Gå til innhold

Oppgradere laptop

Anbefalte innlegg

Sjekk muligheten for å få tak i DDr2 først

Vil denne typen funke? (Hakket skal ikke være ikke midt på, men til siden.)

Det er riktig hastighet, men ingen kan garantere deg at den vil fungere siden laptop'en din ikke er beregnet på den oppgraderingen. Blant annet ser du spesifikasjonen på brikken du linker til har "Ventetidstiming" på CL5, det kan være det er for raskt eller sent for din laptop. Du må eventuelt plukke ut brikkene som står i maskinen og se at de også er merket med CL5. Om de er det så betyr det at den første av timingene er korrekt, men det er en haug til...

Så, nå syns jeg nesten du må du være snill med den gamle traveren din og la den få gresse resten. :p Mer RAM vil uansett ikke gi noen stor ytelses-forbedring for den nå. 2008-modell er i dataverden som å sende en 70 åring mot Bolt på Bislett...

Her er et prissøk på laptop'er med over 15" skjerm men uten numerisk tastatur på siden, slik at tastaturet blir midtstilt. 109 stk. å velge blant, men mange av dem har veldig lav oppløsning. Som en over i tråden påpekte så har du med 1920x1080 oppløsning fått flere linjer i høyden enn før. Men fordi du har fått enda flere linjer i bredden så virker det kanskje ikke helt slik. Det er en tilvenning-sak som så mye annet. Om du skal være skikkelig storforlangende så koster det rett og slett, og det beste du kan håpe på i dag er altså 16:10 format som er litt mindre langstrakt enn 16:9 formatet. Her er noen kandidater, men legg merke til prisen vi er oppe i nå. Når det er sagt er dette noen beist av noen laptop'er som sannsynligvis kommer til å vare deg de neste 5 årene. Og det skal gå fint å installere windows på dem.

Jeg spurte tidligere hva du skal bruke laptop'en til for å hjelpe deg å finne noe som passer deg. Hvis ikke blir det en del gjetting, og potensielt dumme forslag. F.eks. tenker jeg du kanskje kunne hatt glede av å bruke et nettbrett med bluetooth tastatur i stedet. Det fine med dem er at man gjerne stiller dem opp i portrettmodus når man skriver på dem. Så selv om skjermen kanskje bare er ca. 10" diagonalt så vil den likevel være/føles høyere enn en 15" laptopskjerm. Her er noen kandidater i nettbrett segmentet, men da måtte du nesten prøvd deg på Android eller win 8.1, så da utgår vel det? Microsoft Surface er bare 12", men i 3:2 format på skjermen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Takk for utfyllende svar. :)

Jeg kjøpte to sånne minebrikker, 4gb, (han på komplett sa de ville passe) og satte den ene inn i min Vostro (1gb + 4gb) og nå står det 2,62 GB of RAM, som altså er litt mer enn jeg hadde tidligere. :fun: (Med mindre det er enda mer tilgjengelig bare at det ikke blir listet. (Hvis det går an.)) Merker at den er litt raskere.

De 16:10-maskinene listet her er kun MAC. Så det skal altså gå greit å installere windows på MAC? Hmm...

Det hadde vært så mye enklere dersom man kunne kjøpe pc fra en plass der man kunne velge alle ingrediensene og innholdet selv, slik som når man bestiller pizza, og man hadde fått det akkurat slik man ønsket.

Jeg prøvde å sette inn SSD, men ved oppstart fikk jeg bare en svart skjerm. Det skjedde ikke noe. Windows 7 er allerede installert.

Det er ikke noe AHCI listet i BIOS (heller ikke sata). Må jeg legge det til selv? (Hvis det er mulig. Er helt grønn på området.) Vil ikke SSD fungere uten AHCI valgt?

Skal ikke SSD gå å plassere så lenge det er rett størrelse?

Lenke til kommentar

Det virker som du ikke har innstallert 64 bit versjonen av windows. Det MÅ du gjøre om du skal få maskinen til å bruke mer enn 4GB. 32 bits windows klarer ikke å holde styr på mer enn 4GB. Når du bare ser 2,6GB så er det sannsynligvis skjermkortet som "stjeler" noe av minnet og resten av windows evne til å addressere RAM. Noen laptop'er gjør det automatisk, andre kan du stille i bios hvor mye skjermkortet skal få lov til å forsyne seg med. Windows driter i om RAM'en står på skjermkort eller brukes av skjermkortet. RAM er RAM, og 32 bits windows takler altså ikke mer enn til sammen 4GB av det.

I Bios kan du ikke legge til noe selv, den er låst fra produsenten. Men i begynnelsen kjørte s-ata disker i IDE modus, innstillingen du leter etter kan gjemme seg bak noe i bios som har med IDE å gjøre. Uten å ha bios foran meg er det vanskelig å si noe sikkert om hvilken innstilling som eventuelt må endres i bios for å få SSD'en i gang.

I dag er det ingen forskjell på en MAC og en "PC" innvendig. Det er bare utseendet og operativsystemet som er forskjellig. På MAC can man kjøre med bare Windows eller med Bare OS X, eller kombinere det med et OS X program som heter Paralells, jeg er ikke så inne i akkurat den biten, men fetteren min sverger til det. Han kjøper bare Apple produkter, men må bruke windows til jobb.

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Ok, begynner seriøst å vurdere Mac, selv om det vil bli noe dyrere enn jeg hadde planlagt, men skjermstørrelsen trumfer så godt som alle andre preferanser. (16:9 er jo nærmest meningsløst; jeg skjønner ikke hva PC-produsentene/designerne har tenkt med.)

- Er det korrekt at det er vanskelig å legge til mer RAM og ssd/flash? Med pc er det jo bare å skru opp og sette inn minnebrikker og hdd/ssd. Så hvis jeg f.eks. ønsker 16GB RAM og 512GB flash, burde jeg gå for det helt fra starten av? (Det står f.eks. at Mac-minnet er loddet.)

- Enkelte ganger er beskrivelsen (her) "MacBook Pro (Eng)". Betyr det at OS X kommer i engelsk versjon kun da? Og ellers i norsk versjon? (Og tastaturet vil inneholde æøå i begge tilfellene?) Eller kan man velge språk på OS helt selv?

- Er det egentlig noen nevneverdig forskjell på denne (A), denne (B), og denne ©?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...