allak Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Leste en fotoblogg som jeg ikke finner igjen, var en for øvrig dyktig fotograf, der han anbefalte spotmåling som lysmåling så lenge hovedmotivet var ca 18% grå. Han brukte videre kun midtre fokuspunkt(til fokusering) og spotmåling(lysmåling) slik at han samtidig kunne «sette» ekponering og fokus, før han rekomponerte. Jeg tar i hovedsak bilder av barna og setter fokus på det nærmeste øyet. Vil det her være optimalt med spotmåling, hvor mange prosent grått er et gjennomsnitt øye? Om det er litt lysere/mørkere kan en eventuelt kompensere for dette når en får det i fingrene….. Frem til nå har jeg bare kjørt på med evaluernde lysmåling, noe som frem til nå har fungert greit, men har jo sine svakheter der omgivelsene enten er veldig mørke eller lyse og det er motivet jeg vil ha riktig eksponert. Da har jeg tatt prøvebilder og justert litt på eksponeringskompensasjon. Men jeg tror det kunne vært lettere om jeg hadde behersket spotmåling på en god måte. Hva er deres tanker om dette med lysmåling? Finner dere det enklest slik jeg har gjort frem til nå, men evaluerende lysmåling og eventuelt justert litt på eksponeringskompensasjon? Eller behersker dere spotmåling? Eventuelt andre metoder dere finner bedre? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) Jeg syns dette var "viktigere" i filmens dager der man ikke kunne se resultatet før man fikk sin feileksponerte film i retur... Nå er det jo egentlig mulig i stille inn lukker og blender på "feelingen" i det lyset man står, og finjustere seg inn på histogrammet. Så lenge ikke lyser endrer seg, så blir jo da eksponeringen riktig når man har funnet den. Og hvis man vil endre blender og lukker, så husker man vel den gamle regla med ett trinn hit og ett trinn dit...:-))) Du lagrer vel i raw, og da har du litt ekstra rom i etterbehandling også. Endret 1. august 2014 av rogkas Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) Hva er deres tanker om dette med lysmåling?Spotmåling er ikke spesielt vanskelig å beherske. 18% grått er en ganske mørk gråtone, og 12-13% som lysmålerne er justert etter er ennå litt mørkere. Så lenge du bruker manuell eksponering, finner noe som er ganske mørkt (eller rettere sagt som du vil ha ganske mørkt) og måler lyset på det blir det ganske riktig. Den målingen kan du bruke til lyset endrer seg. Vil du ha det enklere kan du måle på et gråkort (finnes i både 12% og 18% varianter). Jeg brukte stort sett bare spotmåling i starten, men dagens automatikk fungerer stort sett så bra at jeg nå bruker nesten bare evaluerende. Og som rogkas skriver har du med digitalkamera og RAW-format gode muligheter for finjustering i etterbehandlingen. En del kameraer har også ansiktsgjenkjenning og mulighet for at lysmåleren skal prioritere ansikt, noe som gjør det ennå enklere enn før å treffe riktig. Endret 1. august 2014 av se# Lenke til kommentar
allak Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Ok, takk for svar Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Spotmåling er jo ikke helt en knappenålspiss heller, den har vel som regel 6mm diameter (på FX), så du får som regel huden perfekt eksponert på portretter hvis du fokuserer på ansikt/øye. Jeg bruker spotmåling mye. Så lenge jeg har et hovedmotiv, spesielt mennesker, er det jo liten grunn til å la himmel og hav (bokstavelig talt) spille en rolle i eksponeringen av det du egentlig tar bilde av... Jeg synes det er mye mindre arbeidskrevende enn å låse eksponeringen eller kompensere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå