Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg permittere meg selv i eget AS?

Borger___

Anbefalte innlegg

Startet eget AS (kun meg selv ansatt) i begynnelsen av 2013, og hadde et positivt årsresultat i fjor, dog har jeg investert alt tilbake i bedriften og ikke tatt ut lønn. Det har vært lavere aktivitetsnivå i 2014 så jeg har pdd enda ikke tatt ut lønn. Nå går sparepengene mot slutten, og jeg lurer da på om jeg kan permitere meg selv (helt eller delvis) og ha krav på dagpenger fra NAV?

(Jeg har før vært ansatt i annen bedrift, blitt permitert 60% , dvs jobbet 40% og fikk da dagpenger for det jeg var permitert..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke det være å snylte på nav ?

Hvorfor er det noe mer snylting enn hvis du blir permitert fra din arbeidsgiver? Det er jo ikke det at jeg ikke vil jobbe, men mangel på oppdrag samt at jeg snart er fri for sparepenger, ergo har ingenting å leve av..

Rettslig sett er det ingenting i veien for at styreformannen permitterer daglig leder selv om begge er samme person, men forvent at NAV foretar en svært inngående vurdering av om kriteriene for dagpenger under permittering er oppfylt.

Noe mer info vedr. disse kriteriene? Det er ikke noe problem å bevise at aktivitetsnivået er vesentlig lavere og inntjeningen er for dårlig til å ta ut lønn. Vil det by på problemer at jeg ikke har tatt ut lønn før fra selskapet? Dog har jeg jo hatt firmaet i over 1 år, burde jo telle for noe?

Hva du får i dagpenger, avhenger jo av hva du har hatt i lønn tidligere.

Ja, godt poeng, spørsmålet er jo hvordan dette teller i min situasjon (om de har en eller annen standard/minimumsats) eller ser på inntekter i periodene før jeg etablerte selskapet?

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Ellers må du fylle de generelle kriteriene for dagpenger, herunder må du ha en inntekt i 2013 på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp eller samlet over 2011, 2012, og 2013 på 3 ganger folketrygdens grunnbeløp. Inntekten trenger ikke være fra den stillingen du innehar nå.

Ja stemmer, inntekter fra 3 foregående år legges til grunn. Vet du forresten om aksjeutbytte telles som inntekt i denne sammenheng?

Lenke til kommentar

Vil ikke det være å snylte på nav ?

Nei.... helt motsatt!

Hvilken annen arbeidsgiver ville du brukt sparepengene dine på for å få holdt selskapet gående.

Mitt tips er å legge ned hele selskapet å deretter få fradrag på pengene du ha lagt inn i selskapet og tapt.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det ligger vel et par små hunder begravet i denne problemstillingen.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_4-1#KAPITTEL_4-1

Man kan neppe arbeide med å videreutvikle eller få i gang firmaet igjen mens man er permitert.

Skulle tro at det gikk ann å redusere stillingsomfanget fra 100% til for eksempel 20-40% eller noe slikt. Da har man vel rett til arbeidsledighetstrygd i forhold til tidligere opptjening, samtidig som man også kan holde i gang en viss aktivitet i firmaet.

Mon ikke det skulle kunne la seg gjøre?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det ligger vel et par små hunder begravet i denne problemstillingen.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_4-1#KAPITTEL_4-1

Man kan neppe arbeide med å videreutvikle eller få i gang firmaet igjen mens man er permitert.

Skulle tro at det gikk ann å redusere stillingsomfanget fra 100% til for eksempel 20-40% eller noe slikt. Da har man vel rett til arbeidsledighetstrygd i forhold til tidligere opptjening, samtidig som man også kan holde i gang en viss aktivitet i firmaet.

Mon ikke det skulle kunne la seg gjøre?

Godt poeng, men man kan faktisk gjøre det (videreutvikle firmaet mens man er permittert), dog kreves det at alt av arbeid (lønnet/ulønnet) føres opp og sendes inn pr meldekort , slik at man får fratrekk i utbetaling.

Det burde jo strengt tatt være i begge, både firmaet og NAVs beste interesse av firmaet kommer seg på bena igjen, og det gjør det jo kun om man jobber med det mens man er permitert..så litt usikker på hva intensjonen til NAV er akkurat der..

Nei.... helt motsatt!

Hvilken annen arbeidsgiver ville du brukt sparepengene dine på for å få holdt selskapet gående.

Mitt tips er å legge ned hele selskapet å deretter få fradrag på pengene du ha lagt inn i selskapet og tapt.

Hmm, ønsker jo helst å vente med å legge ned. Ila. høsten vet jeg mer om hvordan framtidsutsiktene er. Hvorfor ikke permitere om det lar seg gjøre?

Ny tanke: Kan et alternativ være å legge ned ASet , og fortsette driften via ENK? Har ikke tjent noe i år (levd på sparepenger) , er det slik at jeg kan tjene opptil 40K skattefritt da (eller er dette noe som kun gjelder ungdom med sommerjobb) ? Men skatt eller ikke, vil dette la seg gjøre i praksis å rett å slett endre organisasjonstypen fra AS til ENK?

Lenke til kommentar

Intensjonen til NAV er at du ikke bygger verdier i ett firma uten å ta ut lønn mens du får dagpenger for så å ta ut en gigantlønn når dagpengene tar slutt som igjen vil gi grunnlag for enda mer dagpenger.

Jeg bygger jo i aller høyeste grad verdi i firmaet selv om jeg ikke tar ut lønn (?) Det er jo snakk om å "komme seg på beina" , bygge kundeportefølje/søke større oppdrag osv. , ta ut gigantlønn er vel ikke et tema i det hele tatt og om NAV var så redd for det så kunne de vel innført en form for klausul el. der det kreves innsyn i regnskap. Dette er nå mine tanker. Men ser ikke det store problemet, skal alltids klare å komprimere jobbingen ned til et minimum, hvis jeg nå får innvilget dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår Nasciboy. Poenget er at du ikke skal kunne arbeide for firmaet mens staten betaler lønna di, og så ta ut verdiskapningen staten har betalt for i form av aksjeutbytte (som ikke berører trygderettigheter) eller i form av utsatt avlønning.

NAV trenger ingen klausul for å få innsyn. Folketrygdloven §§ 21-4 og 21-4a holder lenge.

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår Nasciboy. Poenget er at du ikke skal kunne arbeide for firmaet mens staten betaler lønna di, og så ta ut verdiskapningen staten har betalt for i form av aksjeutbytte (som ikke berører trygderettigheter) eller i form av utsatt avlønning.

NAV trenger ingen klausul for å få innsyn. Folketrygdloven §§ 21-4 og 21-4a holder lenge.

Vet ikke helt hva du mener nå. Å ta ut bygde verdier (bygd under trygd) i selskapet som lønn var kun ett eksempel... ser ikke helt hva jeg har misforstått.

Poenget var at man ikke skal kunne bygge verdier/formue for deg selv mens du selv hever dagpenger/trygd uansett i hvilken form man utnytter fordelen/verdiene.

Lenke til kommentar

Hmm, ønsker jo helst å vente med å legge ned. Ila. høsten vet jeg mer om hvordan framtidsutsiktene er. Hvorfor ikke permitere om det lar seg gjøre?

Ny tanke: Kan et alternativ være å legge ned ASet , og fortsette driften via ENK? Har ikke tjent noe i år (levd på sparepenger) , er det slik at jeg kan tjene opptil 40K skattefritt da (eller er dette noe som kun gjelder ungdom med sommerjobb) ? Men skatt eller ikke, vil dette la seg gjøre i praksis å rett å slett endre organisasjonstypen fra AS til ENK?

Man kan jo sånn sett både drive AS og enkeltmannsforetak ved siden av hverandre. Man kan også "legge på is" i stedet for å "legge ned". Det kan godt finnes to formelle driftsorganiasjoner ved siden av hverandre og begge kan være i drift samtidig.

Dette vil da være to adskilte "juridiske subjekter" som lever hver sitt adskilte liv.

Det skulle vel ikke være forskjell mellom moms og eventuell skattefrihet for skoleelever eller andre (så vidt jeg kan huske.)

Etter søknad til nav så finnes det også en mulighet for å beholde arbeidsledighetstrygden mens man starter opp enkeltmannsforetak. (Maks 6 måneder, tror jeg.)

Med andre ord både arbeidsledighetstrygd og momsfrihet opp til 50.000.

Det er nok lurt å spille med nokså åpne kort i forhold til NAV og så forklare situasjonen og be om de råd som behøves.

Det er jo ikke slik at det er et krav at man skal holde på med å jobbe gratis i lange tider, hvis man ikke klarer å oppnå inntekter.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Kan jeg permittere meg selv i eget AS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...