Salticidaen Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Heisann godtfolk. Har en Hyundai Elantra 96-modell og sliter litt med et batteri som ikke lader. Hadde et multimeter på batteriet og ved avslått motor viste det 12V, men vekslet mellom å ligge over 13 og under 12 på tomgang en stund før det stabiliserte seg på rett over 12 V. Dette resulterte i motorstopp. Vi trodde først det var lade-releet og skiftet det uten hell. Deretter skiftet vi batteri da dette var relativt gammelt. Dette også uten resultat. Etter dette konkluderte vi med at det må være dynamoen, så vi tok den med til mekonomen som skiftet ut delene endte opp med å kjøpe ny. Når dynamoen var plassert tilbake i bilen, lå batteriet stabilt over 13 på tomgang, men begynte igjen å veksle mellom under 12 V og over 13 V da jeg startet bilen neste gang og nok engang ble det med motorstopp etter en times tid på veien. Begynner å bli frustrert etterhvert! Noen som har noen idè om hva dette kan være? Endret 1. august 2014 av micbod Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Høres ikke ut som den lader noe spesielt, hva med reimer og sånt? alt det funker fint? Også kabler fra batteriet er fine? Lenke til kommentar
Salticidaen Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 Høres ikke ut som den lader noe spesielt, hva med reimer og sånt? alt det funker fint? Også kabler fra batteriet er fine? Nei, den lader egentlig ikke i det hele tatt nå. Reimen er sjekket og strammet tilstrekkelig, kabler er sjekket og alt ser egentlig ut til å være normalt.. bortsett fra at det ikke er det Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Hvordan er det når du starter? alt går rundt? Jeg klarer bare ikke helt å koble problemet om du har byttet dynamo og fikset kabler. Lenke til kommentar
Salticidaen Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Hvordan er det når du starter? alt går rundt? Jeg klarer bare ikke helt å koble problemet om du har byttet dynamo og fikset kabler. Ja, sålenge det var strøm på batteriet. No kranker den en runde elns pga null strøm. Jeg vet, er klin umulig å forstå for oss også. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Hvor gammel er bilen? Eksternt laderele (som regulerer ladespenning) er vel ikke vanlig lenger. Dynamoen lader med for lav ladespenning. Hvilke komponenter ble byttet? Laderelet; har du noe mere opplysninger om det? 1 Lenke til kommentar
Salticidaen Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Hvor gammel er bilen? Eksternt laderele (som regulerer ladespenning) er vel ikke vanlig lenger. Dynamoen lader med for lav ladespenning. Hvilke komponenter ble byttet? Laderelet; har du noe mere opplysninger om det? 1996-modell. Hehe, skrev feil. Dynamoen skulle egentlig bytte ut deler, men endte opp med ny dynamo istedenfor. Vet svært lite om releet egentlig. Er av den typen her: Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Legg opp nye kabler først som sist. Er som oftest underdimensjonert og dårlig de orginale. Lenke til kommentar
Salticidaen Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 ja, like greit. Får gi det et forsøk Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Gjort rent batteriklemmer? Irr og møkk på gamle batteripoler og -klemmer kan fort gi problemer. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Klarer ikke å lese typen, over Omron (produsent). Men kun 2 tilkoblinger skulle egentlig være for lite. Lenke til kommentar
Salticidaen Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Batteriet er nytt, så polene er rene. Klemmene MENER jeg å huske at er rengjort før vi gikk til innkjøpt av nye deler, men kan alltids gå over de igjen. Lenke til kommentar
Salticidaen Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Klarer ikke å lese typen, over Omron (produsent). Men kun 2 tilkoblinger skulle egentlig være for lite. Reagerte på det selv, men er identisk med den som jeg har brukt siden jeg kjøpte bilen for et år siden Også den Hyundai i Bergen mente var riktig. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Klarer ikke å lese typen, over Omron (produsent). Men kun 2 tilkoblinger skulle egentlig være for lite. Reagerte på det selv, men er identisk med den som jeg har brukt siden jeg kjøpte bilen for et år siden Også den Hyundai i Bergen mente var riktig. Kan du lese (og skrive her) hva som står over Omron? Har du tangampermeter tilgjengelig? Lenke til kommentar
Salticidaen Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 jess, men det finner jeg ikke ut av før jeg kommer meg ut til bilen imorgen tidlig. Havarerte et stykke unna Nei, det har jeg ikke. Tenkte å gå over alt av kabler igjen imorgen for å se om det er noe vi har oversett. Lenke til kommentar
Salticidaen Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Klarer ikke å lese typen, over Omron (produsent). Men kun 2 tilkoblinger skulle egentlig være for lite. Reagerte på det selv, men er identisk med den som jeg har brukt siden jeg kjøpte bilen for et år siden Også den Hyundai i Bergen mente var riktig. Kan du lese (og skrive her) hva som står over Omron? Har du tangampermeter tilgjengelig? Da er kabler, poler og klemmer sjekket uten resultat. Her er det gamle (venstre) og nye releet. http://gyazo.com/1249d0c5666455a055239d9c32620a8e Legger også til en et videoklipp av motoren og multimeteret: Lenke til kommentar
toreae Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Slukker ladelampen? Klarer du å få målt om det går strøm i ankervinklingen. Lenke til kommentar
Salticidaen Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Veldig sikker på det ja. Skal sjekke det igjen når jeg er tilbake til der den står senere ikveld. Hva om den skulle gjøre det? Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Lyser dynamolampen når tenning er på, før du starter motoren? Har du bilde av dynamoen, så kan jeg kanskje hjelpe Strøm i ankerviklingen: Det er magnetisering til ankere (den delen av dynamoen som løper rundt). Hvor fort dynamoen går rundt og hvor mye strøm den får inn, avgjør hvor mye den produserer. Typisk strøm til ankerviklingene er 0,5 til 2A (Som jeg har sett). Noen dynamoer har litt restmagnetisme i ankeret. Dette gjør at de kan produsere litt strøm, uten att de får strøm i ankerviklingen. 1 Lenke til kommentar
Salticidaen Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Negativt, null lys. Forstod noe lunde, men høres ut som det nærmer seg Snapdrive snart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå