Gå til innhold

Eizo kommer med en diger 4K IPS-skjerm

Anbefalte innlegg

Vanvittig tragisk at de fortsatt klamrer seg til 16:9-formatet.

Hadde det ikke vært for Hollywood, ville man fått skjermer med et skikkelig arbeidsformat, 16:10.

Tja, nå har jeg vært vant til bred arbeidsflate i en årrekke med kombinasjoner som blant annet 2*24" (tot. 32:10), 3*19" (tot. 9:3), 4*19" (tot 12:3) og synes ikke det er noe galt i bred arbeidsflate så lenge har jeg har minst 1200 piksler i høyden. Det som derimot har plaget meg er skjermkanter som deler opp bildet både fysisk og for programmene som nekter å vise video strukket over flere skjermer og sliter med en hel del programmer som strekker seg over flere skjermer.

Nå som skjermer med 3840*2160 blir stadig rimeligere så ser jeg endelig enden på multiskjermoppsett. Men voldsom krymping av den fysiske arbeidsflaten bekymrer meg selv om totalt antall piksler beholdes fra nåværende skjermoppsett.

Sideforholdet 16:9 bekymrer meg ikke så mye, 2160 piksler i høyden er nok i massevis for mitt bruk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men jeg synes den er litt dyr til å "bare" ha 4 Megapiksler. Skal jeg først svi av penger på å bli kvitt multiskjerm så vil jeg helst ha en med 3840*2160 på over 30 tommer som egner seg for foto (IPS, IGZO, OLED) uten at jeg må godta maks 30 fps i video. Pris, helst godt under 10 000. Med andre ord, jeg velger å vente litt lengre til det rette produktet dukker opp.

Lenke til kommentar

Vanvittig tragisk at de fortsatt klamrer seg til 16:9-formatet.

Hadde det ikke vært for Hollywood, ville man fått skjermer med et skikkelig arbeidsformat, 16:10.

Da kjøper du en 16:10 skjerm da...

Hver gang det er en test av en skjerm, så er det en eller flere som klager på dette.

Dessverre ser det ut som det er ingen gode alternativer med 4K i 16:10. Den største du får er vel Dell U3014, men en 4K-monitor i samme størrelse i 16:10 hadde vært genialt til bilderedigering, modellering osv. Som du vet er forskjellen i praktisk arbeidsflate for 16:10 og 16:9 stor, uavhengig av oppløsning. Det gir også mye mer skjermflate per arealbruk på skrivepulten.

Personlig kunne jeg godt tenke meg én 4K-monitor med IPS-panel og én med TN-panel på cirka 28", hver til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...