Gå til innhold

Ikke betale skatt før oppgjøret om våren


Sampson

Anbefalte innlegg

Lurer på om 5% er det minste en kan trekkes i skatt?

 

Hadde tenkt å skatte 0% og heller sette pengene i sparing, for så å gjøre opp skatten til våren, blir et par tusen i renter på det, men går det virkelig ikke ann å skatte mindre enn 5%?

 

Jobber 2 forskjellige steder iløpet av året og tjener ca. 150k (student)

 

edit: Er det noen andre ulemper ved å gjøre dette annet enn å måtte unngå pengebruk?

Endret av Sampson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prinsippet skal hovedarbeidsgiver ta tabelltrekk, mens arbeidsgiver nummer to skal trekke skatt etter prosenttrekk. Du kan dog ha prosenttrekk hos begge arbeidsgivere. Du må ha et minimums trekk. Alternativet er frikorte, men da trekkes 50 % så fort du går over grensen (?). Dersom du er flink til å spare er ikke dette så dumt, men du må ha penger å betale med når restskatten kommer. Alternativet er å skatte korrekt, altså at du er så nært null som mulig etter avskrivning på neste års selvangivelse. Eller du kan skatte for mye. Det er en grei måte å spare på, rentene er litt dårligere enn i banken, men de er til gjengjeld skattefrie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I prinsippet skal hovedarbeidsgiver ta tabelltrekk, mens arbeidsgiver nummer to skal trekke skatt etter prosenttrekk. Du kan dog ha prosenttrekk hos begge arbeidsgivere. Du må ha et minimums trekk. Alternativet er frikorte, men da trekkes 50 % så fort du går over grensen (?). Dersom du er flink til å spare er ikke dette så dumt, men du må ha penger å betale med når restskatten kommer. Alternativet er å skatte korrekt, altså at du er så nært null som mulig etter avskrivning på neste års selvangivelse. Eller du kan skatte for mye. Det er en grei måte å spare på, rentene er litt dårligere enn i banken, men de er til gjengjeld skattefrie.

 

Vil uansett ha nok til å betale skatten til våren, da jeg har penger i banken fra før.

Jeg har prosenttrekk hos begge arbeidsgiverne mine.

 

Problemet er ikke hvordan jeg skal unngå å bruke pengene, det er hvordan jeg burde gjøre det for å spare mest. Ble ved en feil trekt kun 5% i starten av året, og har egentlig bestemt meg for å bare prøve ut dette og se hvordan det fungerer, kun for underholdningens skyld.

Lenke til kommentar

Det du effektivt sett spør om er hvordan du kan lyve til skattemyndighetene slik at du får et så lavt forskuddstrekk som mulig. Dette kan være straffbart brudd på skattebetalingsloven.

 

Har ingen planer om å betale mindre skatt enn jeg skal, er det en lov som sier jeg må skatte hver måned fremfor å betale skatten samlet?

Lenke til kommentar

Du skatter ikke hver måned. Du skatter en gang i året, nemlig ved ligningen. Du blir imidlertid trukket forskuddstrekk hver måned, et forskuddstrekk som bestemmes ut fra skattekortet ditt. Dette skattekortet utstedes av myndighetene på bakgrunn av de opplysninger du gir. Du ønsker å minimere skattekreditorenes sikkerhet for ditt skattemislighold for din egen vinning ved å gi myndighetene villedende opplysninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er da om til hver enkelt om du vil betale for mye, for lite eller omtrent korrekt skatt ila året, så lenge du gjør opp for deg når ligningen kommer. Dersom du skulle skatte for lite og ikke gjøre opp for deg med andre ord...

 

Ok, så da er det jeg gjør lovlig med andre ord, takk for svar.

Lenke til kommentar

Vel, kikkert har bedre peiling enn meg! Men såfremt du gjør opp for deg når ligningen kommer bryter du ingen lov. Du "plikter" å oppgi verdiene dine når du bestiller skattekort for det er ønskelig at alle betaler inn omtrentlig det de skal gjennom de månedlige skattetrekkene. Men, som sagt, vil du ikke bli straffet for noe så lenge du betaler restskatten din når ligningen kommer. Likevel må jeg jo si at det er marginalt med renteinntekter å tjene på å utsette beskatning av en lønn på 150 k. Positive er jo at å betale lav skatt er et rentefritt lån fra staten, såfremt du betaler restskatten innen fristen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan, teoretisk sett, opplyse om lavere forventet inntekt på skattekortet og dermed få lavere prosenttrekk enn du normalt skulle ha hatt (la oss si at du oppgir forventet inntekt til 50k, men tjener 150k).

 

Dette vil medføre at du når året er omme har betalt for lite skatt. I prinsippet skal dette utløse tillegsskatt, men hvorvidt man får dette eller ikke dersom man oppgir riktig inntekt i selvangivelsen (og deretter betaler restskatten) vet jeg ikke. Altså på hvilket punkt tillegsskatten utløses (om den gjør det av prinsipp fordi du har hatt feil opplysninger i skattekortet eller om det "går greit" siden du rettet det opp i selvangivelsen).

 

torbjornen: Både ukorrekte og manglende opplysninger (spes i selvangivelse) er like straffbare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er da om til hver enkelt om du vil betale for mye, for lite eller omtrent korrekt skatt ila året, så lenge du gjør opp for deg når ligningen kommer. Dersom du skulle skatte for lite og ikke gjøre opp for deg med andre ord...

Ok, så da er det jeg gjør lovlig med andre ord, takk for svar.

 

lol. Snakker om å lese selektivt.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan, teoretisk sett, opplyse om lavere forventet inntekt på skattekortet og dermed få lavere prosenttrekk enn du normalt skulle ha hatt (la oss si at du oppgir forventet inntekt til 50k, men tjener 150k).

 

Dette vil medføre at du når året er omme har betalt for lite skatt. I prinsippet skal dette utløse tillegsskatt, men hvorvidt man får dette eller ikke dersom man oppgir riktig inntekt i selvangivelsen (og deretter betaler restskatten) vet jeg ikke. Altså på hvilket punkt tillegsskatten utløses (om den gjør det av prinsipp fordi du har hatt feil opplysninger i skattekortet eller om det "går greit" siden du rettet det opp i selvangivelsen).

 

torbjornen: Både ukorrekte og manglende opplysninger (spes i selvangivelse) er like straffbare.

Tilleggsskatt kommer vel først om ikke du betaler en eventuell restskatt innen en bestemt dato. Lurer på om det var 31 mai, men gidder ikke dobbeltsjekke :-)

Lenke til kommentar

Du kan, teoretisk sett, opplyse om lavere forventet inntekt på skattekortet og dermed få lavere prosenttrekk enn du normalt skulle ha hatt (la oss si at du oppgir forventet inntekt til 50k, men tjener 150k).

 

Dette vil medføre at du når året er omme har betalt for lite skatt. I prinsippet skal dette utløse tillegsskatt, men hvorvidt man får dette eller ikke dersom man oppgir riktig inntekt i selvangivelsen (og deretter betaler restskatten) vet jeg ikke. Altså på hvilket punkt tillegsskatten utløses (om den gjør det av prinsipp fordi du har hatt feil opplysninger i skattekortet eller om det "går greit" siden du rettet det opp i selvangivelsen).

 

Tilleggsskatt kan bare utløses av forhold på ligningsstadiet (selvangivelsen), ikke på forskuddsstadiet (skattekort); dette fordi et vilkår for tilleggsskatt er at de opplysningene som unnlates/lyves om kan ha ført til en skattemessig fordel. Tilleggsskatt sikter på det å unndra seg beskatning, det å søke å redusere den skatten man blir utlignet, ikke det å unndra skatteinnbetaling.

 

Restskatt har heller ingenting med tilleggsskatt å gjøre, "restskatt" betyr rett og slett at forskuddstrekket/forskuddsskatten (skatt som er trukket eller frivillig innbetalt før 31. mai i ligningsåret) ikke dekker den skatten du er blitt utlignet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok. Da er vel det den eneste muligheten for å redusere forskuddsskatten (for vanlig arbeidstaker) ved å manipulere skattekortet med feilaktige opplysninger, uten å gjøre noe straffbart?

 

Det jeg nevnte i forhold til restskatt var da at for å ikke få konsekvenser av dette, måtte han oppgi korrekt inntekt ved ligning og betale den potensielle restskatten.

Lenke til kommentar

Forskuddstrekket overføres av arbeidsgiver senest dagen etter lønnsutbetaling til en egen sperret skattetrekkskonto. Alle forskuddstrekksmidler på skattetrekkskontoen tilhører skattekreditorene, men står i arbeidsgivers navn. Rentene tilfaller arbeidsgiver. Fra skattetrekkskontoen går midlene til den kommunale skatteoppkreveren (kemneren) i regelmessige oppgjør annenhver måned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er da om til hver enkelt om du vil betale for mye, for lite eller omtrent korrekt skatt ila året, så lenge du gjør opp for deg når ligningen kommer. Dersom du skulle skatte for lite og ikke gjøre opp for deg med andre ord...

Ok, så da er det jeg gjør lovlig med andre ord, takk for svar.

 

lol. Snakker om å lese selektivt.

 

 

å? Hvordan det?

Som nevnt tidligere står det riktige opplysninger på skatteetatens nettsider, og har ingen planer om å betale mindre skatt enn jeg skal.

Lenke til kommentar

Poenget med forskuddstrekk er ikke hva du planlegger å gjøre, men fellesskapets sikkerhet for skattetrekket.

 

Hvis du går i banken og ber om lån til en bolig, så vil banken le av deg hvis du sier at jo, men du har så god økonomi, og du planlegger jo ikke å misligholde lånet ditt, så banken trenger vel ikke sikkerhet i boligen din...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...