Gå til innhold

Hvordan holde oversikten over om regninger er trekt eller ikke?

Solapen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en student som har planer om å få skikkelig orden på økonomien. Jeg har satt et tak på 8000kr i måneden som jeg skal leve av. Jeg har to kontoer, en med endel penger og en brukskonto så jeg tenker å overføre 8000kr til brukskontoen ved starten av hver månede. Problemet er at av de 8000kr så er 5000kr regninger av diverse sort som trekkes automatisk på hver sin dato så jeg vet aldri om pengene jeg har igjen er penger som egentlig skal gå til regninger eller om alle regningene er trekt uten å manuelt gå inn i nettbanken og se over hele tiden.

Noen som har noen erfaringer med hvordan man kan holde bedre oversikt? Jeg har sett på en regningskonto, men må jeg ikke ha enda et kort på den, slik at jeg må betale ekstra årsavgift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en regningskonto som du bare bruker til å betale regninger fra. Denne trenger du ikke noe kort på.

Fra brukskontoen din lager du et fast månedlig trekk til regningskontoen din.

Problem solved.

Endret av kimaasen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en regningskonto som du bare bruker til å betale regninger fra. Denne trenger du ikke noe kort på.

Fra brukskontoen din lager du et fast månedlig trekk til regningskontoen din.

Problem solved.

En slik regningskonto kan du antakelig opprette selv i nettbanken under samme kundeforhold som din brukskonto.

Lenke til kommentar

Men jeg har diverse regninger som ikke kan betales over avtalegiro, f.eks. spotify og TEK.no-medlemskap. Hvordan løser dere det?

Beltaler helt som normalt i nettbanken, bare fra regningskontoen og ikke brukskontoen.
Lenke til kommentar

Men jeg har diverse regninger som ikke kan betales over avtalegiro, f.eks. spotify og TEK.no-medlemskap. Hvordan løser dere det?

Det spørs hvor avansert du vil ha det. Skaffer du deg Visakort på regningskontoen så kan alt dette også flyttes over på den.

Jeg kjører alle slike "kort" trekk fra brukskontoen, siden det ikke er så mange av dem.

Jeg har tre kontoer

- Brukskonto (lønningskonto)

- Regninger

- Sparekonto

Ellers så har jeg følgende overføringer hver måned til regningskontoen:

- Overføring av månedlige utgifter (forsikring, husleie, treningsstudio++)

- Overføring av kvartalsvise utgifter summert for ett år og delt på 12 (strøm, og frem til nå studielån++)

- Overføring av årlige utgifter delt på 12 (Årsavgift, fagofreningsmedlemskap++)

Og en overføring til sparekontoen:

- Alt som er over budsjett

Jeg får lønn siste fredag i måneden, og jeg har da satt automatisk overføring den 1. hver måned. jeg har faktisk efaktura eller autogiro på samtlige betalinger jeg har, med unntak av de årlige, så ting går mest av seg selv. Siden jeg fører alt annet over på sparekontoen (egentlig en helt vanlig brukskonto) så har jeg en bedre følelse på hvor jeg ligger ann mtp hva jeg har brukt, og hva jeg har igjen.

alternativt kan du sette alt inn på sparekontoen, og fordele det videre til regninger og brukskonto alt etter budsjett.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Personlig bruker eg nesten likt kontooppsett som Zepticon, men med en liten forskjell.

- Hovedkonto. Her kommer pengene inn og regninger blir betalt herifra. Har ikke kort på denne.

- Brukskonto. Alt av kortforbruk går her.

- Sparekonto. Dårlig med sparing, men det som blir spart går inn her.

- Kredittkort. Egen konto/kort som brukes til automatiske trekk som Spotify, Rackspace osv.

Av regninger så blir alt betalt fast samme dato uavhengig av forfall(stort sett). Dette betyr at om eg får en regning ei uke etter lønning så blir den lagt til forfall samme dag som alle andre, fast to dager etter lønning. Dette med regningsbetaling to dager etter lønning er en tradisjon eg har hatt i mange år, og sørger for litt forutsigbarhet mtp overføringstid(tidligere arbeidsgivere har ikke vært så nøye på dette, og eg kunne få lønn for sent).

Deretter handler eg inn mat stort en gang i uka. Da bruker eg maks kr 1000,-. Dette gjøres på fredag/lørdag, og før eg går i butikken sørger eg for at brukskortet har disponibelt 1000 kr. I løpet av uken så prøver eg å holde meg til kr 500,- maks. Av og til går det, av og til ikke. Men siden eg må overføre hver gang eg trenger penger(eller har brukt opp de 500 kronene) så har eg bedre kontroll med forbruket og unngår store overraskelser.

Det som da står igjen på hovedkontoen blir da satt over på sparekontoen før neste lønning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...