AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Leser massevis om hva man bør gjøre for å få en høyere forbrenning, men aldri lest om hva man bør gjøre for å få en saktere forbrenning. Jeg er en gutt på snart 18 år som er rundt 180cm høy og veier 60kg+, og jeg klarer ikke legge på meg. Jeg spiser ikke mindre enn andre normalt gjør, og vil faktisk si at jeg spiser mer enn broren min på 85kg+. Jeg hater at jeg ikke klarer å legge på meg, for jeg har ikke lyst til å være så tynn. Jeg har lyst å begynne å trene styrke, og har prøvd å bruke noe som kalles for gainer i en periode, men jeg la ikke på meg ett gram uansett. Er det noen som vet om det finnes en eller annen medisin som hjelper med slikt? Evt. andre metoder? PS: Jeg bor fortsatt hjemme, så jeg kjøper ikke maten selv, så å ha et bestemt kosthold er litt vanskelig. Anonymous poster hash: 726a5...d89 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Ikke tren, om du trener vil forbrenningen øke. Det du må gjøre er så sitte mest mulig stille, så spiser du hele tiden, enten du er sulten eller ikke. Drikk mye brus som inneholder sukker. Hold deg borte fra vann og iskrem da dette bare tar opp plass du kunne brukt til verdifulle kalorier. Endret 31. juli 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 I forhold til vektendringer så er det eigentleg berre små forskjeller mellom høg og lav forbrenning. Med kun få unntak så vil mesteparten av energien frå alt du putter i kjeften bli tatt opp av kroppen før det kommer utigjen. Forklaringa på at vi trur vi kan observere ein forskjell mellom folk med høg og lav forbrenning går meir på når dei et, og kor mykje dei et. Om du kun eter samtidig som andre (frukost, lunjs, middag og kvelds) så vil du få inntrykk av du eter omtrent like mykje som dei andre. Men dei fleste har også ein rekke mellommåltid i tillegg som dei ikkje regner som eit eige måltid men som likefullt bidrar med energi. Dette kan være alt frå at ein tar seg eit eple på veg til skulen, eller drikker brus på kvelden, osv. Så mest sannsynleg så eter du rett og slett ikkje nok til å legge på deg. Særlig når du har begynt å trene så er det viktig at du får i deg nok mat, viss ikkje så tærer du berre på dei små fettreservane som du har. Løysninga vil være å enten ete fleire gongar om dagen, gjerne også mellommåltid. Eller så må du bruke meir tid på dei måltida som du bruker. Sitter du lenge rundt bordet så orker du ein posjon til, hiver du i deg maten i full fart så blir du så mett at du ikkje orker meir mat før lenge etterpå. Bortsett frå dette så veit eg ikkje noke om dine vaner til å gi deg gode råd, men på samme måte som at mange går rundt med drikkeflasker som dei drikk av heile dagen for å få i seg nok vatn så bør du gjere det same med mat. Et eit eple før lunsj, ta ein bolle før middag, legg til dessert etter middag, et litt snacks på kvelden før kveldsmaten (stå opp om natta og leit etter middagsrester i kjøleskapet). Gjer du slike ting så vil du gå opp i vekt, problemet ditt er nok rett og slett at du har vendt deg til å ete små porsjoner, noke som dei fleste andre sliter med å lære seg. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Hvorfor vil du få lavere forbrenning? Det er jo et tegn på at kroppen fungerer... Du må spise mer, kanskje spise annerledes, og kanskje oftere. Her er løsningen, enkelt som bare det! Hvis du virkelig vil legge på deg, så anbefaler jeg deg å skrive matlogg. Det inkluderer alt du inntar hver dag: kilocalorier, proteiner, karbohydrater, fett. I tillegg så vil det å bygge muskler få vekten opp fort. Så lag deg en matlogg-tråd! Veg deg en en-to ganger i uken og sjekk om du går opp eller ned i vekt, justèr matinntaket etter det. Endret 31. juli 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Ordet "forbrenning" er misvisende. Det kan bety f.eks kaloriforbruk som er avhengig av aktivitet. Spiser du mer enn energi enn du trenger, så legger du på deg. Så "lett" er det - selv om det er uhyre vanskelig for noen programmert på den ene eller andre måten å ta steget over i motsatt retning.Når man snakker om å høy og lav forbrenning så er det som regel snakk om stoffskifte - fritt T3, T4 og TSH. Dette er blodverdier legen din kan måle. Har du hyperthyroidisme så har du medisinske symptomer, men selve vekten styres som regel i liten grad. Hvor mye energi en person spiser kontra hva de trenger er en ekstremt kompleks suppe av variabler.http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthyroidism Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Så "lett" er det - selv om det er uhyre vanskelig for noen programmert på den ene eller andre måten å ta steget over i motsatt retning.Kan skrive under på at det i teorien er veldig lett, mens i praksis veldig vanskelig. Er egentlig i akkurat samme situasjon som TS, vekt på 59 kg, høyde på 182 cm. Men har flere ganger klart å legge på meg, det krever bare gjevn og stort matinntak. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 TS her. Skal begynne å spise mer mellommåltider tror jeg, også skal jeg begynne å føre logg. Har ikke vektmåler da, men merker det vel hvis jeg går opp i vekt? Og til du som lurte på hvorfor jeg vil ha en lavere forbrenning; jeg blir ofte kalt tynn av kompisene mine(bare på tøys), og jeg liker det ikke. Ler det bort hver gang. Jeg vill ikke være tynn, jeg vil ikke ha tynne armer og jeg vil ikke ha tynne lår. Jeg vil være som de andre, ikke den som skiller seg ut. Anonymous poster hash: 726a5...d89 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) TS her. Skal begynne å spise mer mellommåltider tror jeg, også skal jeg begynne å føre logg. Har ikke vektmåler da, men merker det vel hvis jeg går opp i vekt? Og til du som lurte på hvorfor jeg vil ha en lavere forbrenning; jeg blir ofte kalt tynn av kompisene mine(bare på tøys), og jeg liker det ikke. Ler det bort hver gang. Jeg vill ikke være tynn, jeg vil ikke ha tynne armer og jeg vil ikke ha tynne lår. Jeg vil være som de andre, ikke den som skiller seg ut. Anonymous poster hash: 726a5...d89 Det var ikke det jeg lurte på, jeg skjønner hvorfor du vil legge på deg. Jeg skjønner veldig godt hvorfor du vil legge på deg. Men du angriper det kanskje på feil måte. Du vil ikke fucke opp forbrenningen, men heller spise mer. Jeg kjenner til det, det er ikke noe kjekt. Du kan gjerne le det vekk, og en stund lyve til deg selv om at du ikke bryr deg og til slutt blir du bare faen lei. Kunder kommer å spør: "har du lappen da?", "hvor mange år er du da, 14?" har hørt i mange år at jeg må ikke gå ute når det blåser, for da tar vinden meg. "Du må være forsiktig ellers så knekker du", yadda yadda yadda... Jeg skjønner deg godt. Det er derfor jeg gir såpass direkte råd. Du må jobbe for det. Jeg har ikke selvdisiplin/gidden/motivasjonen til det, og hater meg selv for det. Mange måltider kan være bra. Spesielt med tanke på søtsug, det får du fort etter for mange timer uten mat. Proteiner metter også veldig bra, så vær bevisst på det. Men du vil heller ikke ha for mye karbohydrater. Du vil ha det balansert. Det kan også være veldig lurt å trene muskler, hovedsaklig. Det er bra for deg, og du slipper å bli chubby. Istedenfor blir du heller fit. Endret 31. juli 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
SalucoN Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Jeg vill ikke være tynn, jeg vil ikke ha tynne armer og jeg vil ikke ha tynne lår. Jeg vil være som de andre, ikke den som skiller seg ut. En dårlig grunn syntes jeg. Vær den du er! Men om du vil legge på deg er det om å gjøre spise mest mulig, og gjøre minst mulig. Når du våkner om morgenen hiver du i deg noen brødskiver med tre lag nugatti. Til lunsj spiser du enda flere brødskiver, med enda mer nugatti. Du drikker ikke vann, men brus, ikke lettbrus, men brus. Gjøremålene for dagen er mest mulig sofasliting, evt. i en god lenestol forran PC'en. De enste gangene du skal forlate hulen din er når du må på do, eller for å hente mer mat. Kan også være kjekt å alltid ha potetgull, sjokolade og brus innen rekkevidde til alle tider. Men seriøst, spis mer enn du forbrenner. Mett? Litt mer. Lenke til kommentar
War Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Det finnes ikke høy forbrenning, du spiser lite bare , og de gangene det er mye er det innimellom og ikke over tid. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 En dårlig grunn syntes jeg. Vær den du er! Men om du vil legge på deg er det om å gjøre spise mest mulig, og gjøre minst mulig. Når du våkner om morgenen hiver du i deg noen brødskiver med tre lag nugatti. Til lunsj spiser du enda flere brødskiver, med enda mer nugatti. Du drikker ikke vann, men brus, ikke lettbrus, men brus. Gjøremålene for dagen er mest mulig sofasliting, evt. i en god lenestol forran PC'en. De enste gangene du skal forlate hulen din er når du må på do, eller for å hente mer mat. Kan også være kjekt å alltid ha potetgull, sjokolade og brus innen rekkevidde til alle tider. Men seriøst, spis mer enn du forbrenner. Mett? Litt mer. Delvis enig, fordi egentlig så trenger ikke vekten å være en så stor hindring. Og det at du blir trent forbedrer ikke nødvendigvis selvsikkerheten og selvaksept. Er det virkelig så mye forbedring og gå til en chubby sofasitter? Kan kanskje høres dømmende ut, har ingenting imot det, men tanken her er jo å forbedre seg selv. Mett? Litt mer.Godt poeng. Man lures ofte til å tro at man spiser mye fordi man blir mett til hvert måltid, men det tar tid til å vende seg til å spise mer. Og igjen, trikset er å spise oftere og dermed totalt sett mer. Lenke til kommentar
Quaric Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Kan anbefale å bruke myfitnesspal på android eller iOS, tror man kan bruke den i browser og. Sleit litt med å legge på meg for en stund siden, og når jeg brukte denne så synes jeg den hjalp ganske mye. Om du blir desperat kan du alltids kjøpe weightgainer eller drikke noen liter helmelk per dag, men variert kosthold er selvfølgelig best. edit: på myfitnesspal legger du bare inn vekt og høyde, så kalkulerer den hvor mye du skal spise og regner ut hvor mye kalorier du har fått i deg per dag utifra måltiden du legger inn. Skal love deg du spiser mye mindre enn du tror. Endret 31. juli 2014 av Quaric Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Om du blir desperat kan du alltids kjøpe weightgainer eller drikke noen liter helmelk per dag, men variert kosthold er selvfølgelig best.Vil kommentere dette. Å pøse innpå med junk kan godt funke, men det er jo ikke verdt det. Da kan du like godt sprøyte inn vegetabilsk fett, på samme måte som silikonpupper. Spis sunt got damn it, egg, fet fisk, mager fisk, kylling, grønnsaker om det ikke er for grønt for deg, brødmat, melk, poteter og annen vanlig mat. Poenget er at det skal være gjennomførbart og realistisk. Kokosolje kan også hjelpe. Ta et par spiseskjeer hver dag. Og for all del, hold deg unna margarin, bruk ekte smør. Du vil jo føle deg bra etterpå. Føle at du har energi, og at du har blitt sterkere. Endret 31. juli 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Spiselogg og mellommåltider høres lurt ut. Husk at du er hva du spiser, og du vil vel neppe legge på deg 10-20kg med fett. Da blir du jo feit. Spis og tren, tren og spis. Selv om du er slank kan du fremdeles få kreft, hjertesykdom osv. av dårlig kosthold. Lenke til kommentar
War Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Mellom måltider er her gainer kommer inn i bildet. Ofte lettere en å spise igjen. Vil anbefale å trene styrke, mer fett alene hjelper lite for noe. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. august 2014 Forfatter Del Skrevet 1. august 2014 Takker for svar folkens! Tok rådet ditt Quaric, og lastet ned myfitnesspal. Har ført inn måltidene jeg har spist sålangt idag. Har uansett noe jeg lurer på. Vi skal ha taco til middag nå snart, men hvordan skal jeg føre det i "Matdagboken"? Må jeg ta kjøttdeig, ost og slikt hver for seg? Anonymous poster hash: 726a5...d89 Lenke til kommentar
War Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Kan man ikke legge inn egen mat på den? Mais, gulrøtter og erter regner man med, resten i den grønnsaksverden er det ikke vits i å telle med. Da typisk salatblader, paprika, agurk, squash ol. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Fant utav det Ble regnet ut at jeg trengte omtrent 2500 kalorier per dag for å gå opp i vekt, og klarte dette igår. Er godt på vei idag og, har cirka 800 kalorier igjen, og jeg har ikke engang spist middag enda. Anonymous poster hash: 726a5...d89 Lenke til kommentar
War Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Kombiner det med vekttrening da , mer fett gjør lite nytte. Trente du ikke fra før må du legge på 500kcal til. Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) Tenker at det du trenger er trening. Det gir økt muskelmasse og øker også sult. Siden du nevner vekt-trening ville jeg ha prøvd det. Det kan være lettere å holde det gående hvis du gjør det sammen med noen. Og er motivert. Når du begynner på et treningssenter er det vanlig å få en gjennomgang med instruktør. For å unngå skader kan det være greit å begynne med små vekter. Og varme opp først. 5-15 minutt med intensiv sykling, tauhopping eller lign. Du kan si ifra at du foretrekker løse vekter også, så du får instruksjon om det. Det er rimeligere å kjøpe og ha hjemme etter hvert. Eventuelt en benk for å løfte vekter/vektstang. Hvis du finner ut at du ikke trives, så kan du etter hvert kjøpe løse manualer som du bruker hjemme. 2 stk på 2-5 kilo burde være nok. Ting tar tid, så ikke stress med at alle andre føles mye mer trent. Men hvis du ikke finner tonen på ett treningssenter kan det være et annet som passer bedre. Hvis du har dårlig råd eller er usikker ville jeg ikke ha bundet meg for et år. Men sett det an i en 3 måneders tid. En del ender opp med årsbinding som de ikke bruker. Ellers finnes det sikkert instruksjon på youtube. Evt. trenings-video på DVD. Svømming er også bra trening. Ønsk deg et månedskort/klippekort på svømmehallen. Ha et realistisk mål. Nå det. Sett et nytt realistisk mål. Eventuelt start å jogge. Gode sko, helst ikke på asfalt. Når du starter, gå oppoverbakkene. Bruk refleksvest. Finnes sikkert en tråd for folk som har lyst å begynne å trene. Gå innom en sportsbutikk og søk råd. Si at du ønsker å begynne å trene og om det er noen som har råd. Les på forum om trening. Finn ut hva bekjente driver på med, spør om de trives og om de får resultater. Ønsk deg et abonnemang på bladet: iForm, evt kjøp et par nummer først. Drikk vann eller farris, hvis sulten spis en banan under trening. Spis en middag, kvelds eller lignende etterpå. Personlig liker jeg noen kokte eller stekte egg med litt tilbehør. Kanskje litt Avokado. Blanding av to treningsformer kan også fungere. Litt jogging eller svømming og litt styrketrening. 2-3 ganger i uken hver. Sett opp en plan. Prøv flere ting til du finner noe du trives med. Lykke til. Endret 5. august 2014 av Erigon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå