kenny28 Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Jeg har 6 Koss Portapro headset som har dårlig kontakt i mini jack pluggen. Er det noen som vet om noen plugger som er lette å lodde ? Jeg kjøpte noen plugger på Dealextreme og de var ihvertfall ikke lette å lodde! Pluggene bør ha en form for strekkavlastnig. De puggene jeg fikk DE hadde ikke dette og det tok ikke lang tid før ledningen løsnet fra pluggen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Tror ikke du finner nye plugger med skikkelig strekkavlasting, ja for da hadde de vært skikkelig tight fit, og muligens noe mer problematisk å sette opp selv. For ikke å snakke om at det krever at den er laget spesifikt for den kabelen du har. Med mindre det er laget av krympeplast. Jeg har ikke sett det i alle fall. Vil dog bare tipse om at det vanskeligste med å lodde slike plugger er at kabelen er dekket med et lakk-belegg som isolasjon og gjerne noe nylon surret inn i dette. Det kan derfor være litt vanskelig å fjerne 100% for at det kun er kobberkabelen igjen, og ikke noe resten av dette svineriet. Hvis ikke, så vil det bli kaldlodding, som igjen er svakt. Jeg har brukt å brenne bort lakklaget og nylontråden, men har da et kullag som må vaskes og skrapes bort. Lager så en fin lodding på tuppen av kabelen. Tålmodighet, og en del loddefett med loddeboly brenner bort siste rest av lakken, og gir resultat med litt trening. Med en gang du har en fin varmloddet tupp så er det barnemat å lodde på pluggen. Dette kan skaffes på bla. Clas ohlson og elfa. Endret 31. juli 2014 av Andrull Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 Tror ikke du finner nye plugger med skikkelig strekkavlasting, ja for da hadde de vært skikkelig tight fit, og muligens noe mer problematisk å sette opp selv. For ikke å snakke om at det krever at den er laget spesifikt for den kabelen du har. Med mindre det er laget av krympeplast. Jeg har ikke sett det i alle fall. Vil dog bare tipse om at det vanskeligste med å lodde slike plugger er at kabelen er dekket med et lakk-belegg som isolasjon og gjerne noe nylon surret inn i dette. Det kan derfor være litt vanskelig å fjerne 100% for at det kun er kobberkabelen igjen, og ikke noe resten av dette svineriet. Hvis ikke, så vil det bli kaldlodding, som igjen er svakt. Jeg har brukt å brenne bort lakklaget og nylontråden, men har da et kullag som må vaskes og skrapes bort. Lager så en fin lodding på tuppen av kabelen. Tålmodighet, og en del loddefett med loddeboly brenner bort siste rest av lakken, og gir resultat med litt trening. Med en gang du har en fin varmloddet tupp så er det barnemat å lodde på pluggen. Dette kan skaffes på bla. Clas ohlson og elfa. Mener jeg har sett jack plugger med skrutilkopling, har prøvd å finne på nettet uten hell. Ang strekkavlastning så er jo en mulighet å fylle pluggen innvendig med for.eks lim fra limpistol. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Tror ikke du finner nye plugger med skikkelig strekkavlasting, ja for da hadde de vært skikkelig tight fit, og muligens noe mer problematisk å sette opp selv. For ikke å snakke om at det krever at den er laget spesifikt for den kabelen du har. Med mindre det er laget av krympeplast. Jeg har ikke sett det i alle fall. Vil dog bare tipse om at det vanskeligste med å lodde slike plugger er at kabelen er dekket med et lakk-belegg som isolasjon og gjerne noe nylon surret inn i dette. Det kan derfor være litt vanskelig å fjerne 100% for at det kun er kobberkabelen igjen, og ikke noe resten av dette svineriet. Hvis ikke, så vil det bli kaldlodding, som igjen er svakt. Jeg har brukt å brenne bort lakklaget og nylontråden, men har da et kullag som må vaskes og skrapes bort. Lager så en fin lodding på tuppen av kabelen. Tålmodighet, og en del loddefett med loddeboly brenner bort siste rest av lakken, og gir resultat med litt trening. Med en gang du har en fin varmloddet tupp så er det barnemat å lodde på pluggen. Dette kan skaffes på bla. Clas ohlson og elfa. Mener jeg har sett jack plugger med skrutilkopling, har prøvd å finne på nettet uten hell. Ang strekkavlastning så er jo en mulighet å fylle pluggen innvendig med for.eks lim fra limpistol. Har jeg ikke sett før, men finens sikkert. Hørtes dog noe upraktisk ut (blir litt størrelse på slikt), samt muligens ikke like holdbart som lodding. Du må fortsatt fjerne nylonstrengen og lakk-laget (eventuelt fjerne soten om man brenner det av), da dette forhindrer en god tilkobling. Ikke dumt, men lim fra limpistol egner seg dårlig til strekkavlasting. Men silikon er nok absolutt en god ide å fylle pluggen med. Mye mer fleksibelt, mer slitesterkt, sitter bedre, og tåler faktisk å være ute i sola (svært varmestabilt), eller i kulda på vinteren. Er også lettere å påføre, men bruker lengre tid på å herde (en dags tid). Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Clas ohlson og sikkert mange andre har jack plugger av denne typen http://www.soundshop.no/pub_images/small/minijack_4309.jpg Veldig lett å lodde. Bare skru av plasten på utsiden, trø kabelen igjennom og lodd på. Så krymper man fast isolasjonen fra ledningen til plugger. I tillegg kan du vel fylle på med silikon eller lignende for å gjøre den enda mere holdbar. Bilde av innsiden http://2.bp.blogspot.com/-cVX98D7yOSs/USn-fBYqOoI/AAAAAAAABBY/-0chburbO38/s1600/CIMG1909.JPG Endret 31. juli 2014 av Mr. A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå