Runarh93 Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Hei, jeg vil gjerne kjøpe meg en TV til å ha på rommet og trenger litt hjelp. Jeg er student, og vi er 3 stk. som bor i en 3-roms leilighet. Og vi har dermed stue og soverom i et, jeg kunne derfor gjerne tenke meg en egen TV på rommet. Jeg skal ha den foran sengen og vil ha en mellom 40-50". Prisklasse tenkte jeg 6k +/-. Den vil bli brukt til filmer, serier, kanskje brukes som dataskjerm av og til og muligens til Xbox/PS4 gaming. Har noen forslag til et godt kjøp? Jeg var innom Expert og selgeren foreslo denne: http://www.expert.no/tv/lg47lb630vaen47ledtv/p/13686/ Ville denne TVen passet mine behov og er den er godt kjøp? Hvis noen har forslag til bedre kjøp setter jeg stor pris på lenker! - Runar Lenke til kommentar
Reaver Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Denne: https://www.komplett.no/samsung-40-led-smart-tv-ue40h5505/813628 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Husk på at om du kjøper TVen, får du også krav om betaling av NRK-lisens. Sure penger for en student... Se egen tråd om dette; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=713856&st=0 1 Lenke til kommentar
Runarh93 Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Denne: https://www.komplett.no/samsung-40-led-smart-tv-ue40h5505/813628 Men denne har 100Hz CMR, det tilsvarer 50Hz hvis jeg har forstått det rett? Og det er vel ikke godt nok til å spille på evt. koble opp pcen? Husk på at om du kjøper TVen, får du også krav om betaling av NRK-lisens. Sure penger for en student... Se egen tråd om dette; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=713856&st=0 Det har jeg faktisk ikke tenkt på i det hele tatt. Takk for påminnelsen! Sure penger, men får bare bite tenna i eplet om jeg går for kjøpet! Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) HDMI 1.4 støtter uansett ikke mer enn 60Hz inn i TV'en. Større monitorer får man i dag til en rimelig grei penge: LINK Ingen lisens å betale på dem. Edit: Dobbelsjekk med selger at det ikke er TV-tuner på monitoren. Noen står oppført med RF connector. Det kan være composite inngang, men det kan også være antenne inngang... Endret 1. august 2014 av Joey1313 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Min neste TV blir sannsynligvis Philips med ambilight. Virker som en spennende sak når den skal henge på hvit vegg. Hører også de som har dem være svært fornøyd. Langt mer fornøyd enn Samsung-eierne f.eks. LG har stort sett mye for pengene. Philips med ambilight får du fra ca 6500kr. Lenke til kommentar
Runarh93 Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Det er allerede en TV i leiligheten som betales lisenes på, da slepper jeg vel unna dette? Lenke til kommentar
Runarh93 Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 (endret) HDMI 1.4 støtter uansett ikke mer enn 60Hz inn i TV'en. Større monitorer får man i dag til en rimelig grei penge: LINK Ingen lisens å betale på dem. Edit: Dobbelsjekk med selger at det ikke er TV-tuner på monitoren. Noen står oppført med RF connector. Det kan være composite inngang, men det kan også være antenne inngang... Jasså? Men for Xbox One/PS4 spilling da? Hva vil dette innebære, er det samme om det er 60 eller 100hz der da? Er det noe greie på de billigste av disse monitorene da? Det var jo en stor bredde i pris på disse skjermene. Den skal brukes til gaming hvis kobles til TV. Endret 1. august 2014 av Runarh93 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) Det er allerede en TV i leiligheten som betales lisenes på, da slepper jeg vel unna dette? Om du kjøper en TV på Elkjøp eller Komplett.no eller liknende, så melder de fra til lisensavdelingen at DU har kjøpt DEN TV'en. Den blir registrert i arkivet til lisensavdelingen på deg. Lisensen som betales på TV'en som står i leiligheten er sannsynligvis registrert på en husstand som du ikke tilhører. Men om du får f.eks. noen i familien din til å kjøpe en TV i sitt navn, så er problemet løst. Det er sannsynligvis det smarteste selv om det kanskje er slik at lisensavdelingen ville akseptert at det betales en lisens der du bor og at det er nok. Jeg har forstått det som at om man f.eks. bor hjemme hos foreldre, så kan man ha TV på rommet uten å betale egen lisens, men bare frem til man er 23 år eller noe sånt. Som sagt, enkleste er bare å kjøpe TV'en i navnet på noen som allerede betaler lisens. HDMI 1.4 støtter uansett ikke mer enn 60Hz inn i TV'en. Større monitorer får man i dag til en rimelig grei penge: LINK Ingen lisens å betale på dem. Edit: Dobbelsjekk med selger at det ikke er TV-tuner på monitoren. Noen står oppført med RF connector. Det kan være composite inngang, men det kan også være antenne inngang... Jasså? Men for Xbox One/PS4 spilling da? Hva vil dette innebære, er det samme om det er 60 eller 100hz der da? Er det noe greie på de billigste av disse monitorene da? Det var jo en stor bredde i pris på disse skjermene. Den skal brukes til gaming hvis kobles til TV. Altså, man KAN få et 120Hz signal inn i TV'en via HDMI fra f.eks. Playstation3, men det vil da være et 3D 720p signal, og ikke FullHD. Med mindre man har en TV med HDMI1.4b eller HDMI2.0, begge skal støtte 3D signal i FullHD med 120Hz (60 bilder til hvert øye). Men igjen, PS4 og XBO klarer knapt å rendre 60 bilder i sekundet i FullHD så det er ikke noe behov for høyere hastighet. Men som du sier, om TV'en har 50Hz panel og 100Hz CMR så er den åpenbart ikke 3D ready, og kan uansett ikke verken ta imot eller fremvise høyere bildefrekvenser enn den er oppgitt å kunne gjøre. Når det gjelder monitorene så er jeg ikke til mye hjelp. Jeg betaler lisens. Endret 1. august 2014 av Joey1313 1 Lenke til kommentar
Runarh93 Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Det er allerede en TV i leiligheten som betales lisenes på, da slepper jeg vel unna dette? Om du kjøper en TV på Elkjøp eller Komplett.no eller liknende, så melder de fra til lisensavdelingen at DU har kjøpt DEN TV'en. Den blir registrert i arkivet til lisensavdelingen på deg. Lisensen som betales på TV'en som står i leiligheten er sannsynligvis registrert på en husstand som du ikke tilhører. Men om du får f.eks. noen i familien din til å kjøpe en TV i sitt navn, så er problemet løst. Det er sannsynligvis det smarteste selv om det kanskje er slik at lisensavdelingen ville akseptert at det betales en lisens der du bor og at det er nok. Jeg har forstått det som at om man f.eks. bor hjemme hos foreldre, så kan man ha TV på rommet uten å betale egen lisens, men bare frem til man er 23 år eller noe sånt. Som sagt, enkleste er bare å kjøpe TV'en i navnet på noen som allerede betaler lisens. HDMI 1.4 støtter uansett ikke mer enn 60Hz inn i TV'en. Større monitorer får man i dag til en rimelig grei penge: LINK Ingen lisens å betale på dem. Edit: Dobbelsjekk med selger at det ikke er TV-tuner på monitoren. Noen står oppført med RF connector. Det kan være composite inngang, men det kan også være antenne inngang... Jasså? Men for Xbox One/PS4 spilling da? Hva vil dette innebære, er det samme om det er 60 eller 100hz der da? Er det noe greie på de billigste av disse monitorene da? Det var jo en stor bredde i pris på disse skjermene. Den skal brukes til gaming hvis kobles til TV. Altså, man KAN få et 120Hz signal inn i TV'en via HDMI fra f.eks. Playstation3, men det vil da være et 3D 720p signal, og ikke FullHD. Med mindre man har en TV med HDMI1.4b eller HDMI2.0, begge skal støtte 3D signal i FullHD med 120Hz (60 bilder til hvert øye). Men igjen, PS4 og XBO klarer knapt å rendre 60 bilder i sekundet i FullHD så det er ikke noe behov for høyere hastighet. Men som du sier, om TV'en har 50Hz panel og 100Hz CMR så er den åpenbart ikke 3D ready, og kan uansett ikke verken ta imot eller fremvise høyere bildefrekvenser enn den er oppgitt å kunne gjøre. Når det gjelder monitorene så er jeg ikke til mye hjelp. Jeg betaler lisens. Takk for gode svar! Da får jeg pappa til å kjøpe den, så er forhåpentligvis problemet løst frem til jeg ferdig med å studere =) Okei, jeg tror jeg skjønner tegninga. Altså holder 50Hz mer eller mindre til gaming fordi konsoller foreløbig ikke går over 60 fps? Men hva om jeg skal bruke den som PC skjerm da, det blir selvsagt ikke på heltid, men kanskje en helg i blandt? Vil det gå med en 50Hz eller er jeg nødt til å opp i minst 100Hz? Endret 2. august 2014 av Runarh93 Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Det er allerede en TV i leiligheten som betales lisenes på, da slepper jeg vel unna dette? Om du kjøper en TV på Elkjøp eller Komplett.no eller liknende, så melder de fra til lisensavdelingen at DU har kjøpt DEN TV'en. Den blir registrert i arkivet til lisensavdelingen på deg. Lisensen som betales på TV'en som står i leiligheten er sannsynligvis registrert på en husstand som du ikke tilhører. Men om du får f.eks. noen i familien din til å kjøpe en TV i sitt navn, så er problemet løst. Det er sannsynligvis det smarteste selv om det kanskje er slik at lisensavdelingen ville akseptert at det betales en lisens der du bor og at det er nok. Jeg har forstått det som at om man f.eks. bor hjemme hos foreldre, så kan man ha TV på rommet uten å betale egen lisens, men bare frem til man er 23 år eller noe sånt. Som sagt, enkleste er bare å kjøpe TV'en i navnet på noen som allerede betaler lisens. Trenger ikke betale lisens når du er over 23 år heller... Skal kun betales en lisens pr husstand. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Trenger ikke betale lisens når du er over 23 år heller... Skal kun betales en lisens pr husstand. Enkelt og greit. Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger. Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 , ledd I. Endret 2. august 2014 av Joey1313 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Okei, jeg tror jeg skjønner tegninga. Altså holder 50Hz mer eller mindre til gaming fordi konsoller foreløbig ikke går over 60 fps? Men hva om jeg skal bruke den som PC skjerm da, det blir selvsagt ikke på heltid, men kanskje en helg i blandt? Vil det gå med en 50Hz eller er jeg nødt til å opp i minst 100Hz? Hvordan skal du få 100Hz inn i TV'en fra datamaskinen over HDMI utenom 720p i 3D på en 3D ready skjerm? En av de viktigste tingene med TV'er i dag til spilling er noe som kalles for input-lag. Rett og slett forsinkelsen fra du trykker X på kontrolleren eller venstre knapp på musa, til figuren din hopper eller skyter på skjermen. Når input-lag blir for høy så blir spilling vanskelig. Litt det samme blir tilfellet med PC bruk, du flytter musa opp til krysset i hjørnet for å lukke et vindu, men forsinkelsen gjør at du trekker pilen for langt og må justere deg tilbake, det blir man veldig fort lei av. 100Hz på TV'er i dag er å interpolere kunstige bilder inn mellom orginalmaterialet. Å generere kunstige bilder tar tid, altså vil input-lag'en øke. TV'er har derfor ofte en egen PC eller Gaming mode der selv om panelet kan oppdateres 100 ganger i sekundet, så blir det bare oppdatert så ofte som det er bilder i sekundet i signalet. Dvs. om du sender 1080p50Hz til TV'en, så vil den vise hvert bilde fra signalet 2 ganger. Jeg syns du skal kikke litt her: Link Og se om du finner en TV som virker interessant ut fra input-lag kriteriet. Så googler du TV modellen og legger til "for pc use and gaming?" Du vil få frem mange hits på de mest populære modellene. Det er mange kriterier å ta hensyn til, vi skraper bare i overflaten her nå. Endret 2. august 2014 av Joey1313 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå