Gå til innhold

Viftene på relativt ny mac bråker fort

Anbefalte innlegg

Hei, Har en macbook pro retina 13" topp spec som jeg kjøpte i Mai(?), og den setter så og si full gass på viftene og blir ganske varm uten spesielt mye last.
Det kan holde å ha oppe 7-8 faner + en netflix fane som står og går, og da kan viften kjøre på!

Det er ikke noe andre programmer som står og går.

Jeg trenger heller ikke bruke de andre fanene (De er allerede innlastet).
Plutselig begynner viftene bare å gå og maskinen blir ganske varm.

Den står på et bord så det er ikke noe som hindrer luftveiene. Den har også et veldig tynt speck deksel på, men dette sperrer ikke for luftveiene..

Noen som har tips til å unngå dette? Hvorfor skjer dette?

Endret av Chipsmaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, hvilken nettleser bruker du? Safari?

Foreslår at du bruker Aktivitetsmonitor (du finner den i Verktøy-mappen) og sjekker hva som eventuelt bruker mye CPU-kraft og strøm.

Hva mener du med "en Netflix-fane som står og går"? Ser du film i Netflix? I så fall kjører vel det på en Silverlight-plugin i nettleseren, som ikke er spesielt effektiv og kan bruke en del ressurser. Dersom du faktisk belaster maskinen hardt, så er det jo ikke nødvendigvis unormalt at viftene øker hastigheten.

Ellers er sider med mye Flash-innhold noe som kan kreve sitt - Flash-reklame er djevelens verk! - derfor bruker jeg ClickToFlash som blokkerer alt av Flash-innhold inntil jeg eventuelt klikker på det for visning, og det reduserer CPU-bruk og varmeutvikling merkbart når jeg surfer.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

For det første, hvilken nettleser bruker du? Safari?

Foreslår at du bruker Aktivitetsmonitor (du finner den i Verktøy-mappen) og sjekker hva som eventuelt bruker mye CPU-kraft og strøm.

Hva mener du med "en Netflix-fane som står og går"? Ser du film i Netflix? I så fall kjører vel det på en Silverlight-plugin i nettleseren, som ikke er spesielt effektiv og kan bruke en del ressurser. Dersom du faktisk belaster maskinen hardt, så er det jo ikke nødvendigvis unormalt at viftene øker hastigheten.

Ellers er sider med mye Flash-innhold noe som kan kreve sitt - Flash-reklame er djevelens verk! - derfor bruker jeg ClickToFlash som blokkerer alt av Flash-innhold inntil jeg eventuelt klikker på det for visning, og det reduserer CPU-bruk og varmeutvikling merkbart når jeg surfer.

Bruker Chrome.

Ja, ser på film på netflix. Det står stort sett ikke på andre programmer enn nettleseren. De andre sidene krever stort sett lite, er sider som face, finn, diskusjon, osv..

Det hender jeg også har spotify oppe samtidig (uten å nødvendigvis spille av noe der) da er det oftere at maskinen blir varm. Spotify krever ganske lite så det skulle i utgangspunktet uansett ikke hatt noen merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Flash er en gjenganger når det gjelder å få viftene på min rMBP 15" til å gå berserk.

Tar ikke mer enn 2min med twitch.tv og den er glovarm under.

Merker også stor forskjell på youtube, når den spiller av html5 innhold så er den helt stille og kald, men med en gang jeg kjører en youtube video med flash så er det pån igjen.

Håper det kommer en fix for dette.

evt. at alle nettsider bare slutter med flash.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Jepp, Chrome og Flash er dessverre dårlig optimalisert til OSX. Chrome er kjent for å tvinge multi gpu mac over til den dedikerte, til erger for alle som bruker maskinen på batteristrøm. Forsøk Safari/Firefox og html5 der mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...