Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barnet mitt ble bitt av hunden til min mor - skal hunden avlives?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tanten min hadde en shetland sheepdog som var veldig dressert men den glefste fremdeles etter lillebroren min da han var liten. Han "bet" han i hånden, men ikke nok til at det ble sår/blod.

 

Begge kattene mine blir også redd når det er barn i huset. De skygger unna når barna kommer men har ikke bitt eller kloret enda.

 

 

Altså, hun hadde en hund som var blitt avlet frem til å GJETE dyr, så blir hun overrasket over at den ''napper'' i små barn..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke folk passe på dyrene sine? For ikke å nevne ungene.

Dyr og barn er uforsigbare av natur. De skal ikke uten videre mikses uten strengt tilsyn. Jo mindre barnet er, jo viktigere er det.

Norge i et nøtteskall, skyld på alle andre...

Endret av Sectoid
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Tanten min hadde en shetland sheepdog som var veldig dressert men den glefste fremdeles etter lillebroren min da han var liten.

Da var den IKKE dressert! Selv om denne hunden kun "markerte".

 

Eeeeeh. Hunden sa fra og barnet ble skremt (ikke minst foreldrene). Ingen skade oppstod annet enn at barnet fikk slev på seg.

Hunden hadde fått mange trofeer tidligere om jeg husker riktig og oppførte seg eksemplarisk. Det er ikke alle hunder (og dyr generelt) som har sett et barn/baby før og er komfortable med dem.

Lenke til kommentar

TS her.

 

Tusen takk for deres innspill. Ser det er en del meninger for og i mot. Dette hjelper meg til å avdekke kontrastene som er i situasjonen, selv om det om mulig gjør dilemmaet enda større. :)

 

Litt mer informasjon:

  • Hunden har bitt et barn tidligere. (ikke så signifikant som denne situasjonen)
  • Jeg har flere ganger opplevd at den kommer for å få kos, eller vil leke - før den hever leppene og snerrer.
  • En annen i familien fortalte meg at den har glefset til henne flere ganger før. (dette ble jeg fortalt etter at den bet sønnen min)

 

 

Uansett utfall, er det 100% sikkert at sønnen min aldri skal være i nærheten av den hunden igjen. Jeg har også lært at jeg skal være ytterst varsom med andre hunder fremover, man vet ikke når det kan smelle. Ser og at jeg i første omgang ikke skulle latt de være i samme rom. Lesson learned the hard way.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den burde ikke avlives. Det er en alt for lettvint måte å lese det på. Barn er veldig uforutsigbar og har _garantert_ skremt hunden før.

 

Hvis den "biter" din mor helt random når den spiser, da kan du bekymre deg. Hør på hva morra di sier ;)

 

Her i huset har vi en ufattelig kjærlig hund som aldri har gjort oss noe, men vi ser tydelig at den er usikker rundt barn. Det løser vi med å være påpasselig. Ikke drepe et dyr som ikke vet hva som foregår.

 

Edit: leste ditt siste svar nå og da blir saken litt anderledes. Jeg ville hvertfall uansett avskilt hund og barn før drap av hund

Endret av anonympappkasse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[*]Jeg har flere ganger opplevd at den kommer for å få kos, eller vil leke - før den hever leppene og snerrer.

Dine ekstrainformasjoner, og spesielt denne kan tyde på at hunden ikke er helt "stabil".

 

Det dytter igrunnen hunden over til "kandidat" for avlivning for min del. Dog, ville jeg nok hatt noen som kan hund til å ta en titt før jeg hadde presset hardt på.

 

Lesson learned the hard way.

Beklageligvis gir livet oss noen ufortjente "trøkk" iblandt. Håper sårene leges greit, og at ungen ikke ender opp med skrekk for hund.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan alle hunde elskere skal gjøre alt de kan for å beskytte denne bikkjen. Den bet en 2 åring, og det finnes ingen god begrunnelse bak et slikt angrep. Jeg hadde ikke latt ungen min være med en hund som har vist tendenser til voldelig oppførsel.

Med hva om barnet er den som starta dette, som tidligere hadde gjort noe mot hunden. Seff beskytter dyret seg da.

Lenke til kommentar

 

Morsomt hvordan alle hunde elskere skal gjøre alt de kan for å beskytte denne bikkjen. Den bet en 2 åring, og det finnes ingen god begrunnelse bak et slikt angrep. Jeg hadde ikke latt ungen min være med en hund som har vist tendenser til voldelig oppførsel.

Med hva om barnet er den som starta dette, som tidligere hadde gjort noe mot hunden. Seff beskytter dyret seg da.

 

Som det fremkommer av trådstarters siste innlegg, så har hunden bitt et barn også før, og kan plutselig oppføre seg truende og aggressivt overfor andre familiemedlemmer.

 

Det første som slår meg, er at om hunden har bitt et barn før, så er det totalt uansvarlig av hundeeieren å la et barn være i nærheten av hunden. Hvis foreldrene (her: trådstarter) også visste om denne situasjonen, burde de også gjort mye mer for å holde barn og hund adskilt.

 

Om hundeeier og/eller trådstarter også opplever hunden som tidvis truende og aggressiv, kanskje til og med ustabil, burde man heller aldri latt hund og barn være i nærheten av hverandre. Man ser jo nå hva som skjedde til slutt, at hunden skadet et barn mer alvorlig enn et par små sår.

 

På bakgrunn av dette bør eieren bli fradømt retten til å eie hund, og hunden bør omplasseres og sjekkes av veterinær. Om hunden viser seg å være ustabil, er det det beste også for hunden om den blir avlivet. Uansett bør den aldri være i et miljø igjen, hvor den kan havne nær nok et barn til å kunne skade det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Morsomt hvordan alle hunde elskere skal gjøre alt de kan for å beskytte denne bikkjen. Den bet en 2 åring, og det finnes ingen god begrunnelse bak et slikt angrep. Jeg hadde ikke latt ungen min være med en hund som har vist tendenser til voldelig oppførsel.

Med hva om barnet er den som starta dette, som tidligere hadde gjort noe mot hunden. Seff beskytter dyret seg da.

 

 

So what? Blir det greit av den grunn? Barn gjør idiotiske ting. Det er derfor viktig at foreldre lærer barna sine å respektere dyr og deres styrke. Eier av hund bør derimot ikke la hunden gå fritt eller være sammen med barn hvis hunden ikke er dressert til å "tolerere" slikt.

 

Vi hadde noen jævler av noen nabounger som en gang jeg tok i å plage vår store leonberger (inne i gården vår). De ville ri på den og jeg så til og med noen slag og spark fra huset. De og foreldrene deres fikk selvfølgelig en skyllebøtte av uante dimensjoner. Hadde derimot hunden vår angrepet noen av barna måtte vi nok holdt den innesprettet hele tiden eller avlivet den. Man kan ikke ha hunder som er aggressive mot barn gående rundt.

 

I tilfellet til TS synes jeg avlivning må vurderes sterkt. Hunden har bitt barn flere ganger og hendelsen som TS snakker om er svært alvorlig. Hvis din mor ikke tar steg for å holde hunden adskilt fra folk slik at den ikke skader folk ville jeg anmeldt henne. Høres ganske hjerterått ut, men ville du kunne tilgi deg selv hvis hunden dreper et barn i ettertid?

Lenke til kommentar

Når man først bestemmer seg for å skaffe/leve med hund får man også leve med konsekvensene..

Pass heller på å holde dem adskilt. Synd mennesker har såpass mye makt.

Kanskje hunden skulle avlive barnet for en gammel beef de hadde hatt.. Det hadde vært noe.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Når man først bestemmer seg for å skaffe/leve med hund får man også leve med konsekvensene..

Pass heller på å holde dem adskilt. Synd mennesker har såpass mye makt.

Kanskje hunden skulle avlive barnet for en gammel beef de hadde hatt.. Det hadde vært noe.

 

Den prøvde jo, tydelig vis.

Lenke til kommentar

Litt mer informasjon:

  • Hunden har bitt et barn tidligere. (ikke så signifikant som denne situasjonen)
  • Jeg har flere ganger opplevd at den kommer for å få kos, eller vil leke - før den hever leppene og snerrer.
  • En annen i familien fortalte meg at den har glefset til henne flere ganger før. (dette ble jeg fortalt etter at den bet sønnen min)

 

 

Det høres ikke ut som en god og sikker hund. Foreldrene mine er veterinærer, og jeg vet de avlivet en hund de hadde fordi de så tendenser til at den var sint på barn, selv om den var veldig kjærlig mot voksne. Hundene de har nå er heller ikke glad i barn, men de har aldri vært aggressive, de er mer på det at de snur seg vekk eller går sin vei. De tåler at man tar fra dem mat eller napper dem i halen.

 

Det er kanskje forskjell på folk, men for min del så er det veldig viktig at hunden skal være trygg for alle, slik at jeg ikke hele tiden skal måtte passe på den. Det hender den stikker av, det hender at jeg ikke greier å følge med på hvor den går selv om jeg har den i bånd (f.eks. dersom vi ferdes blant masse folk). Kanskje må den bindes utenfor en butikk, da er det greit å vite at den ikke river hodet av noen som kommer bort til den (selv om det er ekstremt dumt å prøve å klappe en ukjent hund).

 

Noen vil kanskje påstå at man er tulling som blander hund og barn, og at hunden "selvfølgelig" sier fra dersom den føler seg truet. Jeg synes det er ekkelt å ha en hund man hele tiden må passe på.

 

Når man først bestemmer seg for å skaffe/leve med hund får man også leve med konsekvensene..

Pass heller på å holde dem adskilt. Synd mennesker har såpass mye makt.

Kanskje hunden skulle avlive barnet for en gammel beef de hadde hatt.. Det hadde vært noe.

 

Er du helt sprø heller? Det er forskjell på mennesker å dyr. Man må innse at folks sikkerhet betyr mer enn et hundeliv, selv om det er aldri så trist å måtte avlive familiens kjæledyr.

Endret av Buddy Dacote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde vurdert avliving med det første, men som mange har presisert så virker ikke hunden veldig stabil mot barn. Det kan være noe med dominans. Hunder er jo medlem av en flokk når den omgås med en familie. Hunder prøver dermed å gå "gradene" til å prøve å bli den dominante i flokken (ikke alle hunder er sånn, jeg forstår det). Små barn er veldig utsatt for dette, siden de er lavest på rang-stigen og er svakere. Det er viktig at familien setter lista høyt med en gang. Bevise ovenfor hunden at det vi som bestemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hunden hadde fått mange trofeer tidligere om jeg husker riktig og oppførte seg eksemplarisk. Det er ikke alle hunder (og dyr generelt) som har sett et barn/baby før og er komfortable med dem.

 

Hunden bet, skrev du. Selv om det bare var en markering, er det et bitt og det skal taes alvorlig. Da må det settes inn tiltak.

 

Det er mange hunder som har trofeer, uten å være det jeg kaller for dressert. Det holder ikke at den er god på en ting den liker, eller som er fremelsket. Men har ikke hunden vært i kontakt med små barn tidligere, så må folk passe på og helst dressere, så også hunden respekterer barn også. Likevel må eier og foresatte passe på som "en smed", barn er uforutsigbare. En dressert hund, forsøker å komme unna plagsomme barn.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

I forigårs ble sønnen min på 2 år bitt i ansiktet av hunden til min mor.

 

Han fikk stygge sår i ansiktet, tilsammen 7 sår, samt et dypt rift i kinnet. Vi måtte rett på legevakten pga omfanget av sårene.

 

Dette skjedde uprovosert. Han gikk forbi hunden da den spiste, men kom ikke bort i hunden.

 

Plutselig glefset den bare til, og sønnen min datt over ende mens blodet silte. Dette var også mamma vitne til.

 

Alle andre jeg har snakket med, mener at denne bør avlives. Legen sa også at bikkja må avlives.

 

Greia er at mamma forsvarer hunden, og kommer med diverse forklaringer på at dette skjedde.( hunden var så sliten, sulten, følte seg presset, etc)

Hun er så klart lei seg, men mener at noe i situasjonen må ha trigget hunden til å bite - og at den er snill og grei ellers.

 

Jeg mener selv at den må avlives, i frykt for at noe lignende skal skje igjen.

 

Jeg kommer aldri til å anmelde min egen mor, og er skuffet for at hun selv ikke tar ansvar. Hun sier hun aldri vil avlive hunden som hun er så glad i.

 

Jeg føler meg og sviktet, da min sønns liv og helse burde stå foran denne hunden.

 

Hva mener dere? Bør hunden avlives?

Anonymous poster hash: 81fbc...6a0

 

Anonymous poster hash: 81fbc...6a0

 

 

Ikke føl deg sviktet. Den kjærligheten et menneske har for sin hund kan være utrolig sterk, men din mor må ta konsekvensene for at du ikke vil ha ditt barn i nærheten av denne hunden.

Lenke til kommentar

Det er mange hunder som har trofeer, uten å være det jeg kaller for dressert. Det holder ikke at den er god på en ting den liker, eller som er fremelsket. Men har ikke hunden vært i kontakt med små barn tidligere, så må folk passe på og helst dressere, så også hunden respekterer barn også. Likevel må eier og foresatte passe på som "en smed", barn er uforutsigbare. En dressert hund, forsøker å komme unna plagsomme barn.

Nå tror jeg du bare snakker tull. Det er umulig å bli 100% sikker. Det er ikke noe skrivebeskyttet program vi snakker om her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...