Gå til innhold

Oppgradere laptop

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det mulig å bygge selv ved å bruke den laptopen jeg allerede har?

Jeg har en Dell Vostro 1000 kjøpt i 2008. Den er så treg at det nesten er ulidelig; jeg trenger mer minne. Men har snakket med både Dell og Komplett og det går ikke an å legge til noe mer minne.

Derfor skal jeg kjøpe ny. Men har problemer med å finne pc som er akkurat slik jeg selv ønsker. Og skal ikke ha windows 8, som selges med de fleste nye maskiner, og da blir utvalget begrenset på den måten. (Har XP.)

Derfor lurer jeg på om det faktisk går an å bytte ut komponenter ("bygg selv") i den laptopen jeg nå har slik at jeg f.eks. kan få minnet opp på 8-16 GB, og kjøpe og installere windows 7.

Det er en guide her som forteller hvordan man bygger pc selv, og der snakkes det om div. kabinett. Går det an å bruke en allerede eksisterende laptop som kabinett?

Takk for svar/forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er veldig vanskelig. Da skal du være flink til å beregne kabellenger, kontaktpunkter, USB/HDMI-kontakter på hovedkort og at de passer perfekt i kabinettveggen osv.

Oppgradering av CPU er umulig, for de er loddet fast i hovedkortet. Og det er "feil" sokkel, så nye prosessorer vil ikke passe uansett.

Ram burde vært mulig å bytte ut, gitt at de ikke er loddet fast i hovedkortet. Men igjen, de brukte vel DDR2 i 2008, nå er det DDR3 som gjelder.

Tror du bare må bite i det sure eplet og kjøpe ny maskin.. Men hvorfor den store motstanden mot Win8?

EDIT: Ser ut til at du kan putte mer ram på maskinen: http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3518/t/19338522.aspx

Bare å tusle innom bruktmarkedet her og se om noe er tilgjengelig

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Hei.

Er det mulig å bygge selv ved å bruke den laptopen jeg allerede har?

I teorien ja, i praksis, lite fornuftig, og svært vanskelig.

Jeg har en Dell Vostro 1000 kjøpt i 2008. Den er så treg at det nesten er ulidelig; jeg trenger mer minne. Men har snakket med både Dell og Komplett og det går ikke an å legge til noe mer minne.

Som Newman viste link til så er flere som har puttet opp til 8GB minne i samme maskin som din, men det er ikke offisielt støttet av Dell. Om man putter mer enn 4GB i maskinen er det viktig at man har 64bit versjon av operativsystemet, ellers vil ikke OS kunne "se" det ekstra minnet over 4GB. Billigste 8GB settet som passer din pc kommer forøvrig på minst 1700Kr om butikkene i det hele tatt klarer å skaffe det, og det er ingen garanti for at det faktisk vil fungere.

Derfor skal jeg kjøpe ny. Men har problemer med å finne pc som er akkurat slik jeg selv ønsker. Og skal ikke ha windows 8, som selges med de fleste nye maskiner, og da blir utvalget begrenset på den måten. (Har XP.)

Multicom selger sine egne laptop'er uten OS, det kan velges ved siden. Jeg må innrømme at Microsofts lansering av Win8 var et skudd i foten for dem, men om du kjøper maskin med Win8 i dag så vil den lett kunne oppgraderes gratis til Win8.1 om den ikke allerede har det innstallert. I Win8.1 har Microsoft gått litt tilbake til røttene, og er mye greiere å finne ut av for folk som er vant med WinXP og Win7. Den er også mye sikrere i forhold til fremtidige trusler på internett.

Derfor lurer jeg på om det faktisk går an å bytte ut komponenter ("bygg selv") i den laptopen jeg nå har slik at jeg f.eks. kan få minnet opp på 8-16 GB, og kjøpe og installere windows 7.

Igjen, høyst teoretisk så går det ann. Men særlig kosteffektivt blir det ikke. Du kan søke etter hovedkort med cpu som passer i ditt kabinett og finne frem dremel og loddebolt.

Det er en guide her som forteller hvordan man bygger pc selv, og der snakkes det om div. kabinett. Går det an å bruke en allerede eksisterende laptop som kabinett?

Den guiden er for stasjonære PC'er, er det stasjonær PC du ønsker å bygge selv?

Takk for svar/forslag.

Bare hyggelig. :)

Jeg vil anbefale at du forteller litt om hva maskinen skal brukes til, og hvilken størrelse du vil ha på skjermen. Så skal du se det vil komme inn mange forslag til en PC som passer deg. Rent økonomisk kan jeg si at jeg leitet etter den billigste maskinen jeg overhodet kunne finne, for å se om det i det hele tatt finnes maskiner dårligere enn din i dagens marked. Denne vil være ca. 50% raskere enn din, og er det absolutt billigste, og nesten det dårligste jeg klarte å finne. :)

Lenke til kommentar

Går fint an å oppgradere minnet, kan aldri tenke meg at det er loddet. Men problemet er å få tak i DDR2-moduler. I tillegg kan du sette inn en SSD, som ville gjort maskinen en million ganger kjappere.

Men igjen, er det verdt å koste på en såpass gammel og utdatert PC? Jeg har en gammel fra 2009 eller noe sånt, som jeg satt i en SSD. Det er natt og dag. Men igjen, med så lite minne, dårlig prosessor og skjermkort, du kan ikke bruke den til så mye.

Hvis du kjøper en bedfrifts-PC, brukt, så kan du sette inn en SSD og vips så har du en veldig brukbar PC. Hvorfor bedrifts-PC? Fordi de varer lengre, bedre kvalitet og er ikke verre brukt enn en vanlig.

Siste alternativet er jo bare å kjøpe en helt ny, som blir dyrere igjen.

Uansett hva du gjør så anbefales det å legge inn plass i budsjettet til en SSD, det gjør maskinen lynkjapp. Crucial MX100 er god. Den billigeste nå (antar du vil ha det billigeste), men samtidig bedre levetid enn mange av de andre, og den like kjapp som gjennomsnittet. Idag er alle SSD-er lynkjappe. Styr unda Samsung 840 Evo. Ikke misforstå meg, det er en veldig bra SSD. Men den koster altfor mye, og konkurrentene kan tilby noe bedre til lavere pris.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. :)

Blir vel til at jeg kjøper ny.

Men har problemer med å finne pc som er akkurat slik jeg selv ønsker.

Hva er "akkurat slik du selv ønsker"? Hvis du beskriver kravene dine er jeg ganske sikker på at noen klarer å finne noe som matcher veldig bra.

Jeg ønsker f.eks.

- windows 7 (men kun fordi jeg vil ha hverken 8 eller 8.X)

- minimum 8 GB RAM (men gjerne 16)

- i7

- minimum 1920 X 1080 (det er vel full hd?)

- gjerne SSD, men 128 GB blir for lite (og 256 er vel passe dyrt?)

- minimum 15'' skjerm

- strømuttak bak (noen har plassert uttak for strøm på siden, og det er meg mer eller mindre uforståelig)

- ethernetuttak bak (det må gå an å sette inn nettverkskabel; jeg bruker ikke trådløs da jeg ikke ønsker å fritere hjernen)

- pris: max 10 - 12 000 (inkludert mva og porto, osv.)

- merke: veldig fornøyd med Dell, men andre er sikkert ok; det viktigste er uansett at den er rask

Lenke til kommentar

Jeg ønsker f.eks.

- windows 7 (men kun fordi jeg vil ha hverken 8 eller 8.X)

- minimum 8 GB RAM (men gjerne 16)

- i7

- minimum 1920 X 1080 (det er vel full hd?)

- gjerne SSD, men 128 GB blir for lite (og 256 er vel passe dyrt?)

- minimum 15'' skjerm

- strømuttak bak (noen har plassert uttak for strøm på siden, og det er meg mer eller mindre uforståelig)

- ethernetuttak bak (det må gå an å sette inn nettverkskabel; jeg bruker ikke trådløs da jeg ikke ønsker å fritere hjernen)

- pris: max 10 - 12 000 (inkludert mva og porto, osv.)

- merke: veldig fornøyd med Dell, men andre er sikkert ok; det viktigste er uansett at den er rask

Kjenner meg igjen her. Har en diger liste, og det er alltid noe de mangler. Har den det, så mangler den det.

Det med SSD trenger du ikke å tenke på, du bare kjøper en og setter inn. Hvis laptopen støtter mSATA eller M.2 så er jo det helt perfekt (er ikke så oppdatert på M.2-støtte).

Hvis du verdsetter kvalitet så ville jeg sett på bedriftsmaskiner. Den stygge andungen her er Lenovo. Topp maskiner, men det er ikke design-PC-er.

DisplayPort og mange USB-er er også kjekt. :) Og Intelnettverkskort. :p

Det spørs hva du skal bruke den til, men alle PC-er idag er raske så fremt den har SSD. Og da mener jeg til oppgaver som surfing, regneark/dokumenter, Youtube/film etc. Kanskje også lett spilling, men det er helst her du merker forskjellen.

Lenke til kommentar

Ta en kikk på Dell Latitude E6540. Mer RAM og en SSD setter du inn selv. F.eks 2x8 GB RAM til totalt 1246 kr. Og en 256 GB SSD koster faktisk svært lite om dagen. For bare 900 kr får du en Crucial MX100 som er helt tipp-topp for alle bruksområder. Til og med 512 GB til 1700 kr er innenfor ditt budsjett. Totalt 9000 kr inkl frakt (gratis frakt) for en maskin med 16 GB RAM og 512 GB SSD.

Da tror jeg faktisk at alle kravene dine er innfridd. Både størrelse, operativsystem, oppløsning og plassering av porter. Kravet om i7 er i mine øyne kunstig siden eneste forskjellen mellom i5 og i7 stort sett bare er prisen. En i5-4xxxM yter bedre enn f.eks en i7-4xxxU, og jeg kan garantere deg at i5-4300M som står i E6540 er rask. Det er ikke en 4-kjerner, men noe av det kjappeste du får av bærbare 2-kjernere.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Det spørs hva du skal bruke den til, men alle PC-er idag er raske så fremt den har SSD. Og da mener jeg til oppgaver som surfing, regneark/dokumenter, Youtube/film etc. Kanskje også lett spilling, men det er helst her du merker forskjellen.

Ja, skal bruke den til sånne ting. Trenger ingen spill-pc.

Jeg får med meg at alle prater så varmt om SSD. Hadde aldri hørt om SSD før nå i det siste da jeg skulle researche kjøp av ny pc. Men hvis jeg har forstått det rett, vil den samme pcen være raskere med SSD enn med hdd? At SSD i seg selv gjør pcen raskere.

Ta en kikk på Dell Latitude E6540. Mer RAM og en SSD setter du inn selv. F.eks 2x8 GB RAM til totalt 1246 kr. Og en 256 GB SSD koster faktisk svært lite om dagen. For bare 900 kr får du en Crucial MX100 som er helt tipp-topp for alle bruksområder. Til og med 512 GB til 1700 kr er innenfor ditt budsjett. Totalt 9000 kr inkl frakt (gratis frakt) for en maskin med 16 GB RAM og 512 GB SSD.

Takk. Høres veldig fristende ut. Så hvis jeg kjøper de fire tingene (pc, ssd, 8GB minne X 2), er det altså bare å bytte ut hdd med SSD og sette inn de nye minnebrikkene og installere W7 på SSD-en og så vil alt gå som "normalt"? (Det er muligens så enkelt, men må dobbelsjekke.)

Da tror jeg faktisk at alle kravene dine er innfridd. Både størrelse, operativsystem, oppløsning og plassering av porter. Kravet om i7 er i mine øyne kunstig siden eneste forskjellen mellom i5 og i7 stort sett bare er prisen. En i5-4xxxM yter bedre enn f.eks en i7-4xxxU, og jeg kan garantere deg at i5-4300M som står i E6540 er rask. Det er ikke en 4-kjerner, men noe av det kjappeste du får av bærbare 2-kjernere.

Har også sett litt på den E6540 tidligere, men vet ikke hvor mye minus det blir når tastaturet ikke er strekt helt ut fordi det skal være plass til et sånt ekstra nummertastatur, og om det blir dårlig plass til bruk av hender og fingre når jeg skal skrive noe. (Men det er kanskje bare en vanesak.)

Endret av Link_
Lenke til kommentar

Takk. Høres veldig fristende ut. Så hvis jeg kjøper de fire tingene (pc, ssd, 8GB minne X 2), er det altså bare å bytte ut hdd med SSD og sette inn de nye minnebrikkene og installere W7 på SSD-en og så vil alt gå som "normalt"? (Det er muligens så enkelt, men må dobbelsjekke.)

Det er akkurat så enkelt. Latitude E6540 er i likhet med andre bedriftsbærbare laget slik at komponentene er lett tilgjengelige. Sjekk f.eks ut Maintenance Manual som beskriver bytte av både HDD og RAM.
Lenke til kommentar

Jeg får med meg at alle prater så varmt om SSD. Hadde aldri hørt om SSD før nå i det siste da jeg skulle researche kjøp av ny pc. Men hvis jeg har forstått det rett, vil den samme pcen være raskere med SSD enn med hdd? At SSD i seg selv gjør pcen raskere.

Når du vet hvordan den fungerer så blir det veldig logisk hvorfor.

Men en SSD er laget opp av brikker, på samme måte som minnepinner. Det er en fullelektronisk enhet. En harddisk er bygget med en roterende plate som snurrer (den er mekanisk). Over denne platen svever det et lesehode, som snur seg. Det kan bare lese et punkt om gangen, og kan bevege seg fra ytterkant til innerkant av platen. Dataen (filer) ligger som regel veldig spredd utover, så lesehodet må kanskje bevege seg mange ganger fram over tilbake, og platen må snurre mange rotasjoner. Alt dette for å lese en fil (størrelse har betydning).

En SSD er først og fremst istand til å finne data fortere (raskere responstid). En harddisk må bevege lesehodet i rett posisjon(er), og bare det tar lang tid. En SSD kan også lese parallellt.

På en SSD er fragmentering (som det heter) en fordel. Dvs., at en fil er delt opp i flere deler og spredd. På en harddisk er dette en stor ulempe. Fordi hvis alt ligger ytterst på disken (større omkrets, dermed med plass til data), og i tillegg ligger på en rettlinje så kan det leses på en rotasjon. Det er derfor du defragmenterer harddisker.

Så fordelen til en SSD er at den kan gjøre mye mer på en gang, og den kan gjøre det raskere. Så småfiler tar veldig kort tid, mens på en harddisk vil småfiler ta lang tid. Det at de er små hjelper ikke mye, fordi forsinkelsen er så stor, fordi elektriske signaler beveger seg mye raskere enn mekaniske ting). Harddisken må snurre platen rundt, og bevege lesehodet etter behov.

Oppgaven til disse enhetene er å forsyne prosessoren og de andre komponentene med data (innstruksjoner/ordre). En harddisk vil være en flaskehals, spesielt når du gjør flere ting på en gang.

Ofte vil programmer lastes opp i minnet (RAM), som er mange ganger kjappere enn en SSD igjen. Til og med prosessoren har sitt eget lille minne, som er mye kjappere enn RAM. Så da gjelder det å prioritere det rett, det viktigeste der, fordi det er ikke plass til mye.

Men ja, med SSD føler du at PC-en alltid er klar til å gjøre noe nytt. Den reagerer kjapt, åpner flere programmer samtidig på et blunk, uten å klage. Oppstart og avslutting er også natt og dag. Men mest av alt merker du det med at du slipper å vente på ting, at ting skal starte.

Du har kanskje prøvd å søkt etter virus samtidig som du bruker PC-en? Så alt blir helt sirup? Det merkes ikke med en SSD, det skal jeg garantere deg.

Et annet viktig poeng, er at prosessorer, minne og andre komponenter på mange måter er mer enn godt nok idag. Til lett bruk så funker gamlere maskinvare perfekt, så lenge du fjerner flaskehalsen: harddisken.

En SSD et et must i alle PC-er spør du meg, fordi det lager en balansert PC.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Den gamle maskinen din hadde 16:10-format med 1280x800 oppløsning. Latitude E6540 har 16:9-format med 1920x1080 oppløsning. Så selv om den tilsynelatende er lavere har du, pga 200 ekstra pixler, faktisk mer plass i høyden på Windows-skrivebordet.

Å få tak i 16:10-maskiner er veldig utfordrende. Apple lager noen med 16:10, mens stort sett alle andre leverer utelukkende 16:9-skjermer. Det er samme format som du finner på alle TVer i dag.

Lenke til kommentar

Ok, skjønner.

Da er det vel ikke noe vits å sende i retur pga skjermen. (Og usikker på om det går an å returnere siden jeg har åpna den. Men har vel å merke aldri brukt hdd-en som fulgte med, for satte inn ssd med en gang og installerte operativsystemet.)

Men skulle ønske keyboardet var i vater til skjermen. Det er det ikke på E6540.

Hva kan være et alternativ til E6540 der keyboardet ikke er skjøvet til siden fordi det skal være plass til et ekstra nummertastatur? (Selv om det blir høyere pris.) Og der jeg fortsatt kan bruke de to minnebrikkene (16GB) samt ssd-en jeg kjøpte. Noen forslag?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. En oppdatering. :)

Dustin godtok at jeg sendte laptopen in retur, og har fått overført beløpet tilbake til min konto. Sitter igjen med ssd, w7, og to minnebrikker (2 x 8gb (ddr3)).

Det er min feil at jeg kjøpte pc uten først å ha sjekket om jeg kunne bruke et tastatur som er plassert til side for skjermen. Jeg bruker pcen til en del tekstarbeid, og det er for tungvint å sitte med hendene til side for skjermen når jeg skal skrive. Vil ikke ha en sånn laptop.

I tillegg liker jeg ikke de nye, smale skjermene. :hm:

Det stod noe her om at det går an sette inn opptil 8GB RAM i Vostro (hvis brikkene er 667 mhz).

Spørsmålet er: vil følgende kombinasjon fungere: vostro 1000 (skjerm jeg foretrekker), ssd, w7, 2 x 4 gb ram (ddr2, 667 mhz). Vil det f.eks. gå med nåværende skjermkort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...