muggost78 Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Hei, jeg holder på å bygge meg en ny PC, denne skal brukes til kontorapplikasjoner, surfing, litt spilling (typisk flash spill, f.eks på kongregate, 123spill og slikt) og videoredigering. Videoredigeringen som gjøres er stort sett klipping og liming av filmer og bilder av barna. Stort sett ett spor, uten lyd med noe tekst innimellom. Hovedpoenget er at maskinen skal være STILLE og samtidig gi akseptabel ytelse for de ovennevnte tingene. Maskinen står stort sett på hele dagen og jeg ønsker egentlig ikke å høre noe viftesus i det hele tatt. Jeg har laget meg en handleliste på komplett.no: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1421409&su=74CD5D46-4099-4678-8598-7901CC0E31E5 lurte på om noen som har peiling på stillegående maskiner kan si noe om jeg har truffet riktig med komponentene? Mvh, Muggost. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Bytt kjøling til Hyper 212, mye stillere. Braketten er også unødvendig da SSD'en bare kan slottes inn med noen skruer. Skal følge med på kabinettet. Endret 31. juli 2014 av xClaymanx 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Kunne spart noen hundrelapper ved å gå for Asus Z97-A. Relativt samme hovedkort, bare litt simplere... Ikke sikker på hvordan støynivået er på slike "vannkjølere", men de har ulempen med at det både er vifte og pumpe i dem. Det vil suse og vibrere. Selv er jeg veldig gla i Noctua sine kjølere. Masse kobber, og en særdeles stillegående vifte. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Kunne spart noen hundrelapper ved å gå for Asus Z97-A. Relativt samme hovedkort, bare litt simplere... Ikke sikker på hvordan støynivået er på slike "vannkjølere", men de har ulempen med at det både er vifte og pumpe i dem. Det vil suse og vibrere. Selv er jeg veldig gla i Noctua sine kjølere. Masse kobber, og en særdeles stillegående vifte. Helt enig, du kan gå for en NH-D14 eller oppfølgeren. Har selv en H70 som kjører på 4 året, renser den engang i blandt, men fortsatt mye mer støy enn Noctua sin og CM 212 Lenke til kommentar
muggost78 Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Så dere anbefaler altså ikke vannkjøler? Jeg trodde det var mer stillegående enn viftekjøler jeg...? Forresten så ønsker jeg det PRO-kortet fordi det har både HDMI og DisplayPort. Det trenger jeg siden jeg har 2 skjermer som kjører full HD. Hvertfall hvis jeg ønsker å unngå adaptere. Endret 31. juli 2014 av muggost78 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Så dere anbefaler altså ikke vannkjøler? Jeg trodde det var mer stillegående enn viftekjøler jeg...? Det bråker ofte mer enn man ønsker. Gå for en av forslagene over. 212 er stille og vesentlig billigere enn den du har valgt. Lenke til kommentar
muggost78 Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 Ok, da vurderer jeg det. Må hente ungene i barnehagen nå - blir altså offline til leggetid :-) Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Dropp vannkjøling. Bråker. Bytt til Crucial M500, eller MX100. Sistnevte er etterkommeren til M500 og er raskere, billigere men med lavere levetid. 840 Evo er dyrere, ytelse litt bedre enn MX100, men med svak levetid. Altså ubalansert, spesielt med tanke på at M500 fortsatt er ganske rask, men treg sammenlignet med konkurransen. Sikkert mer, men sitter på telefonen. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Asus Z97-A: HDMI: CHECK DP: CHECK http://www.hardware.no/artikler/test-asus-z97-a/161132 Endret 31. juli 2014 av newman221 Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Trenger du virkelig å burke så mye penger på en pc som trenger I utgangspunktet minimalt med ressurser? Flashgames og enkel redigering er ikke akkurat det som kreves mest av. Lenke til kommentar
muggost78 Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 Trenger du virkelig å burke så mye penger på en pc som trenger I utgangspunktet minimalt med ressurser? Flashgames og enkel redigering er ikke akkurat det som kreves mest av. Du har jo et poeng der, men jeg tenker litt sånn at investering i et godt hovedkort og god prosessor gir maskinen lang levetid, hvilket gjør det økonomisk å bruke noen tusenlapper ekstra for å gi maskinen kanskje 7-8 år praktisk levetid. Mine erfaringer med ferdigmaskiner er at de må byttes etter bare 3-4 år fordi maskinvaren ikke lever opp til softwarekravene som er gjeldende etter noen år. Ønsker dere å diskutere dette videre kan vi sikkert ta det i en annen tråd, sånn at vi ikke sporer helt av. Men sånn rent konkret, hvilke komponenter mener du jeg bør bytte ut for å få et mer fornuftig (økonomisk) valg? Lenke til kommentar
muggost78 Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Asus Z97-A: HDMI: CHECK DP: CHECK http://www.hardware.no/artikler/test-asus-z97-a/161132 Ja gitt! På komplett.no står det ikke DP i beskrivelsen, kun under utvidet info. Takk for tipset :-) Jeg ser PRO utgaven har noen andre fordeler jeg ønsker (men muligens ikke trenger). Blant annet USB-lader og flere USB 3 porter. http://www.asus.com/us/site/motherboards/Z97/comparison/ Endret 31. juli 2014 av muggost78 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 USB porter får man som oftest nok av. På enkelte hovedkort følger det med 2-3 porter for montering i 5,25" bay. Så jeg ville nok ikke ha valgt et dyrere kort pga dette Lenke til kommentar
otl Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Kommer nå an på hva en trenger. Men kunne ikke ett slikt hovedkort vært "greit nok" ? Hvis en ikke trenger mer mener jeg. https://www.komplett.no/msi-h97m-g43-socket-1150/815077 Lenke til kommentar
muggost78 Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 Da er avgjørelse tatt, det ble Asus Z97-A til hovedkort. Jeg prøver den hyper 212 løsningen først, siden den var billig. Så får vi sa hva slags støynivå jeg får. Hvis det blir for mye så får jeg se meg om etter andre varianter da. Takk for hjelpa dere :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå