Gå til innhold

Her vil Tesla bygge ladestasjoner i Norge


Anbefalte innlegg

Mye bekymring rundt køer på ladestasjoner her. Merkelig at ingen bekymrer seg like mye for at tankene på bensinstasjonene går tomme. Mulig det er fordi erfaring tilsier at de må fylles oftere når det kommer flere biler og at det blir satt opp flere pumper tilsvarende. Pr. i dag er ladetiden en halvtime men tipper det går helt fint å oppgradere ladestasjonene tilsvarende behovet når flere biler kommer på markedet. Den største utfordringen ligger nok i tilførselen av strøm i avsidesliggende områder. Der vil nok kostnaden være større enn rundt tettsteder men dette er jo strengt tatt noe Tesla løser fortløpende siden de sier de skal ha gratis strøm til sine kunder i årene fremover. Blir veldig spennende å se om dette faktisk er bærekraftig for Tesla.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bekymring rundt køer på ladestasjoner her. Merkelig at ingen bekymrer seg like mye for at tankene på bensinstasjonene går tomme. Mulig det er fordi erfaring tilsier at de må fylles oftere når det kommer flere biler og at det blir satt opp flere pumper tilsvarende. Pr. i dag er ladetiden en halvtime men tipper det går helt fint å oppgradere ladestasjonene tilsvarende behovet når flere biler kommer på markedet. Den største utfordringen ligger nok i tilførselen av strøm i avsidesliggende områder. Der vil nok kostnaden være større enn rundt tettsteder men dette er jo strengt tatt noe Tesla løser fortløpende siden de sier de skal ha gratis strøm til sine kunder i årene fremover. Blir veldig spennende å se om dette faktisk er bærekraftig for Tesla.

Har for Kr. 80.- (5l reservekanne) liggende. Og da kan jeg kjøre 100 km.

Det er ikke drivstoffet (Kr. 20.000,- for 25000 km. pr år.) som er de store pengene i bilholdet.

Lenke til kommentar

Mange sier at man lader Tesla gratis på hurtigladerne deres, men strengt tatt betaler man jo 13800,- for kontakten og tilgang til denne strømmen, som er inkludert i prisen på bilen. I 60kWt-versjonen kan man velge det bort, men da koster det 16900,- for ettermontering hvis man ombestemmer seg.

Lenke til kommentar

Jeg har en tidligere kollega som nylig var på bilferie til Spania med familien i en Tesla S 85, og bortsett fra litt ekstra planlegging av kjørerute, diverse småproblemer med ladestasjoner som ikke virket eller var vanskelig å betale på og en del mil med forsiktig kjøring uten AC på i sommervarmen, så hadde turen på ca. 6000km gått greit. Kanskje også noe av veien bedre enn med en annen bil, siden det ble gode pauser så ungene i baksetet ikke fikk tid til å bli for grinete... :-)

Lenke til kommentar

Med 85kWh er det gratis, i og med at man ikke kan la være å kjøpe det - det er en del av bilprisen.

"There is no such thing as a free lunch". Men, ja, Tesla har lagt inn utbygging, strøm og vedlikehold av Superladerne inn i bilprisen på 85 kWt-modellen til Tesla. Dette er nok et sjakktrekk som har vært en viktig faktor i den svært raske utbyggingen av superladere som vi ser nå.

 

er det bare biler av merket Tesla som kan lade på disse stasjonene?

Ja, det mangler dessverre en ladestandard som fungerer med ladehastigheten (opp til 135 kW p.t.) som Tesla har på sine ladestasjoner. Derfor har Tesla måtte gå for en proprietær løsning. Den er dog svært smart mtp. at den benytter en modifisert Type 2-kontakt (Type 2 er definert som EU-standard ladekontakt).

 

Tesla ønsker at deres ladeløsning skal bli en standard og gjerne også at andre bilmerker kjøper seg inn for å benytte seg av Tesla sine ladestasjoner. Men, da må de først klare å bygge biler som takler såpass raskt lading.

Lenke til kommentar

Ja. Både fordi det er Tesla-eierne som har betalt for å bygge dem og fordi de gir strøm på en veldig spesifikk måte (kjører lading rett på batteripakka uten å gå veien om laderen).

"Strøm rett i batteripakka" får man forøvrig også på de andres hurtigladestasjoner (Chademo og Combo/CCS), men dog ikke i den hastigheten som Tesla sine. :)

Lenke til kommentar

 

Ja. Både fordi det er Tesla-eierne som har betalt for å bygge dem og fordi de gir strøm på en veldig spesifikk måte (kjører lading rett på batteripakka uten å gå veien om laderen).

"Strøm rett i batteripakka" får man forøvrig også på de andres hurtigladestasjoner (Chademo og Combo/CCS), men dog ikke i den hastigheten som Tesla sine. :)

 

Hvis Tesla er kompatibel med Chademo og Combo/CCS som du nevner så blir det en del brukbare installasjoner etter hvert ?? Hva med http://www.garo.no/index.php/hurtiglader-qc45-cha-com-ac-kabinett.html ?

 

Hvor mange volt er "rett i batteripakka" ?

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Hvis Tesla er kompatibel med Chademo og Combo/CCS som du nevner så blir det en del brukbare installasjoner etter hvert ?? Hva med http://www.garo.no/index.php/hurtiglader-qc45-cha-com-ac-kabinett.html ?

Tesla er p.t. ikke kompatibel med Chademo eller CCS. Men, Chademo-adapter er under utprøving og kan forhåndsbestilles. Tesla har vel sagt at de venter med CCS-adapter til de ser behovet og hvor stor utbyggingen av CCS blir.

 

Ladestasjonen du linker til kan Tesla bruke direkte via "AC Type 2 Mod3". Dette er EU-standard for AC-lading (dvs. via bilens lader - ikke DC som er "rett i batteripakka"). I så fall får man 22kW med dobbeltlader.

 

Til sammenligning gir den 50kW med Chademo og CCS, mens Teslas superladere går opp til 135kW. Alle disse tre er former for DC-lading.

 

Det finnes det ingen EU-standard for DC-lading enda, men ting tyder vel på at CCS vil bli den kommende standarden. Både VW og BMW har gått for denne, mens Tesla har valgt sin egen løsning som er ca. dobbelt så rask.

 

Renault på sin side har vel gått for en løsning som gir de 43kW over "AC Type 2 Mod3". I utgangspunktet er AC-ladestasjoner mye rimeligere enn DC-ladestasjoner.

Endret av krister461
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...