Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan vakter på psykiatrisk avdeling nekte meg utskrift av blod- og urinprøve?

xinjian

Anbefalte innlegg

Du har ikke krav på utskrift en bestemt dag, men du skal ha den så raskt de klarer. Dvs når det er din tur i køen. Du er nok ikke den eneste som ønsker journalutskrift. :)

Når du har krav på en lege, vet jeg dessverre ikke. Det blir på siden av min jobb.

Det kan være interne regler som sier når du kan ringe ut osv. Jeg vil uansett råde deg til å ta det med ro og ikke hisse deg opp og forlange ting som du blir i utgangspunktet nektet. Ingen pasienter får legetilsyn 24/7, det gjelder også psyk. Prøv å være litt tålmodig, så blir folk stort sett greiere mot deg også.

(Prøver ikke å være nedlatende nå, det er kun gode råd).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Muligens det er under åpen akuttpsykiatrisk avdeling, de er jo kjent for å bare la det stå til :fun:

Nord1 er en lukket avdeling.

Lenke til kommentar

Bare for å være litt vanskelig med deg, Krikkert, så vil jeg påpeke at de faktisk kan nekte pasienter innsyn i journalen av hensyn til pasientens eget liv og helse eller hensynet til personer som står pasienten nær.

Husker ikke helt paragrafnummeret nå og nettet kuker seg så mye at jeg ikke får søkt det opp, men det klarer sikkert noen andre å finne frem til.

Hverken utskrifter av blod- eller urinprøver vil omfattes av dette unntaket. Og unntaket gjelder når det er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade, eller er klart utilrådelig av hensyn til personer som står vedkommende nær (min utheving), pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 (2). Dette er ganske strenge vilkår.

Lenke til kommentar

Du har rett på akuttbehandling om det skulle være nødvendig. Men du kan selvfølgelig ikke kreve at en lege er tilstede for å snakke med deg døgnet rundt.

Ang. lovbrudd så veit jeg ikke om det har vært noen i det hele tatt.

Du sier du ikke får lov til å ringe advokat eller politi... Vel, nå er du på nettet. Du kan sende en epost til advokaten din.

Det nytter fortsatt ikke når de har klart å utsette det helt til helga. De er sykt taktiske for at jeg ikke skal få kloa i den utskriften. God knows hvorfor.

Lenke til kommentar

Du har rett på akuttbehandling om det skulle være nødvendig. Men du kan selvfølgelig ikke kreve at en lege er tilstede for å snakke med deg døgnet rundt.

Du sier du ikke får lov til å ringe advokat eller politi... Vel, nå er du på nettet. Du kan sende en epost til advokaten din.

Det nytter fortsatt ikke når de har klart å utsette det helt til helga. De er sykt taktiske for at jeg ikke skal få kloa i den utskriften. God knows hvorfor.

De har ikke lov til å gi deg den. Det må en lege gjøre, og da må du finne deg i å stå i den samme køen som alle andre som vil ha utskrift av journalen sin.

Men hvorfor er du så interessert i journalen din? Hvis du mener du er syk og trenger legehjelp så be om det heller enn å be om journalen - noe som kan ta flere uker som andre her har forklart.

Lenke til kommentar

De har ikke lov til å gi deg den. Det må en lege gjøre, og da må du finne deg i å stå i den samme køen som alle andre som vil ha utskrift av journalen sin.

Men hvorfor er du så interessert i journalen din? Hvis du mener du er syk og trenger legehjelp så be om det heller enn å be om journalen - noe som kan ta flere uker som andre her har forklart.

Det har jeg gjort.. Kort sagt: "De skulle gjøre noe, men så ble det ikke noe av det."

(Høres kjent ut?)

Og den ene blodprøven forsvant på mystisk vis. (Har tatt minst 2 hittil.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...