Gå til innhold

Flickr/500px/instagram

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om jeg skulle finne et nytt sted å dele bilder, i tillegg tilG+, men er litt usikker på hva jeg skal velge. Er det noen her inne som har erfaring med flick, 500px, instagram eller andre lignende tjenester?

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flickr fungerer godt for meg. For meg som tar "vanlige" bilder så finner jeg den anvendelig, og jeg slipper å få prestasjonsangst når jeg laster opp bilder.

500px er jeg av og til inne og ser på siden det ligger mange "flotte" bilder der, men det virker på meg som at det er (i praksis) en side for de som vil vise sine "beste" bilder og der poengscoren er viktig.

Instagram er for meg en en ren "mobilside" og ikke egnet for å vise frem andre bilder, ikke minst siden bildene må være i formatet 1:1.

Det finnes også andre sider som bl.a. Smugmug og Zenfolio,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flickr fungerer godt for meg. For meg som tar "vanlige" bilder så finner jeg den anvendelig, og jeg slipper å få prestasjonsangst når jeg laster opp bilder.

500px er jeg av og til inne og ser på siden det ligger mange "flotte" bilder der, men det virker på meg som at det er (i praksis) en side for de som vil vise sine "beste" bilder og der poengscoren er viktig.

Instagram er for meg en en ren "mobilside" og ikke egnet for å vise frem andre bilder, ikke minst siden bildene må være i formatet 1:1.

Det finnes også andre sider som bl.a. Smugmug og Zenfolio,

Flott. Du har jo god innsikt i alle løsningene, og det ser ut som flickr nok er riktigere for meg enn de to andre.

Henning

Ps. Utifra månedstrådene så mener jeg du tar mer enn "vanlig" bilder, jeg synes flere av dine bilder har vært veldig gode jeg. Gode nok til at jeg har bitt meg merke i brukernavnet ditt iallefall.

Lenke til kommentar

Jeg har konto hos 500PX, Flickr og Instagram.

500PX bruker jeg nesten ikke til annet enn å se på bilder. Synes nivået der er litt for høyt til at jeg føler for å slenge ut bilder der. Bruker derfor denne mindre og mindre. Men 500PX er glimrende i forhold til å se på andres bilder da den er lagt opp med kategorier for "popular" og "editors choice". Eller enig med inntrykket til Polljen. Får nesten inntrykk av at enkelte tar bilder med sikte på høy score etter hva de andre brukerne liker, for det er veldig liten variasjon der inne. Mange av bildene er fryktelig like, så det kan godt være at kvalitet forsvinner til fordel for glorete HDR-bilder fotografen vet vil få en veldig høy score.

Flickr er helt klart favoritten min, og den jeg ville anbefalt. Det som er litt negativt med Flickr er at det ikke er like enkelt å finne gode (hva nå det betyr ...) bilder der som på 500PX (hvis noen kan anbefale noen kurante grupper så si fra!).

Instagram føler jeg mest er for å slenge opp et og annet mobilbilde du tar der og da for å fortelle noen at du sitter et eller annet sted og drikker kaffe.

Endret av Keyzer28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har samme inntrykk som de over.

Instagram brukes for min del bare til tull og fjas.

500px er en veldig pen og bra side. Betalte for pro medlemskap eller hva det het, men det er så lenge siden så jeg husker ikke helt hvordan det var. God side, synes den er penere enn flickr men ikke fullt så funksjonell.

Føler flickr er en bruksside hvor man kan legge ut både veldig gode bilder og bilder som er helt greie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurte på om jeg skulle finne et nytt sted å dele bilder, i tillegg tilG+, men er litt usikker på hva jeg skal velge. Er det noen her inne som har erfaring med flick, 500px, instagram eller andre lignende tjenester?

Henning

Jeg bruker flere, men til litt ulike formål.

Zenfolio - her legger jeg ofte ut hele albumer med mange bilder fra en tur eller noe. Det er mer som et fotoalbum for meg. Primært for egen del og evt. for å kunne dele med andre.

Flickr - her legger jeg ut bilder jeg er spesielt fornøyd med, men aldri mange nesten like. Ville aldri lagt ut 150 bilder fra en fjelltur, men kanskje 5-10. Har ingen klart definert målgruppe for denne kontoen. Er ihertfall ikke aktiv på noen måte, og deler med grupper ol.

500px - har hatt denne 2-3 år nå. Som nevnt ellers i tråden så oppfatter jeg terskelen for å legge ut noe her som ganske høy. Dette er heller ikke stedet du tømmer minnekortet med bildene fra sist hyttetur, men fikk du "en fin solnedgang" så kan det tenkes jeg ville delt den. Har også inntrykk av at de fleste bildene har høy teknisk kvalitet. Ikke bare fotografisk. Et og annet mobilbilde kan du vel likevel komme over.

Instagram - mobilbilder av noe jeg synes er interessant eller morsomt. Blir mye hundebilder...

Har også prøvd Smugmug, men foretrakk Zenfolio, som er omtrent det samme. I tillegg har du også PBase.com, men der har jeg ikke vært på lenge.

Endret av iau
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har konto hos 500PX, Flickr og Instagram.

500PX bruker jeg nesten ikke til annet enn å se på bilder. Synes nivået der er litt for høyt til at jeg føler for å slenge ut bilder der. Bruker derfor denne mindre og mindre. Men 500PX er glimrende i forhold til å se på andres bilder da den er lagt opp med kategorier for "popular" og "editors choice". Eller enig med inntrykket til Polljen. Får nesten inntrykk av at enkelte tar bilder med sikte på høy score etter hva de andre brukerne liker, for det er veldig liten variasjon der inne. Mange av bildene er fryktelig like, så det kan godt være at kvalitet forsvinner til fordel for glorete HDR-bilder fotografen vet vil få en veldig høy score.

Flickr er helt klart favoritten min, og den jeg ville anbefalt. Det som er litt negativt med Flickr er at det ikke er like enkelt å finne gode (hva nå det betyr ...) bilder der som på 500PX (hvis noen kan anbefale noen kurante grupper så si fra!).

Instagram føler jeg mest er for å slenge opp et og annet mobilbilde du tar der og da for å fortelle noen at du sitter et eller annet sted og drikker kaffe.

Har samme inntrykk som de over.

Instagram brukes for min del bare til tull og fjas.

500px er en veldig pen og bra side. Betalte for pro medlemskap eller hva det het, men det er så lenge siden så jeg husker ikke helt hvordan det var. God side, synes den er penere enn flickr men ikke fullt så funksjonell.

Føler flickr er en bruksside hvor man kan legge ut både veldig gode bilder og bilder som er helt greie.

Henning

Jeg bruker flere, men til litt ulike formål.

Zenfolio - her legger jeg ofte ut hele albumer med mange bilder fra en tur eller noe. Det er mer som et fotoalbum for meg. Primært for egen del og evt. for å kunne dele med andre.

Flickr - her legger jeg ut bilder jeg er spesielt fornøyd med, men aldri mange nesten like. Ville aldri lagt ut 150 bilder fra en fjelltur, men kanskje 5-10. Har ingen klart definert målgruppe for denne kontoen. Er ihertfall ikke aktiv på noen måte, og deler med grupper ol.

500px - har hatt denne 2-3 år nå. Som nevnt ellers i tråden så oppfatter jeg terskelen for å legge ut noe her som ganske høy. Dette er heller ikke stedet du tømmer minnekortet med bildene fra sist hyttetur, men fikk du "en fin solnedgang" så kan det tenkes jeg ville delt den. Har også inntrykk av at de fleste bildene har høy teknisk kvalitet. Ikke bare fotografisk. Et og annet mobilbilde kan du vel likevel komme over.

Instagram - mobilbilder av noe jeg synes er interessant eller morsomt. Blir mye hundebilder...

Har også prøvd Smugmug, men foretrakk Zenfolio, som er omtrent det samme. I tillegg har du også PBase.com, men der har jeg ikke vært på lenge.

Tusen takk. Det virker som alle er ganske enige om hva de forskjellige brukes til. Flickr ser lovende ut.

Henning

Lenke til kommentar

Flickr - Bruker jeg til å dele bilder fra på andre sider da disse gjør dette best etter min erfaring. Selve nettstedet er ganske dødt, med lite tilbakemeldinger på bilder og generell aktivitet synes jeg. Ganske krunglete å se på andres bilder og veldig mye av ganske laber kvalitet å sortere seg gjennom.

500px - Siden jeg bruker til å vise frem bildene mine og se på andres. Liker hvordan siden skalerer bildene til plattformen de vises, og det er enkelt og lett å se på andres bilder. Mye mer tilbakemeldinger enn Flickr på bildene jeg legger ut. Nivået er høyt, men dette gjør det bare enda mer artig når man får gode tilbakemeldinger. Pulse systemet dems gjør også at nye bilder hver dag har en mulighet til å komme høyt og dermed vises til flere.

Instagram - Bruker jeg sjelden. Liker ikke helt formatet og synes generellt det er best til å dele snapshots fra mobilen.

Min klare vinner er 500px.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Bruker flickr selv, mye fordi det er lettvint å grabbe en BBCode for deling andre steder. Flickr har dog tapt seg endel de siste åra. Mye skrot som serveres der, noe som fører til at man kanskje ikke er like kritisk til det man legger ut selv. Jeg har selv ca. 500 bilder på Flickr, hvorav minst 90% er ganske middelmådig (i mine øyne.) Har man litt fotografiske ambisjoner, bør man ikke vise frem dårlige bilder. Ambisjonsnivået bør strengt tatt være like høyt på Flickr som på 500px. Har nettopp regga konto på Dropr. En spennende portfolio site, som går på kryss av alle kunstneriske plattformer. Foto, design, tegning, maling, osv. osv. Et spennende konsept som jeg har trua på. Har ikke lagt inn noe der enda, men det kommer etterhvert. :)

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Da jeg begynte å bruke 500px var det med tanke på å ha mine beste bilder der, mens Flickr brukes til alt. Problemet er at de bildene jeg fort tenker "wow, dette var bra!" om, er de jeg blir fortest lei, så jeg synes egentlig ikke 500px-kontoen min ser ut lenger. Dessuten tror jeg at jeg har litt rar smak, for det er ofte de bildene jeg tar som får minst oppmerksomhet på steder som Flickr og 500PX jeg liker best. Mange av de som får oppmerskomhet kan jeg ikke begripe hvorfor får oppmerksomhet. F.eks. er mitt desidert mest sette bilde (med nesten 11000 klikk nå) bilde av en VW Boble. Det er ikke noe galt med bildet, men det er en boble!?! Så jeg skjønner ikke greia. Sånn føler jeg om de fleste bildene jeg har fått med i Explore på Flickr (og som derfor har fått en del klikk og favoritter).

Nå driter jeg mer i hva som er best eller ikke (men i motsetning til mange av dere andre har jeg ingen ambisjoner om å tjene noen penger på foto, så jeg trenger ikke tenke på sånt), og legger ut det jeg selv liker. Men jeg sletter konsekvent ikke noe på Flickr (selv om jeg skulle mene bildet ikke burde blitt vist fram et par måneder senere). Tenker at det kan være greit å gå tilbake og se eventuell progresjon.

Det som er litt synd med Flickr er at bilder jeg vil se forsvinner i det enorme antallet private bilder folk slenger ut med tanke på deling mer enn fotokvaliteter.

Dessuten heller jeg mot å mene at Flickr bør innføre utestengelse av alle som laster opp 50 nesten identiske bilder av en situasjon istedet for å ta seg bryderiet med å velge ut det ene beste. ;)

Lenke til kommentar

Jeg var aktiv på Flickr for en del år siden og betalte for det. Husker det var mye mas om grupper. Etterhvert døde det litt ut, og jeg kansellerte premium/pro og flyttet mine bedre bilder over på egen blogg. Men der også ble det etterhvert ganske stille. Nærmet helt inaktiv nå.

500px har jeg testet så vidt ved et par anledninger, men som på Flickr synes jeg det er for mye fokus på "likes 4 likes". Kommentarer som "Voted and Favourited." eller kortformen "v+f" leser jeg som "vær så snill. Lik et bilde hos meg og!". Det blir fort støyende og lite konstruktivt.

For tiden legger jeg ut en del på Instagram, hvor jeg har valgt å fokusere på svarthvitt. Det begynte som en liten konkurranse med en kollega, men vi oppdaget ganske snart at Instagram er så mye mer enn selfies og bilder av mat. Det gjelder bare å finne de riktige profilene og "hubbene". Det varierer fortsatt litt i aktivitet, men jeg prøver å legge ut et bilde omtrent daglig. Med noen pauser innimellom.

Plattformene er ganske forskjellige.

Jeg ser på Flickr som et sted jeg vil dele mye bilder, og la de ligge tilgjengelig over tid. Ferdig sortert i sett og tagger.

500px kan jeg bruke til mine aller beste bilder, og vise frem som en portfolio av hva jeg mest stolt av.

Instagram er flyktig. Selv fotografer med flest antall følgere på IG (altså ikke kjendiser og andre folk, men fotografer) opplever dette som et flyktig medium, hvor bildene er i fokus bare en kort stund før de blir "glemt". Jeg får 50% av alle likes på et bilde i løpet av de første timene. Så dabber det det fort av. Når et døgn er gått er det ganske stille. Og jeg legger ut et nytt bilde...

Lenke til kommentar

Jeg bruker smugmug som jeg er meget godt fornøyd med - særlig etter deres siste ombygging/fornying av hele opplegget, god kvalitet, uttall av muligheter, enkelt i bruk og god og kjapp support.

Jeg har prøvd flickr tidligere, men følte at det ikke var for meg - min oppfatning av flickr er at det er en slags facebookvariant for bilder og folk som er opptatt av likes og ditto standard kommentarer trives nok best der.

Tor

Lenke til kommentar

Da jeg begynte å bruke 500px var det med tanke på å ha mine beste bilder der, mens Flickr brukes til alt. Problemet er at de bildene jeg fort tenker "wow, dette var bra!" om, er de jeg blir fortest lei, så jeg synes egentlig ikke 500px-kontoen min ser ut lenger. Dessuten tror jeg at jeg har litt rar smak, for det er ofte de bildene jeg tar som får minst oppmerksomhet på steder som Flickr og 500PX jeg liker best. Mange av de som får oppmerskomhet kan jeg ikke begripe hvorfor får oppmerksomhet. F.eks. er mitt desidert mest sette bilde (med nesten 11000 klikk nå) bilde av en VW Boble. Det er ikke noe galt med bildet, men det er en boble!?! Så jeg skjønner ikke greia. Sånn føler jeg om de fleste bildene jeg har fått med i Explore på Flickr (og som derfor har fått en del klikk og favoritter).

Nå driter jeg mer i hva som er best eller ikke (men i motsetning til mange av dere andre har jeg ingen ambisjoner om å tjene noen penger på foto, så jeg trenger ikke tenke på sånt), og legger ut det jeg selv liker. Men jeg sletter konsekvent ikke noe på Flickr (selv om jeg skulle mene bildet ikke burde blitt vist fram et par måneder senere). Tenker at det kan være greit å gå tilbake og se eventuell progresjon.

Det som er litt synd med Flickr er at bilder jeg vil se forsvinner i det enorme antallet private bilder folk slenger ut med tanke på deling mer enn fotokvaliteter.

Dessuten heller jeg mot å mene at Flickr bør innføre utestengelse av alle som laster opp 50 nesten identiske bilder av en situasjon istedet for å ta seg bryderiet med å velge ut det ene beste. ;)

Dette kan ha noe med når på døgnet du legger ut bildene, og hvor lenge dette blir liggende på førstesiden av de forskjellige nivåene.

Etter hva jeg har lest baserer måten 500px sorterer og viser frem bilder på at det startes et nytt døgn hvor nye bilder pushes frem hver dag kl 00:01 EST (Toronto)

Legger du ut bilder rett før dette tidspunket får bildet kortere tid fremme på fresh siden hvor flest legger merke til de enn om du gjør det rett etter dette tidspunktet og bildet ditt ligger som fresh i 24 timer. Ikke helt 100% om min forklaring er helt korrekt, men mener det var noe slikt jeg leste meg til.

Ellers kjenner jeg meg godt igjen i det at de bildene jeg synes kanskje har mangler eller ikke er helt 100% er de som blir best likt, mens de jeg er superfornøyd med ofte ikke får helt den responsen jeg forventet,

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Ang det med "Like 4 like" og lignende, det var nok en av grunnene til at jeg etterhvert droppa 500px.

Bare mas med det og ikke noe konstruktivt i det hele tatt.

De som driver med sånt ser jeg for meg sitter i timesvis og legger igjen kommentarer høyt og lavt bare for å få de samme drittkommentarene tilbake.

Jeg ser virkelig ikke poenget, det er bare støyende søppel.

Lenke til kommentar

Jeg bruker flickr i utgangspunktet til å dele bilder med familie så de kan laste ned de bildene de ønsker å ha. De aller fleste bildene med mennesker har jeg satt en begrensning på at bare de jeg har definert som familie kan se. De uten mennesker ligger åpent. Så jeg har egentlig veldig mye uinteressante bilder på flickr (for andre enn familie).

Har jeg vært på hytta og tatt 200 bilder, så vil de 130 bildene av folk være skjult, mens de resterende 70 av fjell og vidde være synlig for alle.

De jeg er mest fornøyd med slenger jeg i diverse aktuelle grupper jeg har joinet.

Instagram bruker jeg til det det er tenkt, til å dele tull og tøys-bilder, "se hva jeg gjør nå"-bilder eller "her er jeg nå"-bilder tatt med mobilen på farta. Helt i begynnelsen delte jeg bilder som var tatt med 7Den, men fant ut at det egentlig var litt "juks".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...