Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hakking på lyden etter noen dager tilkoblet (kablet) internett

Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert begynt å fått et problem med filen "ndis.sys" som forårsaker hakking på lyden, som etter noen dager bare blir verre og verre (FPS drops i fullskjermsapplikasjoner og tilogmed ved bevegelse på musen).

Jeg har sjekket nettverksdriver, men jeg har ifølge Intel den nyeste.

Problemet blir borte hvis jeg restarter PCen, men det kommer tilbake fortere og fortere (startet med ca. 14 dager, og er nå nede i drøye 2 dager etter restart).

LatencyMon logg:

_________________________________________________________________________________________________________
CONCLUSION
_________________________________________________________________________________________________________
Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One or more DPC routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. At least one detected problem appears to be network related. In case you are using a WLAN adapter, try disabling it to get better results. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates.
LatencyMon has been analyzing your system for 0:06:43 (h:mm:ss) on all processors.

SYSTEM INFORMATION
Computer name: ARCHON
OS version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601 (x64)
Hardware: ASUSTeK COMPUTER INC., SABERTOOTH Z77
CPU: GenuineIntel Intel® Core i7-3770K CPU @ 3.50GHz
Logical processors: 8
Processor groups: 1
RAM: 32714 MB total

CPU SPEED
Reported CPU speed: 3500,0 MHz
Measured CPU speed: 2333,0 MHz (approx.)

Note: reported execution times may be calculated based on a fixed reported CPU speed. Disable variable speed settings like Intel Speed Step and AMD Cool N Quiet in the BIOS setup for more accurate results.

MEASURED INTERRUPT TO USER PROCESS LATENCIES
The interrupt to process latency reflects the measured interval that a usermode process needed to respond to a hardware request from the moment the interrupt service routine started execution. This includes the scheduling and execution of a DPC routine, the signaling of an event and the waking up of a usermode thread from an idle wait state in response to that event.

Highest measured interrupt to process latency (µs): 95586,776772
Average measured interrupt to process latency (µs): 4,707898

Highest measured interrupt to DPC latency (µs): 73582,391811
Average measured interrupt to DPC latency (µs): 2,619769

REPORTED ISRs
Interrupt service routines are routines installed by the OS and device drivers that execute in response to a hardware interrupt signal.

Highest ISR routine execution time (µs): 108,241714
Driver with highest ISR routine execution time: dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation

Highest reported total ISR routine time (%): 0,018398
Driver with highest ISR total time: dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation

Total time spent in ISRs (%) 0,043948

ISR count (execution time <250 µs): 674868
ISR count (execution time 250-500 µs): 0
ISR count (execution time 500-999 µs): 0
ISR count (execution time 1000-1999 µs): 0
ISR count (execution time 2000-3999 µs): 0
ISR count (execution time >=4000 µs): 0

REPORTED DPCs
DPC routines are part of the interrupt servicing dispatch mechanism and disable the possibility for a process to utilize the CPU while it is interrupted until the DPC has finished execution.

Highest DPC routine execution time (µs): 7644,195714
Driver with highest DPC routine execution time: ndis.sys - NDIS 6.20 driver, Microsoft Corporation

Highest reported total DPC routine time (%): 0,172155
Driver with highest DPC total execution time: cmudaxp.sys - C-Media Audio WDM Driver, C-Media Inc

Total time spent in DPCs (%) 0,363115

DPC count (execution time <250 µs): 3084553
DPC count (execution time 250-500 µs): 0
DPC count (execution time 500-999 µs): 18
DPC count (execution time 1000-1999 µs): 195
DPC count (execution time 2000-3999 µs): 12
DPC count (execution time >=4000 µs): 0

REPORTED HARD PAGEFAULTS
Hard pagefaults are events that get triggered by making use of virtual memory that is not resident in RAM but backed by a memory mapped file on disk. The process of resolving the hard pagefault requires reading in the memory from disk while the process is interrupted and blocked from execution.

NOTE: some processes were hit by hard pagefaults. If these were programs producing audio, they are likely to interrupt the audio stream resulting in dropouts, clicks and pops. Check the Processes tab to see which programs were hit.

Process with highest pagefault count: speccy64.exe

Total number of hard pagefaults 1204
Hard pagefault count of hardest hit process: 237
Highest hard pagefault resolution time (µs): 13233,704571
Total time spent in hard pagefaults (%): 0,007977
Number of processes hit: 22

PER CPU DATA
CPU 0 Interrupt cycle time (s): 14,001653
CPU 0 ISR highest execution time (µs): 108,241714
CPU 0 ISR total execution time (s): 1,419080
CPU 0 ISR count: 674868
CPU 0 DPC highest execution time (µs): 7644,195714
CPU 0 DPC total execution time (s): 11,247661
CPU 0 DPC count: 2974590
CPU 1 Interrupt cycle time (s): 0,928608
CPU 1 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 1 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 1 ISR count: 0
CPU 1 DPC highest execution time (µs): 1618,666571
CPU 1 DPC total execution time (s): 0,015907
CPU 1 DPC count: 5019
CPU 2 Interrupt cycle time (s): 1,288661
CPU 2 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 2 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 2 ISR count: 0
CPU 2 DPC highest execution time (µs): 2165,6460
CPU 2 DPC total execution time (s): 0,097364
CPU 2 DPC count: 23896
CPU 3 Interrupt cycle time (s): 1,153651
CPU 3 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 3 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 3 ISR count: 0
CPU 3 DPC highest execution time (µs): 1951,3040
CPU 3 DPC total execution time (s): 0,032345
CPU 3 DPC count: 4122
CPU 4 Interrupt cycle time (s): 1,354984
CPU 4 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 4 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 4 ISR count: 0
CPU 4 DPC highest execution time (µs): 1737,114857
CPU 4 DPC total execution time (s): 0,111971
CPU 4 DPC count: 24633
CPU 5 Interrupt cycle time (s): 1,188402
CPU 5 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 5 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 5 ISR count: 0
CPU 5 DPC highest execution time (µs): 1609,5540
CPU 5 DPC total execution time (s): 0,037232
CPU 5 DPC count: 6954
CPU 6 Interrupt cycle time (s): 1,309821
CPU 6 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 6 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 6 ISR count: 0
CPU 6 DPC highest execution time (µs): 1655,558286
CPU 6 DPC total execution time (s): 0,136073
CPU 6 DPC count: 26598
CPU 7 Interrupt cycle time (s): 1,164833
CPU 7 ISR highest execution time (µs): 0,0
CPU 7 ISR total execution time (s): 0,0
CPU 7 ISR count: 0
CPU 7 DPC highest execution time (µs): 1729,7720
CPU 7 DPC total execution time (s): 0,046302
CPU 7 DPC count: 18971

Jeg tror det er flere problemer i ett her, for jeg hadde tenkt å prøve å logge på hjemme nettverket via wifi istedet (Asus PCE-AC68), men da får jeg bare "Windows was unable to connect to ZyXEL_4E34", selv om nettverksinnstillingene er identiske - så vidt jeg kan se - med laptopen, og den klarer å koble seg til helt fint.

Jeg vet ikke helt hva slags info som er relevant for om mulig å finne løsningen, eller engang hvor jeg skal begynne å feilsøke, da dette er et helt nytt problem for meg.

Så har noen peiling på dette, men trenger mer info for å kunne hjelpe, så spør, så skal jeg svare etter beste evne.

Dette prolemet begynner virkelig å bli plagsomt.

Kjapp oppsummering:

Speccy screenshot, summary: http://oi59.tinypic.com/2vjpu01.jpg

HK: Asus Sabertooth Z77 Bios 1708

Wifi: Asus PCE-AC68

SPU: Asus Xonar STX

Bruker kablet nettverk - får ikke testet med wifi pga. windows får ikke koblet til modem "ndis.sys" skaper hakking på lyden etter få dager.

Takker på forhånd for hjelp.

Beklager hvis tråden er under feil emne.

Edit:

Jeg fikk nettopp svar fra nettleverandørs support angående wifi-problemet, så det problemet er nå løst.

Men hakkingen på lyden er fortsatt tilstedet selv via trådløst forbindelse.

Problemfilene, som ifølge LatencyMon skaper problemer via wifi, er tcpip.sys og NETIO.SYS.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var også noe av det første jeg sjekket, men ifølge Windows så har jeg nyeste driver til lydkortet. Sammenliknet nettopp med nyeste driver på Asus' hjemmeside.

Alle andre integrerte lydkort er satt til disabled, både i BIOS og Device Manager.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

Etter å ha rotet mer rundt på nettet fant jeg denne:

http://www.sevenforums.com/sound-audio/48379-dpc-latency-causing-audio-stuttering-crackling.html

...og i likhet med det som står i nest siste innlegg, så blir også problemet mitt borte ved deaktivering av begge nettverkskort.

Men i motsetning til hva som var listet som løsningen, så har jeg hele tiden hatt Windows firewall avslått. Jeg har også prøvd å deaktivert all AV skjold (Avast Internet Security).

Alle drivere er kontrollert, og med unntak av hovedkort BIOS og GPU driver, så er alt oppdatert.

Også i likhet med hva som det blir spekulert i i tråden over, så virker det som problemet mitt også oppstod etter en eller annen Windows oppdatering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet er der fortsatt, og som nevnt så blir det bare verre etterhvert som dagene går.

Jeg aner fortsatt ikke hva som er årsaken, men problemet begynner med internett (Firefox), til å gjelde for alle "lydproduserende programmer som benytter seg av internett".

Spillte LoL etter 8 dagers oppetid, og tilogmed musepekeren hoppet i takt med hakkingen på lyden - og som vanlig, en restart og alt er i orden (inntil problemet begynner igjen - hvilket vil være snart).

Jeg leste på nettet et par forslag om at en del av Daemon Tools (SPTD, tror jeg det var) var årsaken, samt at plasseringen på plugin-kort (lydkort/nettverkskort etc.) kunne årsaken. Mens andre igjen skriver dem har avinnstallert Daemon Tools, og fjernet alle ekstra plugin-kort uten at det hjalp.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro (men Daemon Tools har jeg ikke brukt på måneder, så det er vel verdt forsøket å fjerne det - har noen noen alternativer til et .iso-program, så fortell meg det gjerne).

Noen med mer hardware innsikt enn meg som kan kommentere om plasseringen på HKet av f.eks. et wifi-kort eller lydkort kan ha noe å si for hakking på lyden?

Lenke til kommentar

Det er da ikke et eksternt nettverkskort! Det er et vanlig kablet internt PCI kort...

Tilleggskort da...jeg gadd virkelig ikke være så nøye med definisjonen da innlegget ble skrevet i all hast.

Så, vil det virke, og vil problemet mitt være løst med ett slikt kort...? Bidraget ditt var ikke annet enn å være pedantisk det jeg kunne se.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Prøvd å fjerne all powersaving på nettverkskortene? Skru av wake-on-diverse og annet fancy opplegg?

Hvis de toggler mellom strømsparingsmodus'er, kan det være minnelekasjer der?

Ellers:

Prøve gamlere drivere (gamleste du finner)

Fjern brannmur/antivirus og installer disse fra en annen produsent.

I verste fall reinstaller (et annet) operativsystem.

Lenke til kommentar

Strømstyringsplanen er "high performance", med alt satt til 100% / Never / Off / Disable det jeg kan se - det eneste jeg tror kjører er Intel CPU throttle.(tror det var navnet), og det må vel endres i BIOS, men jeg tviler på det er årsaken.

Som nevnt, så prøver jeg nå med et "Intel CT Gigabit adapter", og jeg fjernet Asus PCE-AC68 kortet for å få montert det, men jeg har ikke hatt PCen gående lenge nok til å kunne si noe konklusivt ennå.

Latency Monitor har allerede snappet opp ndis.sys som en årsak til hakking på lyden, men jeg har ikke merket noe hakkingen selv ennå.

Det står en annen PC i huset, som er delvis likt satt opp, men på den har det ikke vært noen antydning til slik hakking på lyden, selv etter over 60 dagers bruks-/oppetid (specs. merket med rødt er PCen min, med lyd problemet:)

MB: ASUS P7P55D PRO, P55, Socket-1156 | Asus Sabertooth, Z77, Socket 1155

CPU: Intel i7-860 Socket 1156, | Intel 17 3770K

GPU: MSI GeForce GTX 260 | Asus GeForce GTX 780

SPU: ASUS Xonar DX/XD | Asus Xonar STX

OS: MS Win 7 Pro 64-bit Norsk | MS Win 7 Ulti 64-bit English

OS disk: Intel X-25M 120GB SSD | Intel 520 240 GB SSD

Softwaremessig er den også ganske lik:

Firefox v.28

Avast Internet Security 2014

Nyeste Java/Flash/andre drivere/system oppdateringer*

*Såvidt jeg vet, men ingen garantier.

Windows brannmur er deaktivert på min PC.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Høyreklikk på min datamaskin - device manager - properties på nettverkskortetene - fanene advanced og power management (ellerno). Der finner du flere valg.

Men nei, jeg har vel kanskje ikke stort håpet der.

jeg ville heller funnet tak i noen gamle drivere, før jeg reinstallerte hele greia...

Lenke til kommentar

Høyreklikk på min datamaskin - device manager - properties på nettverkskortetene - fanene advanced og power management (ellerno). Der finner du flere valg.

"Allow the computer to turn off this device to save power" er nå deaktivert - takker for info.

Men desverre uten at det hjalp noe, for nå er lyd-hakkingen blitt merkbar.

Kan det ha noe å si hvor hvilken PCI-E plassering diverse kort bruker? Om det er noen av kanalene som yter raskere enn andre? Kort fortalt, hvis jeg omrokkerer på kortene (lydkort/HDD-kontroller/nettverkskort osv)., kan det løse problemet?

Unødvendig spørsmål antageligvis, for enten svaret er ja/nei/kanskje, så har jeg tenkt å gjøre det uansett av pratiske hensyn.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

"Allow the computer to turn off this device to save power" er nå deaktivert - takker for info.

Men desverre uten at det hjalp noe, for nå er lyd-hakkingen blitt merkbar.

Kan det ha noe å si hvor hvilken PCI-E plassering diverse kort bruker? Om det er noen av kanalene som yter raskere enn andre? Kort fortalt, hvis jeg omrokkerer på kortene (lydkort/HDD-kontroller/nettverkskort osv)., kan det løse problemet?

Unødvendig spørsmål antageligvis, for enten svaret er ja/nei/kanskje, så har jeg tenkt å gjøre det uansett av pratiske hensyn.

Nei, med mindre det er en defekt PCI-E port. Likevel sjekk om disse kortene sitter ordentlig i hk.

Har du reinstallert lydkort driverne forresten? Evt. fjernet lydkort og brukt det integrerte? Kontaktet Asus angående problemet?

Lenke til kommentar
Har du reinstallert lydkort driverne forresten? Evt. fjernet lydkort og brukt det integrerte? Kontaktet Asus angående problemet?

Jeg har kontaktet Asus support 2 ganger, og i begge tilfellene har svaret vært av typen "det er min glede å melde at jeg ikke kan hjelpe deg", og det er ikke tull engang, så jeg har liten lyst til å prøve igjen.

Jeg har ikke prøvd det integrerte lydkortet, nei, men jeg har min tvil der også, for hvorfor kom isåfall ikke problemet tidligere? Jeg har hatt PCen i nesten ett år uten noen slike problemer.

Formatering, som ble nevnt ovenfor, hvis det var det som var ment med "reinnstallering", er uaktuelt før jeg finner ut hva problemet skyldes.

Jeg kom over noe på nettet igår vedrørende Nvidia driverene, så jeg skal ta en kikk på dem, og evt. reinnstallere/oppdatere dem.

Selv om, helt ærlig, jeg har nå lyst til å legge skylden på Asus og chipset driverene til HKet.

Lenke til kommentar

Hmm, forsøk dette(har en formening om at det er noe iffy med lydkort og/eller drivere);

Avinstaller ASUS Xonar Essence STX drivere/programvare > Installer Realtek HD Audio Codecs

> Installer ASUS Xonar Essence STX drivere > Profit ??.

Eller som nevnt, skjermkort/chipset drivere kan også muligens være årsaken.

Evt. som last resort, vurder om det er verdt å benytte reklamasjonsretten(if possible selvfølgelig).

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Liten necro her, men det virker som problemet er løst: når jeg avinnstallerte Avast Internet Security 2015 så ble alle problemene borte.

Har hatt PCen på nå i 6 dager, og rapportert latency på ndis.sys er 0.59ms (mot nærmere 50ms som var vanlig før).

Jeg forsøkte først med et Netgear A6210 USB3 WiFi AC adapter, men uten at det hjalp noe.

Edit: hvis problemet kommer tilbake når jeg prøver å installere Avast Home and Free AV, kan noen foreslå et tilsvarende AV?

Er f.eks. MS Security Essentials et dugelig alternativ?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...