Gå til innhold

Hjelp til kjøp av solcellepanel og tilbehør


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal elektrifisere min familie sitt sel (bitteliten hytte på fjellet tidligere brukt av budeier som melket kyr i fjellet (<10m^2)).

Budsjett: 1000kr

Krav:

Lys i taket, over kjøkkenbenken og to leselys.

 

Det skal ikke brukes mange dager i strekk, og kun på kveldstid.

Det jeg tenker er å kjøpe et panel med maks effekt på 10-20 watt på eBay, 12v blybatteri fra biltema på ca 50wh og billige led lamper fra eBay. Hvilke ladekrets trenger jeg. Andre innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg skal elektrifisere min familie sitt sel (bitteliten hytte på fjellet tidligere brukt av budeier som melket kyr i fjellet (<10m^2)).

Budsjett: 1000kr

Krav:

Lys i taket, over kjøkkenbenken og to leselys.

 

Det skal ikke brukes mange dager i strekk, og kun på kveldstid.

Det jeg tenker er å kjøpe et panel med maks effekt på 10-20 watt på eBay, 12v blybatteri fra biltema på ca 50wh og billige led lamper fra eBay. Hvilke ladekrets trenger jeg. Andre innspill?

Taklampe 6W, kjøkkenbenk 3W, leselys 2 x 1W, USB-lader for mobil og nettbrett 1W. Forbruk 4 timer x 2 dager. = 96Wh. Altså ca. 9Ah. Jeg ville valgt et batteri på minst 12Ah men helst 18Ah. Velg helst AGM-batteri eller fritidsbatteri. Bilbatteri egner seg særdeles dårlig. Ladetiden med et 10W fastmontert solcellepanel blir på rundt 10 timer. 3 gode soldager bør altså holde. Du får enkle ladere fra kr. 80,- med frakt fra eBay. Eller fra 180,- om du ønsker en lader med LCD-display som gir deg en masse ekstra info. Pass på at laderen takler de kabeldimmensjonene du planlegger å bruke. Pass også på at du velger en lader med lite egetforbruk, særlig dersom det er mørketid der hvor dette skal installeres. De billigste laderne har et konstant egetforbruk på ca. 60mA. Dette kan duimidlertid enkelt redusere til ca. 20mA med å klippe bort alle LED-diodene. Ulempen er da at du mister all visuell info. Dette kan du kompensere med å bestille en enkel spenningstester i tillegg. Om denne koples over en trykkbryter så har du den infoen du trenger uten at laderen tømmer batteriet om vinteren. Tips: Clas Ohlson har noen 12V 7W LED-pærer med E27 sokkel og et meget flott lys. Biltema har noen flotte og billige leselamper med bryter og 1W LED. Clas Ohlson har også 18Ah AGM-batteri. Dem er kraftig nok for å drive en 24 tommers LED-TV med DVD-spiller. Tviler for at du klarer å holde budsjettet på kr. 1.000,- når du tar med kabler, klips, brytere, fortollingsgebyr osv. Blir spennende å høre. PS: 5 Watts solcellepanel er så rimelig at da slipper du toll.

Endret av 77679857
Lenke til kommentar

Hei.

Vet ikke hvor lyst dere trenger å ha det, men etter min smak er 1W LED litt knapt til leselys.

Ville vel gjerne gått for 2-3W der, og kanskje noe mere under kjøkkenbenken om det er for å jobbe der.

Men igjen litt smak og behag hvor mye lys man ønsker.

Ellers vil jeg si at 1W på en USB-lader er litt lite, blir ikke mere enn 0,2A ut da. Bør vel opp på rundt 1A for å kunne lade noe mobiler, og gjerne ennå mere på nettbrett som helst liker over 2A. Vil fungere med mindre også, men tar lang tid å lade da.

 

Når det gjelder ladetiden på et 18Ah batteri med et panel på 10W kommer jeg i mitt hode frem til omtrent 33 timer med sol for å fylle opp et tomt batteri. Så litt usikker på hvor de 10 timene som nevnes over her kommer fra. Eller om du kanskje tenker på 10 timer sol i 3 dager, da er vi omtrent på samme sted. Bortsett fra at det ofte ikke er 10 timer sol på en dag her i landet :tease:

Så størrelse på batteri og panel vil være veldig avhengig av bruksmønsteret for "hytten"

 

Ved valg av lamper ville jeg gått for noen der man kan skifte ut lyskilden (pæren). Da kan man bytte den om den skulle ryke, noe som skjer gjerne grunnet feil på elektronikken selv om LED har lang levetid. Eller om man ønsker å endre lysstyrke eller farge. Man får i dag LED lyspærer med de fleste sokler i 12V, så man kan i prisnippet bruke en hvilken som helst ønsket lampe så lenge man finner riktig lyspære til denne. F.eks. en helt vanlig lampekuppel eller plafond i taket med en 12V LED skrupære.

Leselampene er vel best med spotter, der er det vanligvis ulike typer stifter på koblingene. Ofte er 35mm MR11 med GU4 sokkel eller 50mm MR16 med GU5,3 sokkel brukt.

Under kjøkkenbenk kan gjerne ulike typer LED-lyslister brukes, eller slike små spotter for utenpåliggende montering.

 

Kabling burde det fint holde med 1,5mm2 ut til de ulike lyspunktene. Noe tykkere mellom batteri og laderegulator, husk også sikring direkte på plusskabel fra batteriet. Tviler også på at man greier å holde et budsjett på 1000kr, batteriet vil jo gjerne stjele størstedelen her. Som nevnt over vil et AGM batteri være best, fulgt av et vedlikeholdsfritt Gel-batteri. Vanlige blybatterier til bil/Mc vil også fungere, men forvent kortere levetid. Om du får fatt i et veldig rimelig eller gratis pent brukt vanlig batteri i størrelsen 15-30Ah kan du selvsagt slenge på det og se hvordan det funker.

 

Lister opp noen eksempler på utstyr under her....

Leselamper: http://www.ebay.com/itm/2x-12v-Warm-White-LED-cabinet-Bed-Side-Light-Bright-Reading-Wall-Lamp-Switch-/380908817704?pt=US_Light_Bulbs&hash=item58afef4d28

 

Lampe under skap: http://www.ebay.com/itm/12V-High-Power-LED-Light-Tube-Bar-Stripe-Marine-Caravan-Motor-Home-Under-cabinet-/251080185804?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item3a758b97cc

 

LED-list under skap (Velg 5630LED samt endestykker): http://www.ebay.com/itm/0-5M-50CM-12V-36-LED-5050-5630-SMD-Hard-Strip-Light-Aluminum-Shell-End-Fixture-/330950421813?pt=US_String_Lights_Fairy_Lights&var=&hash=item4d0e2ead35

 

10W Solpanel under 200kr: http://www.ebay.com/itm/Monocrystalline-Silicon-Hobby-Solar-Panel-18V-10W-555mA-for-Home-Lighting-/201123154333?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ed3dfc99d

 

Enkel laderegulator: http://www.ebay.com/itm/5-10-15-20A-MPPT-Solar-Panel-Regulator-Charge-Controller-12V-24V-Auto-Switch-BOC-/261392830593?pt=AU_Solar&var=&hash=item3cdc3a1081

 

Mere avansert laderegulator: http://www.ebay.com/itm/LCD-10A-MPPT-Solar-Panel-Battery-Regulator-Charge-Controller-12V-24V-130W-260W-/310911449664?pt=AU_Solar&hash=item4863c43a40

 

USB uttak for innfelt montering: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/USB-uttak-43221/

 

Finnes selvfølgelig flere varianter og andre løsninger, samt en hel haug med diverse 12V LED pærer med ulike sokler på ebay.

 

Hold oss gjerne oppdatert med prosjektet, spennende dette her! Har selv planer om noe solcelle baserte hagelys, så kikker litt på ting selv. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes oppsettet fra Nettulf ser veldig fornuftig ut. Nettulf har tenkt litt større og litt bedre enn meg, mens jeg har holdt meg nærmere det ønskede budsjett på kr. 1.000,-. Batteri og kabler vil nok stikke av med store deler av budsjettet. Ellers er det jo flere parameter rundt hyttens plassering og hyttens bruksmønster som fortsatt er ukjent. I Nord-Norge må vi dimmensjonere for 3 måneder helt uten lading og da blir forholdet mellom batterikapassitet (i kuldegrader) og laderens egetforbruk viktige parameter. Venter spent på oppdatering om hva som blir installert og hvordan det fungerer. Min erfaring er at mange av LED-lysene som selges via eBay har en særdeles dårlig lyskvalitet (fargegjenngivelse). Stort sett så unngår man den aller dårligste kvaliteten om man handler lyskildene fra hobbybutikker i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...