Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Per dags dato så har jeg et ganske så dårlig system av backup av mine bilder. Det består i å kopiere hele bildemappen inn på den eksterne harddisken kanskje et par ganger i året. Dette er alt for sjeldent, tar lang tid og er mye av samme dataen som blir skrevet inn på den eksterne harddisken.

 

Siden jeg har tenkt til å bruke den eksterne harddisken kun til backup så vil jeg har en litt mer elegant løsning. Jeg har tenkt på noe lignende som en lokal dropbox løsning, der data ifra den interne harddisken (bestemte mapper) blir synkronisert opp mot den eksterne. Jeg ser for meg at det skal skje en gang om dagen (burde holde). Med dette vil alle nye filene automatisk bli flyttet inn på den eksterne og hvis jeg redigerer gamle filer eller sletter de så vil også det oppdateres på den eksterne harddisken.

 

Men problemet er at jeg ikke vet om noe programvare som vil utføre dette så gjerne forslå gode programmer som gjør det. Eller andre løsninger som kan fungere for meg.

 

 

Jeg vet også at dette ikke er en helt fullgod løsning da det ikke er offsite backup. Men det får duge inntil videre til jeg får satt sammen NAS/Server/Cloud eller noe annet smart. Har også lyst til å høre hvordan dere tar backup og rutiner dere måtte ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert Jotta.no?

Ikke helt det du etterspør, men for 59 kroner måneden så får du en ubegrenset cloubasert lagringsløsning.

Du installerer et program på maskinen din, velger hvilke mapper som skal "overvåkes" og så gjør programmet resten.

 

Når det er nevnt, så vet jeg om et program som kanskje kan dekke det behovet du faktisk etterspør.

Syncback SE eller Pro bør gjøre susen.

Les mer her: http://www.2brightsparks.com/syncback/sbse-features.html

Lenke til kommentar

Hvilken redigeringsprogram/bibliotek bruker du ?

 

Jeg bruker LightRoom5 til redigering/bibliotek og satt til automatisk backup en gang i uken over på en egen harddisk i maskinen, i tillegg så har jeg en ekstern harddisk som jeg speiler backupen med en gang i blant og etterpå legger jeg den eksterne harddisken i et annet bygg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Etter å ha søkt noe mer så har jeg bestemt meg for å teste ut FreeFileSync i første omgang. Det virker som det gjør akkurat det jeg har lyst til. Har tenkt på Jotta og lignende løsninger, men pga forskjellige årsaker så blir det ikke akkurat nå.

 

 

Hvilken redigeringsprogram/bibliotek bruker du ?

 

Jeg bruker LightRoom5 til redigering/bibliotek og satt til automatisk backup en gang i uken over på en egen harddisk i maskinen, i tillegg så har jeg en ekstern harddisk som jeg speiler backupen med en gang i blant og etterpå legger jeg den eksterne harddisken i et annet bygg.

 

Bruker LR5, der jeg holder styr på filene selv ( kopierer de inn i mappe strukturen selv og ikke gjennom LR). Men er ikke backup muligheten til LR kun for selve biblioteket? Altså sånn hvor filene er og previews.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bruker LR5, der jeg holder styr på filene selv ( kopierer de inn i mappe strukturen selv og ikke gjennom LR). Men er ikke backup muligheten til LR kun for selve biblioteket? Altså sånn hvor filene er og previews.

Spørsmålet du får om backup ved lukking av LR er kun for biblioteket som du sier. Men det finnes muligheter til å ha en "automatisk" sikkerhetskopiering i LR.

 

Jeg har satt den opp slik at alle filer som blir importert inn i LR også blir lagret på min eksterne NAS. Jeg prøvde forskjellige muligheter, også det backup-programmet som var med NAS'en, men for meg er det LR muligheten som fungerer best. Jeg ser ikke bort fra at det at jeg samtidig lagrer store RAW-filer både på intern og ekstern disk (via nettverk) fører til at det går litt tregere å få filene inn i LR, men det er ikke noe stort problem for meg.

 

Innstillingen for dette er meget enkel. Når Importbildet er oppe så er det mulighet for å hake av (jeg har den permanent på) et valg som heter "Make a second copy to:". Her har jeg lagt inn adressen til en mappe på min NAS og bildene blir lagret i undermapper sortert på dato.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...