kenny28 Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Jeg har ei motorsag av typen Stihl ms 170. Sagkjedet begynte å bli sløvt og jeg søkte på youtube om hvordan man sliper kjedet med filen som fugte med sagen. Filen ser veldig lik ut som denne : https://www.jula.no/filholder-728057 Jeg filte sagbladet som mr Youtube sa og det ble mye bedre, men på videoen så nevnte de at rytteren på bladet og måtte slipes. Men jeg har ikke verktøy til dette og ikke er jeg sikker på hvilken type jeg skal ha til mitt sagkjede. Er det noen som kan hjelpe med dette og komme med en link hos Biltema/Clas Ohlson eller Jula ? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Rytterne filer du ned med en vanlig flat fil. Det er imidlertid anbefalt å bruke en mal (bildet demonstrerer ikke hvordan malen brukes til rytterne, men det kan den altså) for å få de i riktig høyde; det skal veldig lite til, og tar du for mye vil sagen grave for dypt og hugge tak i veden. Et annet alternativ er å kjøpe en fil som tar både tenner og ryttere i samme bevegelse. Jeg liker personlig ikke denne variaten så godt, men det går nok mye på smak og behag. Edit: Det er forresten nødvendig å kjøpe mal og/eller fil i riktig størrelse. Det enkleste er nok å gå til din lokale Stihlforhandler med sagen din, så er du sikker på å få riktig. Endret 31. juli 2014 av Sentenza Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) TS. Hvis du ikke har filt kjedet flere ganger, behøver du ikke tenke på rytterenne ennå. Når jeg filer som normalt (med 3 strøk, på hver tann med rundfilen), sjekker jeg rytterene med malen, etter ca 3 filinger. Oftest er det ikke behov, før jeg har flit ca 4 ganger. Med med litt erfaring, ser en også på sagsponen. Når kjedet er skarpt og rytterene er i riktig høyde, skal tresponen ligne på "kutterfils" og ikke på fint sagspon, (dvs. ikke som sagflis fra håndsag). Du ser det best når du bruker et nytt kjede, da får du grove spon og ikke fint sagspon. Men som Sentenza nevner, så må en burke en mal, så du ikke tar for mye på rytterene. Malene for rytter som Sentenza viser til, har jeg ikke sett. Men jeg vet det finnes div. typer ryttermaler. Tror min, er noe jeg kjøpte i en "Huskverna" butikk. Det er en messingfarget U-profil, som legges forsiktig oppå tennene og så filer jeg med en smal flatfil (B = ca 12 - 15 mm), hvis rytteren stikker på oversiden av malen. Enkelt og greit. Ser av linken din, at din filholder har tre vinkler. 22 grader er det nok ingen som bruker, til felling av trær her i Norge. Personlig så bruker jeg mest 30 grader, men hvis det er mye bløt ved (ikke hardved) som skal felles/kappes bruker jeg 35 grader. Da skjærer en litt raskere. Men i hardved, så slites tennene for raskt med så spiss vinkel og det blir for mye filing. Men filing av både håndsager og motorsager er en kunst, som det tar tid og nøyaktighet for å beherske godt. Er en god til å file, blir sagkjedet like skarpt som nytt kjede. Editt: Flatfil - er en flatfil. Men du skal selfølgelig ha en til stål og ikke til treverk. Endret 31. juli 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (bildet demonstrerer ikke hvordan malen brukes til rytterne, men det kan den altså) Følg bildelinken til denne siden: http://www.jonsered.com/no/support/how-to-use/chainsaw/learning-to-sharpen-a-chain/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå