Gå til innhold

Partikler uten egenskaper?

Anbefalte innlegg

Kom over denne i dag:

http://www.nrk.no/viten/_kvante-filurkatten_-er-en-realitet-1.11855759

Det fikk meg til å tenke: hva i huleste er en partikkel foruten egenskapene den har?

Jeg mener, fjerner vi alle egenskpene, sitter vi da igjen med noe som bare er en partikkel? Vi kan jo ikke verifisere en partikkel som ikke har noen målbare egenskaper, så de ville ikke være mulig å bevise om den er der fortsatt eller ikke.

Jeg har lenge trodd at en partikkel kun består av egenskapene den har og ingenting annet. Tar jeg feil da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan i huleste vet forskerne hvilket annet elektron som det andre (første) elektronet er paret med?

http://www.nrk.no/viten/ny-og-bedre-teleportering-1.11754156

( Teleportering kan gi ultraraske datamaskiner )

Jeg regner med at denne artikkelen er direkte relatert til den TS leverte lenke til.

Ikke godt å si. Er jo så vidt at de klokeste hodene her på jorda skjønner noe av kvantefysikken selv.
Lenke til kommentar

Jepp :) Eller at observatøren opplever hva som helst bare det er kodet sånn.

Så du tror observatøren bare opplever en stort sett ferdig 360 graders surround 3D film og ikke kan endre noe eller svært lite i filmen ?

Antagelig kan han endre alt, med vet ikke helt hvordan, da han fullstendig har mistet kontakten med den siden av seg selv, som kjører filmen :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jepp :) Eller at observatøren opplever hva som helst bare det er kodet sånn.

Så du tror observatøren bare opplever en stort sett ferdig 360 graders surround 3D film og ikke kan endre noe eller svært lite i filmen ?

Antagelig kan han endre alt, med vet ikke helt hvordan, da han fullstendig har mistet kontakten med den siden av seg selv, som kjører filmen :)

Tenkte først og fremst på naturlovene da jeg skrev "bare det er kodet sånn. "

Men determinisme er også interessant. Er ikke sikkert man er så fri til å ta egne valg som man tror :)

Lenke til kommentar

Som det fremkommer av artikkelen, er det ikke snakk om partikler uten egenskaper. Eksperimentet målte at partiklene kun gikk én vei, mens magnetismen gikk begge veier. Du kan ikke måle noe som ikke har egenskaper, for egenskapene til en ting er det man måler når man måler en ting. Analogien er ikke feil heller: Filurkattens smil isoleres fra kroppen, men kattekroppen har fremdeles en rekke andre egenskaper. En partikkel har også en rekke andre målbare egenskaper enn magnetiske, slik som f.eks. masse.

Jeg lurer fælt på hvorfor denne tråden er postet i religion-delen?

Hvorvidt objekter kun består av sine egenskaper er et filosofispørsmål. Artikkelen var tydeligvis bare et eksempel.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...