Gå til innhold

Beste business-pc: Thinkpad x240 vs Latitude E7240?

Anbefalte innlegg

Hei! Er i markedet for en ny laptop til studentbruk. Etter å ha vært svært misfornøyd med en Asus Ux31A ultrabook (håpløs ergonomi og mushy tastatur) vil jeg nå ha en no-nonsense bærbar som er myntet på forretningsmarkedet, fordi disse gjerne tåler litt mer hardhendt bruk enn konsument-pcer, og i tillegg har mer fokus på gode tastatur. Jeg vil også gjerne ha en med 12"-skjerm, da jeg synes det er en mer hendig størrelse enn 13".

På bakgrunn av dette har jeg sett meg ut to alternativer:
- Lenovo Thinkpad X240

- Dell Latitude E7240

Problemet er at disse finnes i et utall ulike konfigurasjoner, noe som gjør det vanskelig å orienterere seg. Jeg er også åpen for eventuelle andre forslag til pcer.

Mine absolutte krav er:
- Full HD-skjerm (eller bedre)
- IKKE touchscreen (pga det blir så fæl gjenskinn fra skjermen).
- Windows 7 OEM (Windows 8 er noe ræl)
- i7-prosessor, til nød i5

I tillegg må pcen ikke vært stort mer enn 1.5 kilo og ikke mer enn 13".

- Hvilken av disse to pcene bør jeg kjøpe? Er det noen som har erfaringer med Thinkpad og eller Latitude-serien?

- Finnes det en variant av Latitude E7240 som oppfyller de listede kravene? (Det virker som det ikke finnes IKKE-touch full-hd-skjerm).

- Når kom disse pcene på markedet? Er det sannsynlig at det vil komme oppfølgere til X240 og eller E7240 i nær framtid?

- Er det eventuelle andre pcer som kan være aktuelle utifra de kravene jeg har skissert?

Pris er i utgangspunktet underordnet, men billigere er selvfølgelig bedre.Thinkpaden virker å være mye dyrere for hva du får enn det Latituden gjør, spesielt hvis du som jeg vil ha full-hd-skjerm. Samtidig har kanskje Thinkpaden bedre batteritid?

Takknemlig for svar!

Endret av Cavalar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan svare deg på på spm rundt Dell maskinen, sitter selv på en E7240.

Den kommer ikke i Full HD uten touch, den leveres enten i HD 1366x768 matt eller glossy Full HD 1920x1080 touch. Gjenskinn er ikke så ille på disse faktisk, har flere kolleager som har denne og er godt fornøyde. Dersom man evt går for touch alternativet så vil også chassiet få en svart look med karbonfiber, det stiller enda strengere krav til at den holder seg fast og fin når man bruker touch.

E7240 er en drøm å bruke til daglig og skrive på, byggekvaliteten er veldig god. Den støtter også standard E-dock, noe som for min del er veldig viktig - til ditt bruk kanskje ikke. Den har 1x HDMI 1.4 ut og Mini-Displayport, ingen VGA. Du får denne med i7-4600CPU, maks 16gb minne, maks 256gb SSD. Jeg tør å påstå at du merker veldig liten forskjell på feks i7-4600CPU vs i5-4310/4300U i daglig bruk. Med mindre du har noen spesielle behov så ville jeg gått for i5, ferdig snakket.

Når det gjelder batteritiden så er den helt innenfor med 4-Cell batteri (45Wh). Du vil nok få litt bedre med x240, med tanke på at den har et 3-cell innebyd + et 3-cell til.

Oppfølgeren til E7240 kommer ikke før til nyåret, Broadwell er utsatt.

Et siste alternativ til x240 og E7240 kunne da vært HP EliteBook 820.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Den kommer ikke i Full HD uten touch, den leveres enten i HD 1366x768 matt eller glossy Full HD 1920x1080 touch. Gjenskinn er ikke så ille på disse faktisk, har flere kolleager som har denne og er godt fornøyde. Dersom man evt går for touch alternativet så vil også chassiet få en svart look med karbonfiber, det stiller enda strengere krav til at den holder seg fast og fin når man bruker touch.

E7240 er en drøm å bruke til daglig og skrive på, byggekvaliteten er veldig god. Den støtter også standard E-dock, noe som for min del er veldig viktig - til ditt bruk kanskje ikke. Den har 1x HDMI 1.4 ut og Mini-Displayport, ingen VGA. Du får denne med i7-4600CPU, maks 16gb minne, maks 256gb SSD. Jeg tør å påstå at du merker veldig liten forskjell på feks i7-4600CPU vs i5-4310/4300U i daglig bruk. Med mindre du har noen spesielle behov så ville jeg gått for i5, ferdig snakket.

Når det gjelder batteritiden så er den helt innenfor med 4-Cell batteri (45Wh). Du vil nok få litt bedre med x240, med tanke på at den har et 3-cell innebyd + et 3-cell til.

Hei,fflex, takk for svar.

Har du Win7 eller Win8? Synes du at touch har noe for seg?

Har du noen formening om byggekvaliteten på E7240 er like god som på Thinkpad? Var det en spesiell grunn til at du valgte E7240 og ikke for eksempel X240?

Hvor mye batteritid har du på E7240en sånn med helt vanlig bruk (lett websurfing)?

Lenke til kommentar

Lenovo x250 kjem når broadwell kjem(Litt etter). og etter min meining har thinkpadsa det beste bærbar tastaturet i verda.

Gjelder det også etter at de gikk over til chicklet-tastaturer? Har du prøvd X240 forresten?

Lenke til kommentar

Hei,fflex, takk for svar.

Har du Win7 eller Win8? Synes du at touch har noe for seg?

Har du noen formening om byggekvaliteten på E7240 er like god som på Thinkpad? Var det en spesiell grunn til at du valgte E7240 og ikke for eksempel X240?

Hvor mye batteritid har du på E7240en sånn med helt vanlig bruk (lett websurfing)?

Jeg kjører Windows 7 på min, image på jobb. Men touch kan absolutt ha noe for seg i visse tilfeller, samtidig får du rett og slett en mye bedre panel / display dersom du evt går for touch alternativet.

Du kan rett og slett ikke gå feil rent kvalitetsmessig dersom du får for E7240, x240 eller 820 fra HP.

Nja, har et par timer med batteri ved vanlig bruk (ca 4 t), batteritiden er ikke spesielt god, og ikke spesielt dårlig. Mener da MS office bruk, internett etc. Man er nødt til ha 4-cell batteri (max).

Et par reviews:

http://www.pcworld.com/article/2150502/dell-latitude-e7240-ultrabook-review-small-fast-and-elegant.html

Norsk test: http://www.idg.no/pcworld/article279755.ece

Liker godt Latitude serien til Dell og har gode erfaringer med de, så valget endte opp der. Jeg vurderte ikke noe annet for å være helt ærlig. Jeg synes personlig designet til Thinkpad serien er nitrist.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Lenovo x250 kjem når broadwell kjem(Litt etter). og etter min meining har thinkpadsa det beste bærbar tastaturet i verda.

Gjelder det også etter at de gikk over til chicklet-tastaturer? Har du prøvd X240 forresten?

Det gjelde fortsatt.

Eg har prøvd x240, og kan gå god for den. Litt liten for min smak, men ein ekte Thinkpad.

Eg må seie at eg likar designet meget godt.

Lenke til kommentar

Nja, har et par timer med batteri ved vanlig bruk (ca 4 t), batteritiden er ikke spesielt god, og ikke spesielt dårlig. Mener da MS office bruk, internett etc. Man er nødt til ha 4-cell batteri (max).

Du har 3 cellers batteri (ikke 4) altså? For ifølge den testen du linka til skal pcen klare 7 timer+ med lett bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...