Kontorpult (Øystein) Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Hei! Har hatt problemer med Frikortet mitt får lønning denne mnd. Jeg registrerte det for en uke siden og fikk for noen få dager siden denne meldingen på mobilen: "Din arbeidsgiver har forsøkt å hente skattekortet ditt for 2014. Du har ikke skattekort. Bestill dette på skatteetatens nettsider." Skattekort? Eh, jeg skal ha frikort... I samme slengen logga jeg inn på Altinn og gikk inn på Frikort, som jeg har opprettet før. Her kom arbeidsgiveren min sitt bedriftsnavn opp. Den ble godkjent og sendt. Fikk idag lønning, trekt 50%, lønnslippen mangler. Arbeidsgiveren min har ikke mulighet til å se på det, da alle lønninger går gjennom hovedkontoret. Hun skjønner ingenting selv. (Hun skulle få den tilsendt imorgen) Logget meg inn nå og sjekket igjen. Nå har det kommet opp en tabell med "Fordeling" på arbeidsgivers bedriftsnavn. Den sto på 0, endret denne til maks nå. Hun snakket noe om at det gjorde at man kunne bli trekt skatt, pga de var strenge. Hvorfor har det da ikke kommet opp når jeg godkjente arbeidsgiver? Jeg har uansett ikke fått noe epost eller mld om at arbeidsgiver har hentet frikortet, noe jeg skulle fått. Er det mulig å få tilbake den trekte skatten, eller hvordan er dette? - Hilsen en litt smule forvirret ungdom i sin aller første jobb.. Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 For å svare veldig enkelt på spørsmålet ditt; dersom du ila 2014 totalt ikke tjener mer enn frikort grensen, 39 995(?), får du alt du har betalt i skatt tilbake med skatteoppgjøret neste år, med noen renter. Klarer ikke helt å følge med på hva som har skjedd mellom arbeidsgiver og alltinn i innlegget ditt, men for å slippe å bli trukket 50 % skatt bør du sørge for at arbeidsgiver henter og legger inn frikortet ditt - eventuelt kan du bestille skattekort basert på en inntekt på eksempelvis 45000. Da vil du skatte en 5 prosent eller der omkring. Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 Altså, frikortet er hentet, men fikk mld om at skattekortet ikke er opprettet. Det jeg ikke forstår hvorfor. Men er rimelig sikker på at neste lønning går i boks nå som totalbeløpet er satt til maks, siden det sto på null. Hørte fra sjefen at det kunne være problemet. Uansett får jeg igjen pengene, med renter, samt en genial spare-måte. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå