om Fujifilm X-T1, men ikke testet dette. Noen som kan anbefale dette forran de andre nevnte modellene? Grunnen til at jeg så på dette, var gode muligheter for manuell bruk. Kan tenke med ett kamera som har gode manuelle funksjoner, samt er raskt nok til å fange korte øyeblikk. Fujifilm er blandt de tregeste på autofokus, det som er viktig å påpeke at det er ikke ett minutt tregere enn neste kamera, det er snakk om millisekunder. Bildekvaliteten på Fujifilm er definitivt noe av det beste. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 ...det er snakk om millisekunder. .... Godt poeng. Forskjellen mellom de ulike kameramodellene i samme prisklasse (omtrent) er nok omtrent ikke målbar...:-) Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Ser at fullformat kameraet Sony A7 med kitobjektiv er på tilbud til nkr 7600. Er dette ett verdig alternativ, prisen i betraktning? En negativ ting er dårlig utvalg av Sony FE objektiver. Lenke til kommentar
Thor'en Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) Ser at fullformat kameraet Sony A7 med kitobjektiv er på tilbud til nkr 7600. Er dette ett verdig alternativ, prisen i betraktning? En negativ ting er dårlig utvalg av Sony FE objektiver. Her er det bare å bestille før det oppdages at de har satt feil pris. Lykke til. Link: http://www.expert.no/fotoogvideospeilreflekskamera/sonya7kbdigcamera/p/31050/ Mvh Thor Endret 5. august 2014 av Thor'en Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) Hysj. Edit: Borte nå. Endret 5. august 2014 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå