Gå til innhold

Kamera og objektiv til relativ nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har et gammelt Nikon D40 som jeg fikk i gave for 6-7 år siden.
Jeg har nå meldt meg på nettbasert fotokurs og ønsker å investere i nytt utstyr for å få litt mer ut av det. Ønsker å holde meg til Nikon siden det er nå blitt litt vane.

Jeg liker å ta bilder av dyrene mine, og babyer og barn. Både portrett og utendørs i aktivitet. Og særlig sistnevnte holder ikke mitt kamera mål.

Jeg ønsker å utvikle portrettdelen, og ønsker tips til et forholdsvis rimelig kamera (5-6000 kanskje?) og gode objektiver er jeg mer villig til å bruke penger på, samt ekstern blits.

Noen gode råd i utstyrsjungelen?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan tenke meg at D7100 er en naturlig oppgradering fra D40, når det gjelder objektiv kan du bruke dine gamle objektiver, er littvanskelig og anbefale noe når jeg ikke vet hva du har fra før.

Kanskje en billig 50mm til portrettfotografering i tillegg ?

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at D7100 er en naturlig oppgradering fra D40, når det gjelder objektiv kan du bruke dine gamle objektiver, er littvanskelig og anbefale noe når jeg ikke vet hva du har fra før.

Kanskje en billig 50mm til portrettfotografering i tillegg ?

Hei og takk for svar :)

ja er vel egentlig det jeg har sett på, d7100 og d5300, men heller mer mot d7100. Det fine er jo at det er værbestandig og det må gjerne til i vestlandsklima innimellom :)

Ser for meg å beholde kameraet i noen år fremover, så er greit å ha et kamera jeg ikke angrer på og ønsker å oppgradere nesten umiddelbart :) Slikt tenker jeg at jeg har objektivene og ekstrautstyret å bruke pengene på :p

Burde jeg kjøpe bare kamerahus, eller med 18-105mm vr?

Har sett på AF-S Nikkor 50mm f/1.8G, men vil det være slik at jeg får lyst til å oppgradere til et 85mm/f1.4G rimelig kjapt? Mtp portrett og fotografering inne.

Hvilken blits vil passe til innebruk? Helst under 3000kr :)

Nei jeg har kun standardobjektivet igjen, eksen tok med seg alt da han flyttet..

Kan gjerne legge til at det blir nok lite fotografering på kveldstid og natt med det første, men at det i tillegg til portretter kan være ønskelig med et objektiv som kan ta litt actionbilder og litt på avstand, uten at jeg mister bildekvalitet og bildet blir "flatt". Noe naturfoto må påberegnes, med begge typer objektiv.

Endret av Fotosmuler
Lenke til kommentar

D7100 med 18-105 er en fin kombo til det man kalle allround-bruk. Gå for den

Skal du kjøpe et rent portrettobjektiv i tillegg så vil jeg mye heller anbefale å kjøpe noe skikkelig bra (og dyrt) enn noe billig. En billig 50 mm har du jo allerede i zoom'en...

Se på Nikon sine beste 50 og 85 mm, eventuelt Sigma sin Art-serie som får mye god omtale.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Strengt tatt holder et D40 fint for å gjennomføre et fotokurs. Det er lite/ingenting prinsippielt nytt på et nyere kamera, men jeg ser selvsagt at nytt kamera både kan gi interessen et løft, og det er mange forbedringer på nyere kamera, inklusiv videomodus og bedre bildekvalitet.

Ellers enig at det er smart å holde seg til samme merke. Både D5300 og D7100 er meget bra kameraer og bildekvalitetsmessig er det ingen forskjell. Rent fysisk/mekanisk er det derimot forskjeller og D7100 er et hakk bedre på alt, bortsett fra vridbar skjerm som bare finnes på D5300. Størrelse/vekt/ergonomi er en smakssak, så der vil jeg anbefale en tur til en butikk hvor du kan se/holde begge modeller.

Lenke til kommentar

D7100 med 18-105 er en fin kombo til det man kalle allround-bruk. Gå for den

Skal du kjøpe et rent portrettobjektiv i tillegg så vil jeg mye heller anbefale å kjøpe noe skikkelig bra (og dyrt) enn noe billig. En billig 50 mm har du jo allerede i zoom'en...

Se på Nikon sine beste 50 og 85 mm, eventuelt Sigma sin Art-serie som får mye god omtale.

Ja, er det jeg også har tenkt, er redd for å angre og så måtte kjøpe enda et rimelig kjapt :)

Supert, da går jeg for med objektiv, allround er aldri feil uansett ;)

Strengt tatt holder et D40 fint for å gjennomføre et fotokurs. Det er lite/ingenting prinsippielt nytt på et nyere kamera, men jeg ser selvsagt at nytt kamera både kan gi interessen et løft, og det er mange forbedringer på nyere kamera, inklusiv videomodus og bedre bildekvalitet.

Ellers enig at det er smart å holde seg til samme merke. Både D5300 og D7100 er meget bra kameraer og bildekvalitetsmessig er det ingen forskjell. Rent fysisk/mekanisk er det derimot forskjeller og D7100 er et hakk bedre på alt, bortsett fra vridbar skjerm som bare finnes på D5300. Størrelse/vekt/ergonomi er en smakssak, så der vil jeg anbefale en tur til en butikk hvor du kan se/holde begge modeller.

Vridbar skjerm er både fint og praktisk, men ikke noe jeg nødvendigvis trakter etter :)

Ja jeg tenker som så at å holde seg til samme merke kan være lurt, i alle fall så lenge det er bra merke og jeg ikke er viderekommen akkurat.

Jeg tenker som så at jeg vil begynne på "blanke ark" sammen med kurset og jobbe med det kameraet jeg uansett har tenkt å bruke videre.

Det er nok ikke dumt å gå i en fotobutikk og klå litt på dem nei. Godt poeng :) Men det er vel kanskje også mye vanesak? Jeg har veldig små hender, så usikker på om jeg vil finne et som ligger "perfekt" i hånda på meg?

...og blits...jeg hadde selv Nikon SB-700 når jeg hadde D7000. En veldig god blits. Koster vel rundt to tusen tror jeg...

Det er ikke verst :) Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Men det er vel kanskje også mye vanesak? Jeg har veldig små hender, så usikker på om jeg vil finne et som ligger "perfekt" i hånda på meg?

D5300 er mindre og lettere enn D7100 - om D7100 vil virke for stort er vanskelig å si, det må du nesten prøve selv. Uansett er det som du skriver i stor grad en vanesak, men er du usikker kan det være et argument for det ene eller andre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...