TheKims Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Hei. Har en nabo som kjører flybussen fra her jeg bor. Problemet er at bussen parkeres rett ved siden av mitt soverom, så lufting på varme sommernetter kan jeg bare glemme visst jeg ikke ønsker å dø av kullos forgifting da. Dessuten bruker han å starte bussen kl 5 om morgenen å den står å går på tomgang 20 minutter før han kjører avgårde. Har snakket med vedkommende om det, men virker ikke som han bryr seg. Er det noe jeg kan gjøre? Eller må jeg bare finne meg i å sove på sofaen? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 På tomgang i 20 minutter midt på sommeren? Med mindre det er tekniske årsaker til at den må stå på tomgang (og ikke bare det at han vil få i gang AC) så er tomgangskjøring i mer enn 1 minutt forbudt - om ikke nasjonalt så i hvert fall veldig mange steder. Sjekk eventuelt forskriftene i din kommune. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Om fyren ikke reagerer på kritikk, så kan du kontakte arbeidsgiveren. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 På tomgang i 20 minutter midt på sommeren? Med mindre det er tekniske årsaker til at den må stå på tomgang (og ikke bare det at han vil få i gang AC) så er tomgangskjøring i mer enn 1 minutt forbudt - om ikke nasjonalt så i hvert fall veldig mange steder. Sjekk eventuelt forskriftene i din kommune. Bussen må vel stå noen minutter på tomgang pga hydraulikken tror jeg, men om det tar 20 minutter vet jeg ikke. Om fyren ikke reagerer på kritikk, så kan du kontakte arbeidsgiveren. Kan jo prøve på det, men vil helst slippe at det skal bli sure miner mellom oss. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Kan du spørre han på en vennlig måte om han kan finne et annet sted hvor han kan parkere bussen? Du kan eventuelt hjelpe han med å finne en ny plass i nærheten. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Kan du spørre han på en vennlig måte om han kan finne et annet sted hvor han kan parkere bussen? Du kan eventuelt hjelpe han med å finne en ny plass i nærheten. Har sett han parkere bussen nede ved veien når andre sjafører skal bruke bussen, men han er vel så lat at han ikke gidder å gå de 200 metrene det er dit ned. Skal vente til middagstiden er over, så får jeg ta en tur bortover å prate med han. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Jeg kjører flybuss litt på si' så jeg kan vel si noen ord. Ved veldig høye eller veldig lave temperaturer så er det absolutt et tema å starte opp 10-15 minutter før slik at coupén har en levelig temperatur for passasjerene ja, men om du har ubehag fra dette bør du umiddelbart gi beskjed til denne sjåføren. Jeg forventer at det ikke blir noe tema etter det. Om du mot all sannsynlighet skulle oppleve mer problemer bør du ikke nøle et sekund med å kontakte abeidsgiveren, gi samtidig beskjed om at du har tatt dette opp med den aktuelle sjåføren. Notér reg.nr. og tidspunkt i tilfelle det skulle være tvil om hvem som hadde den aktuelle bussen på det tidspunktet, det kan trolig tilbakespores. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) det er ingenting ift taxisjåføren i hjembygda som parkerer hjemme og lar bilen (diesel maxitaxi) stå på tomgang i timesvis. Rett borti gata der vi bor. Han sier han må holde i gang motoren i tilfelle han får en tur. midt på natta. Så bilen kan stå på tomgang hele natta lang, sommer og vinter.Alle har sagt det til ham at det ikke er lov, men han driter i det, og sier bilen må være oppvarmet i tilfelle han får en tur, selv om alle parkeringsplassene har motorvarmer (det er nordpå). Ligger sikkert og sover selv. Han ER arbeidsgiver, så det er ingen andre å si fra til. Endret 1. august 2014 av Bytex Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) Har lite eller ingen peiling på problemstillingen, men etter som tråden handler om juss så får man vel alikevell forsøke å peke på noen paragrafer. Man skulle tro at veitrafikklovens paragraf 3 var et sted å starte. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4?q=lov+om+vegtrafikk Hvis kjøretøyet brukes på en slik måte at det er til vesentlig sjenanse eller medfører en helsemessig risiko for de som bor langs veien, så er vel de krav som veitrafikkloven stiller til føreren ikke oppfyllt. Man skulle tro at en egnet saksgang kunne være først en varsel til føreren, så til arbeidsgiver og til sist en politianmeldelse. Hvis det er noen som sitter med en noe mer utdyypende juridisk oversikt, så er det jo bare å legge ut en posting med litt bedre/utdypende innhold. Endret 1. august 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Hva slags buss-parkeringsplass er det snakk om? Hvem eier den? Har du soverom rett ved veien? Jeg har ikke helt klart for meg hva som er situasjonen. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 ta kontakt med arbeidsgiver om slikt! gjort det før med søppelbil, parkerte aldri der igjen! Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 det er ingenting ift taxisjåføren i hjembygda som parkerer hjemme og lar bilen (diesel maxitaxi) stå på tomgang i timesvis. Rett borti gata der vi bor. Han sier han må holde i gang motoren i tilfelle han får en tur. midt på natta. Så bilen kan stå på tomgang hele natta lang, sommer og vinter. Alle har sagt det til ham at det ikke er lov, men han driter i det, og sier bilen må være oppvarmet i tilfelle han får en tur, selv om alle parkeringsplassene har motorvarmer (det er nordpå). Ligger sikkert og sover selv. Han ER arbeidsgiver, så det er ingen andre å si fra til. Dere naboene kunne jo alliere dere og bytte på å flytte bilen hans rundt med jevne mellomrom. Før eller siden blir han vel lei, og begynner å skru av og låse den… 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Trafikkreglene § 16: § 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m. 1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig. Kan for øvrig bemerkes at det ikke er ulovlig å skru av motoren. 2 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 Hva slags buss-parkeringsplass er det snakk om? Hvem eier den? Har du soverom rett ved veien? Jeg har ikke helt klart for meg hva som er situasjonen. Beklager sent svar. Naboen har en garasje ca 6-7 meter fra mitt soverom. Han bruker å parkere bussen mellom garasjen og mitt soverom, noe som gjør at jeg ikke kan ha vindu oppe sommerstid fordi det kommer eksos rett inn på rommet mitt når vindretningen blåser den rette veien, så jeg er tvunget til å sove på stua sommerstid for å enten slippe å svette ihjel, eller krepere av all eksosen. Saken har nå løst seg virker det som, siden han nå har startet å parkere nede ved veien. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå