Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæreste fast bestemt på selvmord

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært sammen med en person over en lengre periode, men har senere innsett at forholdet ikke fungerer, og har da ønsket å gjøre det slutt. Problemet er at kjæresten er fast bestemt på å ta selvmord, siden det er den eneste rette løsningen da jeg betyr "absolutt alt" for denne personen. Har prøvd alt mulig for å få det til å fungere, da alternativet er selvmord for denne personen, men det blir på feilgrunnlag. Pratet nå nylig sammen, og fikk beskjed om at samtalen vi nå hadde var den siste. Jeg er helt rådvill. Har fått beskjed om å ikke ta kontakt med familien til denne personen pga. familieproblemer. Hva skal jeg gjøre? Personen er helt seriøs når det kommer til selvmordet..................

Anonymous poster hash: 9616d...ef7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/krisehjelp/bekymret.html

"Be om hjelp:

Husk at du må kontakte legevakt, psykiatrisk poliklinikk eller sykehus hvis en akutt krise skulle oppstå eller hvis du blir usikker på situasjonen. Det er bedre å be om hjelp en gang for mye enn en gang for lite."

Det er ikke noe du alene kan gjøre nå. Be om hjelp! Det er tydeligvis hastverk også...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tviler på at personen tar selvmord.

Personen er i en veldig vanskelig situasjon der den enkleste og kanskje eneste utveien virker å være selvmord. Dette bruker også personen mot deg slik at du ikke skal forlate denne personen, og det ser kanskje ut til å fungere enn så lenge.

Dette er et skikkelig feigt trekk ovenfor deg, men desverre ikke unormalt. Har opp gjennom mine ungdomsår vært vitne til mange forhold der både gutter og jenter har truet med selvmord. Råder deg til å forhøre deg med noen fra personens familie, selv om du prøver å utelukke dette pga. familieproblemer (dette er akkurat det personen vil, at du ikke skal ta kontakt med familien, fordi det vil skape en ubehagelig situasjon for familien). Det er et veldig sårbart tema, og jeg råder deg også til å ikke snakke så mye til bekjente om det. Jeg mener det er en god idé å informere familien om at familiemedlemmet dems ikke har det så bra, slik at de kan ta hensyn og være til hjelp slik at personen blir bedre. Forhold for psykisk syke mennesker som kanskje har veldig få eller ingen omsorgspersoner har en vanvittig høy fallhøyde når forholdet går til helvete, for da mister de jo kanskje den største eller eneste omsorgspersonen i livet sitt, og et liv videre uten denne personen kan virke fjernt og uvirkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tvangsinnlegging er nok løysninga. Sjølv om det er mange fleire som truer med sjølvmord enn dei som faktisk tar sjølvmord så er ikkje dette noke som du skal ta sjangsen på.

Her synest eg derfor at du skal være så kynisk at du får vedkommande tvangsinnlagt, (noke som det er grunnlag for når ein utgjer ein fare for seg sjølv) om ikkje for at du tar hensyn til denne personen så for at du ikkje sjølv blir slitande med skuldfølelse dersom han/ho faktisk tar sjølvmord.

Har du fått vedkommande innlagt og vurdert så har du i alle fall gjort det du kan.

Eg ville også tatt kontakt med familien til vedkommande sjølv om du har fått beskjed om å ikkje gjere det. Kva skal denne personen gjere dersom du bryt det løftet? Bli sur og slå opp igjen? Her handler det om å gjere det du må for å redde livet til vedkommande, forholdet kan nok uansett ikkje reddast, men det vil være litt vell kaldt å berre vende vedkommande ryggen og ikkje varsle andre som kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Du vil ikke klare å få personen tvangsinnlagt. Det verste som skjer er at de sender en politibil dit eller ambulanse for å se på situasjonen der og da.

Jeg tror ikke denne personen faktisk vil ta sitt liv, men hvis h*n gjør det så er det IKKE din skyld! Du skal ikke måtte finne deg i å være fange i ett forhold, hvor h*n holder sitt eget liv som gissel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tro det eller ei, jeg har vært i en lignende situasjon tidligere. Min daværende kjæreste slet med alvorlig depresjon, stemmer i tankene osv., og var i en tid i forholdet våres helt fast bestemt på å ta selvmord. Det er selvsagt mye annen historie, men det kan vente. Det jeg gjorde var å kontakte familien, på tross av hennes ønske. Rettere sagt tvingte jeg henne til å ta kontakt, om ikke ville jeg gjøre det. Jeg kontaktet også hjelpesentral, og fikk henne innlagt på psykiatrisk en ukes tid etter (fra tvangsinnleggelse ble hun sendt hjem samme kveld). Uken før hun ble innlagt var jeg med henne 24/7, og hun forsøkte diverse sprø ting selv mens jeg var der (svelge stifter, overdosering av medikamenter, kutte over vristen..). Hun lever, i alle fall, om det er til noen hjelp.

Mer sannsynlig enn ikke, så vil selvmordstankene bli værende som tanker. Det vanskelige herfra vil være om du ønsker å forsøke videre med forholdet. Det er ikke enkelt å være i et forhold, hvor personen du elsker er en du også samtidig ikke stoler på, ikke engang med seg selv.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har vært sammen med en person over en lengre periode, men har senere innsett at forholdet ikke fungerer, og har da ønsket å gjøre det slutt. Problemet er at kjæresten er fast bestemt på å ta selvmord, siden det er den eneste rette løsningen da jeg betyr "absolutt alt" for denne personen. Har prøvd alt mulig for å få det til å fungere, da alternativet er selvmord for denne personen, men det blir på feilgrunnlag. Pratet nå nylig sammen, og fikk beskjed om at samtalen vi nå hadde var den siste. Jeg er helt rådvill. Har fått beskjed om å ikke ta kontakt med familien til denne personen pga. familieproblemer. Hva skal jeg gjøre? Personen er helt seriøs når det kommer til selvmordet..................

Det er ofte unge mennesker truer med selvmord når et forhold tar slutt. Som regel gjør ikke den som truer dette. Men man kan aldri være 100 % sikker. Det er heller ikke ditt ansvar og du skal på ingen måte bli værende i forholdet pga. trusler. Alle har selv et ansvar for eget liv. Men det du skal gjøre, er og melde i fra til personens fastlege eller pårørende. Noe mer ansvar har ikke du. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...