Gå til innhold

hjelp til ny pc

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en gaming pc til 7-8 tusen kan til nød strekkes opp til 9-10. Pcen skal brukes til spill og kanskje skolearbeid. Den skal kunne kjøre dota 2, skyrim og Battlefield 3 ,alle spillene på medium ( skal egentlig ikke spille bf3 bruker det som eksempel på hva den må kunne kjøre) Maskinen skal ikke overklokkes. Jeg trenger ikke skjerm, mus eller tastatur. Bare selve pcen. skal ikke bygge selv helst. tusen takk for svar for jeg kan ikke en dritt på området. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, hva er pristaket? 7-8-9 eller 10 tusen? Du har skrevet alle sammen. VIl du ha billigst mulig?

Forøvrig, å kjøpe en pc til 7 tusen idag ekke allverden, ihvertfall ikke ferdigbygd. Du havner litt mellom to stoler.

For rundt 9000 får du god ytelse forøvrig, ihvertfall nok til å kjøre de spillene der på high.

Lenke til kommentar

Bygge selv er gøy! Deler passer kun ett sted, så sannsynlighet for å gjøre feil er liten. Bare ikke stå på et ullteppe med fleece-tøfler så går det veldig bra :) Og ikke spis kyllingvinger samtidig!

Ville nok vurdert en Intel 4690, eller 4690K og et billig Z97-hovedkort (1700kr + 1100kr). Sammen med 8GB 1600MHz rambrikker (600kr), DVD-brenner (150kr), kabinett av eget ønske (600-800kr), skjermkort (nVidia GTX 770 f.eks, 2300kr) og en Cooler Master 212 (240kr) har du en finfin PC som lett kjører det meste som er på markedet i nærheten av grafisk Ultra...

Sleng på en strømforsyning på 650W til rundt 700-800kr og du har en PC til rundt 7500kr.

Skal butikk bygge for deg må du betale en del mer, for da må alle deler kjøpes på samme sted, samt kostnaden for å sette det sammen.

Men seriøst, det er veldig lett :)

Og hvorfor ikke overklokke? Dagens hovedkort med UEFI-BIOS gjør det veldig enkelt på en K-prosessor. Bruk mus og tastatur, og bare øk multiplier fra 35x til i nærheten av 42, og CPU har økt fra 3,5GHz til 4,2GHz. De beskytter tilogmed seg selv termisk (de klokker ned hvis de blir for varme).

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Har lest litt mer om å bygge selv det virker greit. Men blir det ikke dyrere med ekstra vifte og sånt hvis man overklokker? Hvil ha en på 9-10 tusen. Er det gode oppgraderings muligheter hvis man bygger selv? Har satt sammen en liste over deler til en pc lurer på om den kan kjøre bf4 ol.

opperativsystem

http://www.dustinhome.no/ReviewProduct.aspx?ProdID=5010756886&ReturnURL=%2fproduct%2f5010756886%2f

strøm kabel

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=RS650%2DAMAAG1%2DEU&ref=Prisguide.no&utm_source=Prisguide.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=RS650%2DAMAAG1%2DEU

hvet ikke hva denne delen heter

http://m.netonnet.no/art/data/komponenter/prosessor/intel-socket-1150/intel-corei5-4690k/206503.8097/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=206503%2B-%20Intel%20Core%20i5-4690K&utm_campaign=Productfeed

hovedkort

http://www.multicom.no/MAXIMUS-VII-RANGER-Socket-1150ATX-Z97e-DDR3e-3xPCIe-x16e-SLI-CFXe-VGAeDVIeHDMIe-Me2e-SupremeFXeGameFirst-III-ASUS/cat-p/c/p7478816

ram

http://www.proshop.no/RAM/Kingston-8GB-HyperX-Beast-DC-DDR3-2400-2382841.html?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

kabinett

http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:5092203

ssd

http://www.pixmania.no/solid-state-driver-ssd/samsung-840-evo-mz-7te500-500-gb-intern-ssd-2-5/21526293-a.html#srcid=1911

kjøler

http://www.dustinhome.no/product/5010764442/asus-radeon-r9-290-oc-4gb-pci-e-hdmi-dvi-dp/?utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare

total 10960 kr uten frakt

Er det jeg nevnte ovenfor en hel pc =?

Lenke til kommentar

Hei,

Se heller på denne her, blir litt forvirrende å finne komponenter når du ikke vet hva du skal se etter:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=94576&view=b

Det er et flott bygg, godt balansert med alt du trenger. Den vil kjøre bf4 lett som en plett f.eks.

Men jeg vil påpeke at det å bygge en pc er lett ja, men det kan medføre mer stress enn du kanskje er ute etter. Da i form av enkeltdeler som ikke fungerer f.eks. Feilsøking blir da enda verre, med tanke på at du rett og slett ikke vet hva du ser etter. Jeg ville absolutt ikke anbefalt det, men du får definitivt mer for pengene, og du kan selvfølgelig ende opp med å ha det gøy i tillegg. Jeg kjøpte nettopp nytt ferdigbygg fra komplett nettopp fordi jeg ikke ville pese med dette, men folk er jo forskjellige.

Hvis du vil kan jeg sette sammen et bygg til deg på komplett f.eks, til under 10.000 som vil gjøre deg fornøyd og. Og du vil få 3 års-innsendingsgaranti, noe som i mine øyne er gull verdt. Er noe feil kan du be komplett fikse det.

Lenke til kommentar

Trenger du seriøst 500GB stor SSD? De fleste av oss nøyer oss med en liten disk på 120GB for operativsystem og slikt, og har bilder, film og alt det andre rasket på en vanlig snurredisk

EVO840 er en god disk, men hørt at Crucial MX100 skal være veldig god, og ikke minst noe billigere.

Og ja, det hovedkortet kan overklokkes. Har det selv faktisk. Så lenge du har en K-prosessor og Z97 kan du overklokke.

Og jeg ville seriøst lagt inn 240kr for en Cooler Master 212. Viftestøy er man ikke gla i, og det får man med den medfølgende dritten fra Intel

Lenke til kommentar

Men jeg vil påpeke at det å bygge en pc er lett ja, men det kan medføre mer stress enn du kanskje er ute etter. Da i form av enkeltdeler som ikke fungerer f.eks. Feilsøking blir da enda verre, med tanke på at du rett og slett ikke vet hva du ser etter. Jeg ville absolutt ikke anbefalt det, men du får definitivt mer for pengene, og du kan selvfølgelig ende opp med å ha det gøy i tillegg. Jeg kjøpte nettopp nytt ferdigbygg fra komplett nettopp fordi jeg ikke ville pese med dette, men folk er jo forskjellige.

Hvis du vil kan jeg sette sammen et bygg til deg på komplett f.eks, til under 10.000 som vil gjøre deg fornøyd og. Og du vil få 3 års-innsendingsgaranti, noe som i mine øyne er gull verdt. Er noe feil kan du be komplett fikse det.

Hvorfor skal ingen gjøre noe selv lenger? Uansett om det gjelder å bytte bildekk, male vegger, kappe trær, tennplugger osv, så skal alt settes bort. Har vi virkelig kommet til det punktet der ingen er villig til å lære noe nytt mer? Da jeg bygde min første maskin hadde man ikke DIY-video på Youtube, og bilder illustrasjonsbilder styrte man unna fordi det tok for lang tid å laste ned på modemet.

Nei, lær noe nytt.

CPU passer kun ett sted, en vei. Ram passer bare en vei, kabler passer bare ett sted.

Det mest tricky med pc-bygging er vel å plassere avstandsstykker til hovedkortet riktig... (8 skruer i en metallplate)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal ingen gjøre noe selv lenger? Uansett om det gjelder å bytte bildekk, male vegger, kappe trær, tennplugger osv, så skal alt settes bort. Har vi virkelig kommet til det punktet der ingen er villig til å lære noe nytt mer? Da jeg bygde min første maskin hadde man ikke DIY-video på Youtube, og bilder illustrasjonsbilder styrte man unna fordi det tok for lang tid å laste ned på modemet.

Nei, lær noe nytt.

CPU passer kun ett sted, en vei. Ram passer bare en vei, kabler passer bare ett sted.

Det mest tricky med pc-bygging er vel å plassere avstandsstykker til hovedkortet riktig... (8 skruer i en metallplate)

Du har gitt din mening, jeg har gitt min, som skrevet så er folk forskjellige. Hvis en person ikke er interessert i å lære seg å bygge pc så er det hans valg, ikke ditt. Jeg ga han et alternativ, og spurte om han ville at jeg skulle sette sammen et ferdigbygg. Jeg linket til og med et bygg han kan sette sammen selv, og ga han fordeler og ulemper med det. Slutt å være kranglete, dette er et forum for tips og veiledning, og det ga jeg han i bøttevis. Du kan godt være uenig hvis du vil det, men det er definitivt både fordeler og ulemper med ferdigbygg vs bygge selv.

Jeg kan også bygge maskin, men jeg ville ikke gjøre det denne gangen. Noen kan det ikke, og vil ei heller lære seg det.

TS: SI ifra om du vil ha et forslag til et ferdigbygg fra komplett fra meg, og jeg skal ordne det. Om ikke så er de komponentene jeg tipset over det du får mest for idag i henhold til spillytelse pr krone.

Lenke til kommentar

Vil gjerne ha en pc til 10 tusen som kan kjøre bf4 på normal/høy settings uten lagg. Den må også kunne kjøre assassin's creed 4 på høy/max uten lagg. Bygg selv eller ikke hvis den kan gjøre det nevnt ovenfor er jeg fornøyd. Helst stillegående og så lite vedlikehold som mulig. Beste er hvis den har gode oppgraderings muligheter.

Endret av ?nooben?
Lenke til kommentar

Nei, lær noe nytt.

Du har gitt din mening, jeg har gitt min, som skrevet så er folk forskjellige. Hvis en person ikke er interessert i å lære seg å bygge pc så er det hans valg, ikke ditt. Jeg ga han et alternativ, og spurte om han ville at jeg skulle sette sammen et ferdigbygg. Jeg linket til og med et bygg han kan sette sammen selv, og ga han fordeler og ulemper med det. Slutt å være kranglete, dette er et forum for tips og veiledning, og det ga jeg han i bøttevis. Du kan godt være uenig hvis du vil det, men det er definitivt både fordeler og ulemper med ferdigbygg vs bygge selv.

Jeg kan også bygge maskin, men jeg ville ikke gjøre det denne gangen. Noen kan det ikke, og vil ei heller lære seg det.

TS: SI ifra om du vil ha et forslag til et ferdigbygg fra komplett fra meg, og jeg skal ordne det. Om ikke så er de komponentene jeg tipset over det du får mest for idag i henhold til spillytelse pr krone.

Hvis du kan sette sammen en pc som kan kjøre bf4 og assassins creed 4 på max/ultra til under 10tusen er jeg fornøyd. Gjelder forsåvidt alle som leser dette herhvis den kan kjøre bf4 å ac4 på ultra/Max er jeg fornøyd bygg selv eller ikke kan den gjøre det jeg nevnte er jeg fornøyd Endret av ?nooben?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...