gunnelus Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Er det mulig å fjerne viftestøyen fra kabinettet vha antistøy? Jeg ser for meg noe slikt: 1. Støyen tas opp vha en mikrofon. 2. Støyen gjøres om til antistøy ved å fasevende den 180 grader. 3. Antistøyen sendes tilbake via en høytaler. Med dagens kraftige lydkort burde dette kunne gjøres "real time". Eller man kunne spiller av en antistøy-snutt med "repeat el.loop" funksjonen slått på. Er det noen som har prøvd dette ? Gi i så fall lyd fra dere! (Jeg vet det produseres hodetelefoner med antistøyfunksjon som visst nok skal være fine på flyturer der det er mye monoton motorstøy). Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 ehh.... hæ? går den an å fjerne en lyd ved å tilføre en annen? Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 jess det går ann, leser du ikke illustrert vitenskap??? :o men jeg tror det blir litt vanskelig i praksis, men det er låv til å prøve.. og feile Lenke til kommentar
daho Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 ehh.... hæ? går den an å fjerne en lyd ved å tilføre en annen? ebso86: Eksos potter. På flyplasser gjør de akkurat det samme som gunnelus snakker om. gunnelus: Du kan jo prøve da. Lykke til! Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 ehh.... hæ? går den an å fjerne en lyd ved å tilføre en annen? Det spørs hva slags vei du tilfører lyden (bølgen). Tenk deg en bølge på havet. For å få vannet til å virke stille, så må det sendes ut motbølger (som møter den første bølgen). For å få en høy bølge ned så må en lav bølge sendes mot den. Og motsatt med lave bølger. Da _ser_ det ut som at vannet er stille. Og lyd er bølger i lufta. Kanskje ikke så godt forklart, men du skjønner det... Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Finn en 2fy bok og les om inteferens. Men er det egentlig hvile for ørene, er mye aktivitet i lufta selv om den ikke høres. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Ja, klart det funker. I fly brukes "antistøy" for å dempe lydnivået i kabinen, har jeg hørt. Bare å teste selv det, ta høytalerne dine, snu pluss og minus på den ene høytaleren (da er den 180 grader fasevendt) og plasser høytalerene med fronten rett mot hverandre så tett som mulig. Hvis høytalerne står riktig plassert hører du nesten ingenting når du skrur opp volumet. Altså motsatte lydbølger kanselerer hverandre... dette funker best i mono edit: OBS! fort gjort å sprenge høyttalerne Lenke til kommentar
drbass Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 edit: OBS! fort gjort å sprenge høyttalerne Ja fint å si det etterpå, spesiellt med et litt obs oxo. prøvde du selv før du fant ut det? *grin* Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 edit: OBS! fort gjort å sprenge høyttalerne Ja fint å si det etterpå, spesiellt med et litt obs oxo. prøvde du selv før du fant ut det? *grin* Tenkte det var lurt å opplyse om at det er fort gjort å sprenge høytalerne når man er vant til at det spiller ganske høyt før man trenger å tenke på elementene. Jeg skadet et par eldgamle Pioneer bilhøytalere på denne måten. De var ny i eske og jeg koblet de opp for morro skyld. Var ikke så nøye med de Er ørlittegrann mer forsiktig med Hifi'n. Lenke til kommentar
capy Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 dette virker i praksis om du har rett utstyr. forsvaret holder på å forske litt på dette. praktisk å kunne snakke med hverandre, mens skudd blir dempet. noen som har sett den svenske filmen "livvaktene"? der bruker de dette apperatet (sikkert bare filmtriks, men du får se hvordan det kan virke i alle fall). kretsene på et lydkort vil være for sene med å ta opp lyden. kanskje om du stiller inn delay på rett måte.. men som vanlig er jeg skeptisk. tror det bare blir mer støy. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Er det mulig å fjerne viftestøyen fra kabinettet vha antistøy? Jeg ser for meg noe slikt: 1. Støyen tas opp vha en mikrofon. 2. Støyen gjøres om til antistøy ved å fasevende den 180 grader. 3. Antistøyen sendes tilbake via en høytaler. Med dagens kraftige lydkort burde dette kunne gjøres "real time". Eller man kunne spiller av en antistøy-snutt med "repeat el.loop" funksjonen slått på. Er det noen som har prøvd dette ? Gi i så fall lyd fra dere! (Jeg vet det produseres hodetelefoner med antistøyfunksjon som visst nok skal være fine på flyturer der det er mye monoton motorstøy). Det er altfor høy latency på vanlige lydkort (alle lydkort) til at det er gjennomførbart. En forsinkelse på et par millisekunder vil føre til at det bare blir dobbelt så mye støy. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Er det mulig å fjerne viftestøyen fra kabinettet vha antistøy? Jeg ser for meg noe slikt: 1. Støyen tas opp vha en mikrofon. 2. Støyen gjøres om til antistøy ved å fasevende den 180 grader. 3. Antistøyen sendes tilbake via en høytaler. Med dagens kraftige lydkort burde dette kunne gjøres "real time". Eller man kunne spiller av en antistøy-snutt med "repeat el.loop" funksjonen slått på. Er det noen som har prøvd dette ? Gi i så fall lyd fra dere! (Jeg vet det produseres hodetelefoner med antistøyfunksjon som visst nok skal være fine på flyturer der det er mye monoton motorstøy). En lydskilde(i naturen) er en sum av harmoniske bølger som kan beskrives med y(x,t)= A*sin(wt - kx + phi ) så ved å fasedreie y(x,t) med 180grader=Pi: y_negative(x,t)= A*sin(wt - kx + phi +Pi)= - A*sin(wt - kx + phi ) Hvis disse to kildene legges på nøyaktig samme sted vil den lyden du høre bli: Y_sum = y + y_negative = y-y=0 og du hører ingenting. Men problemet er å finne den nøyaktige y_negativ som inneholder de samme frekvenskomponentene som støykilden. Og dette problemet er vanskelig. Pluss at summen er avhengig av gangavstanden: Det vil si at du kun får null lyd ved å sitte i bestemte plasser. og beveger du en halv (?) bølgelengde bort vil du møte en topp og lyden blir dobbel så høy (i teorien, men i praksis kreves det 4 ganger så mye energi for å høre dobbelt så høyt). Det er ikke noe særlig å bli låst til en bestemt plass. Riktig fase (phi) må også justeres slik at de kommer i riktig motfase. SINTEF forsker på dette: De forsker på en hodetelefon"plugg" som plugges rett i øret. Lyden fra pistoler blir tatt opp og behandlet av en mikrokontroller og blir fasedreid 180grader og så bli addert til den originale lyden som har blitt dempet litt pga noe sitter i øret. Så den som skyter hører praktisk talt ingenting Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Litt naivt å si at lydkort har for mye latency til at dette vil fungere! (se pkt 2) Sintef i trondheim jobber ganske mye med motlyd for førere av militære kjøretøyer (tanks) og lokomotiver. To hovedproblemer finnes: 1. lydkilden har et komplekst strålingsdiagram. I praksis må den sannsynligvis tilnærmes som punktkilde og dermed kan optimal kanselering bare oppnås på ett punkt. I andre punkt kan konstruktiv interferens oppstå (dobbelt så høy støy!) 2. Fasevending vil si at forsinkelsen mellom støy og utsendt "mot-støy" må være tilsvarende en halv bølgelengde og dermed en funksjon av frekvens. For "uendelig lave frekvenser" -> DC går bølgelengden mot uendelig og dermed kan prosesseringen ta så lang tid den bare vil! Dessuten er typisk variasjonen i lydtrykk som funksjon av plassering i rommet mindre slik at demping kan oppnås for et større område i lave frekvenser. For høye frekvenser opp mot fs/2 har man bare ett sample på seg til å prosessere og et stort antall rom-modi gjør at minima/maksima kommer veldig tett i rommet. mvh Knut Inge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå