Gå til innhold

Støyreduksjon vha antistøy


Anbefalte innlegg

Er det mulig å fjerne viftestøyen fra kabinettet vha antistøy?

 

Jeg ser for meg noe slikt:

1. Støyen tas opp vha en mikrofon.

2. Støyen gjøres om til antistøy ved å fasevende den 180 grader.

3. Antistøyen sendes tilbake via en høytaler.

 

Med dagens kraftige lydkort burde dette kunne gjøres "real time". Eller man kunne spiller av en antistøy-snutt med "repeat el.loop" funksjonen slått på.

 

Er det noen som har prøvd dette ? Gi i så fall lyd fra dere!

 

(Jeg vet det produseres hodetelefoner med antistøyfunksjon som visst nok skal være fine på flyturer der det er mye monoton motorstøy).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ehh.... hæ? går den an å fjerne en lyd ved å tilføre en annen?

Det spørs hva slags vei du tilfører lyden (bølgen).

Tenk deg en bølge på havet. For å få vannet til å virke stille, så må det sendes ut motbølger (som møter den første bølgen). For å få en høy bølge ned så må en lav bølge sendes mot den. Og motsatt med lave bølger. Da _ser_ det ut som at vannet er stille. Og lyd er bølger i lufta.

 

Kanskje ikke så godt forklart, men du skjønner det...

Lenke til kommentar

Ja, klart det funker. I fly brukes "antistøy" for å dempe lydnivået i kabinen, har jeg hørt. Bare å teste selv det, ta høytalerne dine, snu pluss og minus på den ene høytaleren (da er den 180 grader fasevendt) og plasser høytalerene med fronten rett mot hverandre så tett som mulig. Hvis høytalerne står riktig plassert hører du nesten ingenting når du skrur opp volumet. Altså motsatte lydbølger kanselerer hverandre... dette funker best i mono ;)

edit: OBS! fort gjort å sprenge høyttalerne

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
edit: OBS! fort gjort å sprenge høyttalerne

Ja fint å si det etterpå, spesiellt med et litt obs oxo. prøvde du selv før du fant ut det? *grin*

Tenkte det var lurt å opplyse om at det er fort gjort å sprenge høytalerne når man er vant til at det spiller ganske høyt før man trenger å tenke på elementene. Jeg skadet et par eldgamle Pioneer bilhøytalere på denne måten. De var ny i eske og jeg koblet de opp for morro skyld. Var ikke så nøye med de ;) Er ørlittegrann mer forsiktig med Hifi'n.

Lenke til kommentar

dette virker i praksis om du har rett utstyr. forsvaret holder på å

forske litt på dette. praktisk å kunne snakke med hverandre, mens

skudd blir dempet. noen som har sett den svenske filmen "livvaktene"?

der bruker de dette apperatet (sikkert bare filmtriks, men du får se

hvordan det kan virke i alle fall).

 

kretsene på et lydkort vil være for sene med å ta opp lyden. kanskje

om du stiller inn delay på rett måte.. men som vanlig er jeg skeptisk.

tror det bare blir mer støy.

Lenke til kommentar
Er det mulig å fjerne viftestøyen fra kabinettet vha antistøy?

 

Jeg ser for meg noe slikt:

1. Støyen tas opp vha en mikrofon.

2. Støyen gjøres om til antistøy ved å fasevende den 180 grader.

3. Antistøyen sendes tilbake via en høytaler.

 

Med dagens kraftige lydkort burde dette kunne gjøres "real time". Eller man kunne spiller av en antistøy-snutt med "repeat el.loop" funksjonen slått på.

 

Er det noen som har prøvd dette ? Gi i så fall lyd fra dere!

 

(Jeg vet det produseres hodetelefoner med antistøyfunksjon som visst nok skal være fine på flyturer der det er mye monoton motorstøy).

Det er altfor høy latency på vanlige lydkort (alle lydkort) til at det er gjennomførbart. En forsinkelse på et par millisekunder vil føre til at det bare blir dobbelt så mye støy.

Lenke til kommentar
Er det mulig å fjerne viftestøyen fra kabinettet vha antistøy?

 

Jeg ser for meg noe slikt:

1. Støyen tas opp vha en mikrofon.

2. Støyen gjøres om til antistøy ved å fasevende den 180 grader.

3. Antistøyen sendes tilbake via en høytaler.

 

Med dagens kraftige lydkort burde dette kunne gjøres "real time". Eller man kunne spiller av en antistøy-snutt med "repeat el.loop" funksjonen slått på.

 

Er det noen som har prøvd dette ? Gi i så fall lyd fra dere!

 

(Jeg vet det produseres hodetelefoner med antistøyfunksjon som visst nok skal være fine på flyturer der det er mye monoton motorstøy).

En lydskilde(i naturen) er en sum av harmoniske bølger som kan beskrives med

y(x,t)= A*sin(wt - kx + phi )

 

så ved å fasedreie y(x,t) med 180grader=Pi:

y_negative(x,t)= A*sin(wt - kx + phi +Pi)= - A*sin(wt - kx + phi )

 

Hvis disse to kildene legges på nøyaktig samme sted vil den lyden du høre bli:

Y_sum = y + y_negative = y-y=0 og du hører ingenting.

 

Men problemet er å finne den nøyaktige y_negativ som inneholder de samme frekvenskomponentene som støykilden. Og dette problemet er vanskelig. Pluss at summen er avhengig av gangavstanden: Det vil si at du kun får null lyd ved å sitte i bestemte plasser. og beveger du en halv (?) bølgelengde bort vil du møte en topp og lyden blir dobbel så høy (i teorien, men i praksis kreves det 4 ganger så mye energi for å høre dobbelt så høyt). Det er ikke noe særlig å bli låst til en bestemt plass. Riktig fase (phi) må også justeres slik at de kommer i riktig motfase. SINTEF forsker på dette: De forsker på en hodetelefon"plugg" som plugges rett i øret. Lyden fra pistoler blir tatt opp og behandlet av en mikrokontroller og blir fasedreid 180grader og så bli addert til den originale lyden som har blitt dempet litt pga noe sitter i øret. Så den som skyter hører praktisk talt ingenting :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt naivt å si at lydkort har for mye latency til at dette vil fungere! (se pkt 2)

 

Sintef i trondheim jobber ganske mye med motlyd for førere av militære kjøretøyer (tanks) og lokomotiver.

 

To hovedproblemer finnes:

1. lydkilden har et komplekst strålingsdiagram. I praksis må den sannsynligvis tilnærmes som punktkilde og dermed kan optimal kanselering bare oppnås på ett punkt. I andre punkt kan konstruktiv interferens oppstå (dobbelt så høy støy!)

 

2. Fasevending vil si at forsinkelsen mellom støy og utsendt "mot-støy" må være tilsvarende en halv bølgelengde og dermed en funksjon av frekvens.

 

For "uendelig lave frekvenser" -> DC går bølgelengden mot uendelig og dermed kan prosesseringen ta så lang tid den bare vil! Dessuten er typisk variasjonen i lydtrykk som funksjon av plassering i rommet mindre slik at demping kan oppnås for et større område i lave frekvenser.

 

For høye frekvenser opp mot fs/2 har man bare ett sample på seg til å prosessere og et stort antall rom-modi gjør at minima/maksima kommer veldig tett i rommet.

 

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...