Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Komme seg videre i livet; flytte fra hjemstedet

Anbefalte innlegg

Jeg har vært "psykisk syk" (setter hermetegn fordi det er veldig upresist) i endel år nå. Bor fortsatt på hjemstedet. Det er en liten bygd der alle kjenner alle. Jeg hater dette stedet... det er så mye negativt å møte. Jeg har også ønsker om å bo på et større sted - et sted hvor det er flere mennesker, flere tilbud til aktivitet og muligheter for å gå på skole.

Jeg har prøvd å flytte tidligere, til studentboliger (fordi jeg skulle studere). Slik dele kjøkken ev. også bad. Det har ikke gått så bra. Jeg har en del problemer i forhold til andre mennesker, går vel på angst i en bred fortolkning av det. Jeg ender også fort opp med å bli negativt vurdert; andre begynner fort å hate meg - sannsynligvis fordi de skjønner at jeg ikke angriper tilbake.

Jeg har også litt problemer med å løsrive meg fra foreldrene mine, siden det egentlig bare er de jeg har kontakt med - blir jo da isolert uten dem.

Så det har vært vanskelig.

Men jeg ønsker å prøve ytterligere. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Jeg bør ikke flytte i noe kollektiv tror jeg - det har jeg også blitt advart mot av helsearbeidere som psykiater. Jeg trenger muligheten til å være alene, for å "resette" meg selv.

Men, nei, jeg vet ikke helt hva jeg spør om... jeg tror jeg bør ha noe sosialt å "gå til" når jeg flytter, så jeg ikke blir isolert.

Men jeg har sånn angst for dette, også. Redd for å bli mer isolert.

Men jeg må vel bare snakke med behandleren/psykiateren om dette? Prøve å planlegge litt... slik at jeg har et helsemessig tilbud på det nye stedet, og noe sosialt å gå til. Hører mye bra om Fontenehuset, men vet ikke.

Men det er en stor beslutning. Jeg må bl.a. selge bilen.

Noen som har noen råd?

Anonymous poster hash: f8319...270
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg blir ikke kjent med mennesker på den måten, jeg blir bare paranoid og engstelig. Om jeg skal bo med noen.

Har nok ikke noe for seg å melde meg på studentaktiviteter heller. Folk ser at det er noe rart/galt med meg, og da begynner de å hate meg og sende blikk og kommentarer... mennesket er et rovdyr; så fort de ser en svak gnu kaster de seg over den. Gnuen.

Anonymous poster hash: f8319...270
Lenke til kommentar

Har nok ikke noe for seg å melde meg på studentaktiviteter heller. Folk ser at det er noe rart/galt med meg, og da begynner de å hate meg og sende blikk og kommentarer... mennesket er et rovdyr; så fort de ser en svak gnu kaster de seg over den. Gnuen.

Tull. Mennesker er av natur sosiale dyr, og de aller fleste er kontaktsøkende og vennlige.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Tull. Mennesker er av natur sosiale dyr, og de aller fleste er kontaktsøkende og vennlige.

Her får vi jo servert et eksempel, på den mentaliteten som råder i Trondheim, som jeg nevnte. Ser du er samme som anbefalte Trondheim, og også er derfra.

Dere mener alltid slikt er "tull", for dere har ikke forstand for at noen er lettere utsatt enn andre, til å bli mobbeofre eller bare gjenstand for nedlatende holdninger.

Anonymous poster hash: 48f3f...04f

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fra Trondheim, men bor og studerer i Trondheim. Det er viktig å skille mellom de innfødte og studentene. Studentene kommer i hovedsak fra andre steder i Norge, fordi NTNU (og til dels HiST) trekker massevis av smarte mennesker til byen. Mange kjenner få eller ingen i byen når de kommer hit, og derfor er det relativt lett å komme i kontakt med andre likesinnede. Fellestrekket er i stor grad at folk er noe smartere enn gjennomsnittet, men det er ikke en homogen gruppe. Det finnes garantert både personer du vil trives sammen med, og personer du ikke vil trives med. Valgene inkluderer alt fra veldig sosiale Samfundet, som innad har mange grupper med varierende typer folk, til små grupper for folk med til dels sære interesser. Finner man noe man brenner for, så er det lett å bli kjent med andre. Det krever at man er villig til å delta på ting, men slik er det overalt.

Lenke til kommentar

Men jeg har sånn angst for dette, også. Redd for å bli mer isolert.

Redselen er velbegrunnet. Du kommer til å bli sosialt isolert om du ikke tar bevisste skritt for å unngå det. Det er ikke fordi du er er en raring eller at folk helst vil unngå deg. Du kan godt være en raring, men mange raringer har venner. Jeg har sett helt normale folk falle utenfor når de flytter hjemmefra. Det er enda vanskeligere for deg som har problemer med å forholde deg til andre mennesker.

Du vil til et større sted. Der er det også lettere å forsvinne i mengden, og faktiske lettere å bli isolert. Men du har rett i at tilbudet er større, både av aktiviteter og sosiale muligheter. Men det krever at du våger å ta initiativ selv.

Det er lettest å komme i kontakt med folk om dere har noe til felles. Begynner du på ny skole, så er mange andre i klassen i samme situasjon - de er nye på stedet og søker nye bekjentskaper. Ditt vennskap er verd noe for dem, selv om du er en raring. Også raringer har venner. Du kan få venner selv om du har psykiske og sosiale problemer.

Det er viktig å komme i gang med vennesøket så fort som mulig. Så snart folk finner seg venner, blir de mindre mottakelige for nye vennskap. Når alle er ferske er muligheten størst. Da har alle muligheten.

Lenke til kommentar

Kristiansand tar imot alt. Her finner du en miks av forskjellige mennesker. Om du så er super merkelig så spiller det lite rolle. Så lenge du serverer noen smil, klarer si hei, svare på basic spørsmål om deg selv og si ha det bra så vil du få deg en eller flere venner.

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

alle her kommer til å anbefale der de selv bor og da sier jeg rogaland men jeg skal heller gi et litt bedre råd ;)

Hele kysten fra og med oslo til og med stavanger, alle plassene som finnes imellom langs kysten er å anbefale
dette ikke grunnet jeg har bodd der selv (jeg har det men ikke poenget) men grunnet du søker noe sosialt og greit, du er i en situasjon som gjør at det kan være greit

fordi: hvis man flytter til nord norge så er det veldig lite folk der oppe, har bodd der 2år selv og blei totalt isolert pga sosial angst, hvis man flytter til midt norge (trondheim) så har man litt av det samme men mindre av det, dette grunnet at trondheim ligger såpass langt nord og er ikke så mange plasser å reise til eller ting å gjøre å bla bla (kan fordype det)
men langs kysten av sør norge så har du alle arrangemangene som komemr om sommeren lett tilgjengelig, du har god og kort forbindelse til neste by/bygd, man har mye turister slik at dette tirrer på sosiale angsten og at du kan føle deg mer tilpass fordi turister og sånn ukjente er ikke noe man pleier å ha denne angsten ovenfor.
man har lett tilgang på utenlandsreiser, gode tilbud over alt på alt. og ikke minst det er her langs denne kysten der mesteparten av norge bor, nettopp fordi det er så kort avstand til neste plass og det er mange personer per plass.

det er også kysten i sør norge (oslo - stavanger) man finner de beste tilbudene innenfor all helse og nødetater og slike ting, det finnes negative sider også men disse er noe man ikek treffer sånn på med mindre man henger i miljøer og sånt.
Rogaland er svindyr, oslo er svindyr, kr.sand er bare dyr, resten er ok prisa (bo og leveutgifter)

Så du har litt å velge i og kan se litt på nettet om du liker den og den plassen og kan spørre folk og høre så får du vite om dette er noe du kan like.
altså alle plassene langs hele e18 og e39 fra oslo til stavanger er å anbefale.
utlendinger, narko, krim og annet som jeg ikek vet hva ditt synspunkt er på er over alt og kan ikek unngåes.
alle plasser har snille utlendinger, alle plasser har kriminelle og idioter, alle plasser har gode jobber og flinke folk

det er positivt og negativt med alle plasser uansett hva man velger så man må helelr se hva man selv personlig liker og ikke liker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...