Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til stasjonsvogn/flerbruksbil/hundebil


Otzy

Anbefalte innlegg

Hei! Kort fortalt: Dama ville ha hund, eg ville ikkje ha hund, så vi inngikk eit kompromiss og fikk hund.

Eg har fulgt med på biler i sommer og ser at av biler under 60 tusen så er Audi A4., Passat, Bmw, Mercedes, volvoer. Mondeo. Citroen c5 sterkt representert.

Det er så mange biler, og eg har gått meg litt vill. Eg hadde håpt at nokon kunne hjelpe meg på vei litt og dele erfaringer osv.

 

Mine preferanser er (Ca)

-Under 55 tusen.

-Drivstoffgjerrig (hvordan er Volvoene, bmw, mercedes her?)

-Plass til hundebur

-Helst så ny at Abs og airbags er standard.

-Meir enn 2 seter.

-Driftsikker

 

Angående bensin eller diesel så er ikkje dette så farlig for meg, men det er altså drivstofforbruk.

 

Setter stor på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Volvo sin 1,6D er i hvert fall drivstoffgjærrig. Mora mi har hatt to V50'er, og begge har ligget på rundt 0,45l/mil på blandet kjøring (oppgitt på kjørekomputeren). Du klarer nok å finne en V50 under 55 tusen, men er personlig litt skeptisk til driftsikkerheten på disse. Synes det har vært en del småplukk med bilene til mora mi, samt at en kamerat sin har vært inn og ut av verksted. Dette er dog kun basert på mitt inntrykk, og ikke noe jeg kan underbygge med objektive undersøkelser. Ellers oppfyller den resten av kriteriene på lista di.

 

Edit: Mulig det er totalt uaktuelt, men kan Mazda 6 være et alternativ?

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Volvo v50 har eg ikkje trua på desverre. Synd, da det er en av de finere stv. til under 60k der ute. Som deg, har eg også hørt litt dårlig om dei. Mazda 6 har eg og vurdert, den er fin og med 2.0 diesel motor så virker det som om det er bra trøkk i den også.

 

Det står litt imellom v40 2002-2004 modell. Negative her er den lille motoren, men eg digger utseendet og driftsikkerheten på dei.
Eg har også sett på ford Focus 2002-2006 med diesel motor. Fin, litt kjedelig innvendig - men virker solid?

Lenke til kommentar

Har du sett noe på første generasjon Volvo V70 (1997-2002 tror jeg)? Disse var i bunn og grunn en kosmetisk oppgradering av 850'en, og har derfor hatt god tid til å kvitte seg med alle barnesykdommer. Har sedanvarianten (S70) selv. Den har nå gått 187k, og har vært meget driftsikker. Dessuten er de bedre utstyrt enn V40'ene fra 2002-2004. Og ja, ABS og airbags er standard.

Lenke til kommentar

Syns det er litt vanskelig med V70 - ja, dei er penere, bedre utstyrt, større motor osv enn v40. Problemet mitt her er at utvalget av motorer og utstyrspakker at eg ikkje engang veit kva eg skal sjå etter. Ser også at dei ligger skyhøyt i pris i forhold til Km-stand. Genrelt her er vel at man burde kjøpe manuell? Dette er vel også biler som ligger på 1 liter på mila?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

 

Opel Vectra kan også være et bra alternativ i denne bilklassen.

Har du gode erfaringer med dei? Er litt fordomsfull, men syns det virker som om motoren veldig ofte er liten, og at eigerene ofte har mykje utgifter på dei.

Har ikke hatt Vectra selv, men har hatt 2 Astra (-99 og 2000). Holdbare biler med få feil. Når noe ryker, er det billige deler. Antar at Vectra fra samme periode også er bra, men det kan sikkert andre mer om. Motorutvalget er bra, og den med 2.2 DTi går bra.

Lenke til kommentar

Syns det er litt vanskelig med V70 - ja, dei er penere, bedre utstyrt, større motor osv enn v40. Problemet mitt her er at utvalget av motorer og utstyrspakker at eg ikkje engang veit kva eg skal sjå etter. Ser også at dei ligger skyhøyt i pris i forhold til Km-stand. Genrelt her er vel at man burde kjøpe manuell? Dette er vel også biler som ligger på 1 liter på mila?

 

Ligger nok høyere i pris, ja. Det er jo en ganske populær bil. Manuell er sikkert en fordel med tanke på driftsikkerhet og økonomi, men min S70 har vært i familien siden den var et par år gammel, og har aldri hatt problemer med automatkassa. Men den ligger på rundt 0.9L/mila med mitt kjøremønster, ja. Ikke akkurat økonomisk.

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen her. Vi kjøpte bil først, en Mini Cooper S, den ideelle bil inntil vi fant på å kjøpe oss hund type boxer. Har desverre ikke så mye erfaring med biler av ønsket type i din prisklasse.

 

Vi hadde en Passat, men den var en forferdelig mandagsbil med alle slags skavanker. På den annen side har naboen hatt sin i 13 år, og først nå synger den på siste verset.

 

Hvor stor er hunden?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Opel Vectra kan også være et bra alternativ i denne bilklassen.

Har du gode erfaringer med dei? Er litt fordomsfull, men syns det virker som om motoren veldig ofte er liten, og at eigerene ofte har mykje utgifter på dei.

 

 

Har en 05 Vectra 1.9 CDTI i 5 år. Kjøpte den da den var gått 60 000km. Den har nå rullet 160 000km. Motoren er en 120hk som er trimmet med BSR PPC. Utrolig bra drag i motoren når turboen først begynner å lade. Har dratt campingvogn på 1500kg+ uten problemer. Bare å legge inn 5. giret, sette cruisekontrollen på 90km/t, da drar den opp de aller fleste bakkene. Forbruket havnet da på 0.9- 1.0 l/mil. Kjører til vanlig på 0.55- 06 l/mil.

 

Bilen har kjempestor plass i bagasjerommet og baksetet.

 

Dessverre har den vært et pengesluk etter at den rundet 100 000km. Skifte av registerreim og vannpumpe koster 12 000,-. Ny styreenhet til de adaptive hovedlysene kostet 6000,-. Ny dynamo kostet 8000,-. Eberspracher parkeringsvarmeren sluttet å virke i vinter, vil koste 18 000,- å få montert ny. Svinghjulet ga seg i vinter (google dual mass flywheel så finner du masse informasjon de moderne dieselmotorenes akilleshæl), pristilbud fra lokalt verksted 25 000,-. Har kjøpt deler fra England, men prislappen havner på rundt 15 000,- når delene er montert. I tillegg har jeg skiftet 1 stk ryggesensor pr år. De ryker som oftest iløpet av vinteren. Koster 1000,- stykk (nå har jeg sluttet å bytte de ut). I tillegg til dette må du plusse på de vanlige serviceutgiftene og nye dekk av og til.

 

Oppsummeringen er at jeg nok ikke vil anbefale andre å kjøpe Opel Vectra, selv om den er en kjempebil når alt fungerer som det skal!

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen her. Vi kjøpte bil først, en Mini Cooper S, den ideelle bil inntil vi fant på å kjøpe oss hund type boxer. Har desverre ikke så mye erfaring med biler av ønsket type i din prisklasse.

 

Vi hadde en Passat, men den var en forferdelig mandagsbil med alle slags skavanker. På den annen side har naboen hatt sin i 13 år, og først nå synger den på siste verset.

 

Hvor stor er hunden?

 

Geir :)

Passat er en bil eg ikkje tørr å kjøpe sjølv om at mange er nøgde, så er det også nokk av dei som har hatt skikkelig masse å reparere på. Spesielt på dei tidlige utgavene.

 

Hunden er mellomstor, rundt 15-16 kg:)

Lenke til kommentar

 

Oppsummeringen er at jeg nok ikke vil anbefale andre å kjøpe Opel Vectra, selv om den er en kjempebil når alt fungerer som det skal!

 

 

 

 

 

Opel Vectra kan også være et bra alternativ i denne bilklassen.

Har du gode erfaringer med dei? Er litt fordomsfull, men syns det virker som om motoren veldig ofte er liten, og at eigerene ofte har mykje utgifter på dei.

 

 

Har en 05 Vectra 1.9 CDTI i 5 år. Kjøpte den da den var gått 60 000km. Den har nå rullet 160 000km. Motoren er en 120hk som er trimmet med BSR PPC. Utrolig bra drag i motoren når turboen først begynner å lade. Har dratt campingvogn på 1500kg+ uten problemer. Bare å legge inn 5. giret, sette cruisekontrollen på 90km/t, da drar den opp de aller fleste bakkene. Forbruket havnet da på 0.9- 1.0 l/mil. Kjører til vanlig på 0.55- 06 l/mil.

 

Bilen har kjempestor plass i bagasjerommet og baksetet.

 

Dessverre har den vært et pengesluk etter at den rundet 100 000km. Skifte av registerreim og vannpumpe koster 12 000,-. Ny styreenhet til de adaptive hovedlysene kostet 6000,-. Ny dynamo kostet 8000,-. Eberspracher parkeringsvarmeren sluttet å virke i vinter, vil koste 18 000,- å få montert ny. Svinghjulet ga seg i vinter (google dual mass flywheel så finner du masse informasjon de moderne dieselmotorenes akilleshæl), pristilbud fra lokalt verksted 25 000,-. Har kjøpt deler fra England, men prislappen havner på rundt 15 000,- når delene er montert. I tillegg har jeg skiftet 1 stk ryggesensor pr år. De ryker som oftest iløpet av vinteren. Koster 1000,- stykk (nå har jeg sluttet å bytte de ut). I tillegg til dette må du plusse på de vanlige serviceutgiftene og nye dekk av og til.

 

Oppsummeringen er at jeg nok ikke vil anbefale andre å kjøpe Opel Vectra, selv om den er en kjempebil når alt fungerer som det skal!

 

 

Tusen takk for tilbakemelding på Vectra. Det er en veldig fin bil, og det er interessant med turbomotorer som er litt futt i. Har inntrykk av at vist en vil ha litt motor og kjørekomfort så må en i noken tilfelle ofre driftsikkerheten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg har to favoritter per dags dato:
Det er Honda crv til rundt 30 tusen og Toyota avensis første genrasjon til 30 tusen. Store motsetninger, men ganske like mtp kjedlighet. Begge duger til hundebil og har grei plass. Hondaen er litt meir attraktiv mtp 4x4 med avensis vinner mtp bagasjerom og driftsikkerhet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en avensis fra 2001, veldig grei hundebil. abs og airbag. Min hund er på 35kg, og har kjempegod plass. Skal dele inn bagasjerommet slik at han får ca 2/3 av plassen, og likevel blir det ganske grei plass til pikkpakk. Din hund trenger jo ikke så mye plass heller :) God å kjøre, sluker ikke bensin (men heller ikke veldig gjerrig da).... utover det sluker den olje og sånn for tiden, men sånn utover det er jeg iallefall fornøyd :p Min kostet 25k, så du får jo en nyere (eller mer kortkjørt, min har bikket 260) og bedre bil hvis du har dobbelt så mye å kjøpe for :)

Uansett, størrelsesmessig er den en ypperlig hundebil, uten å bli for stor. Jeg er som sagt veldig fornøyd, og kunne godt valgt samme bil igjen, dog en som hadde gått litt kortere da :)

 

Eller... nå juger jeg litt her, for hadde nok ikke valgt akkurat samme, ville tatt større motor. Min er 1.6 og det er i svakeste laget for den altså, er ikke en drøm på fjelltur akkurat, lukter svidd :p Så ja, toyota avensis er en veldig grei bil, men kjøp med større motor om du kan :)

Endret av River Song
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...