Gå til innhold

T-bane utdanning

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt som er drittlei skolen og vil ha så kort utdanning som mulig. Jeg har alltid likt tog men lokførerutdanninga og opptakskravene er altfor vanskelig. Jeg tenkte at T-banefører ville vært perfekt for meg. Men hvordan blir man tbanefører? På sidene til sporveien står det at man må ha fullført vgs, men hva betyr det? Hva vil fullført vgs si? Hvor mange år er det på videregående for å få fullført vgs, og hvilken linje må jeg gå.

PS: når jeg sier at jeg er drittlei skolen betyr det at jeg overlever videregående, men jeg orker ikke høyskole/videreutdanning.

Håper på svar kjapt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullført VGS betyr at du har et avsluttende vitnemål. Ikke sikker på om du må ha generell studiekompetanse, men det er vel uansett greit å ha. Du må uansett ha fylt enten 20 eller 21 (husker ikke) før du begynner på aspirantkurset.

Man blir t-banefører ved å søke på utlyste stillinger. Disse lyses ut på sporveien.com, samt på finn.no og sikkert andre steder. Det er altså sporveiens behov som styrer hvor mange som tas inn til enhver tid. Dersom man får jobb, starter man på et aspirantkurs som varer i 3 måneder. Dette er 3 måneder med fulle dager og mye informasjon som må læres, eksamener som må bestås (skriftlig, muntlig og praktisk) osv. Dersom man jobber godt er det nok overkommelig for de fleste. For hva det er verdt, jobbet jeg deltid i butikk ved siden av aspirantkurset, og det gikk fint. Men så er jeg langt fra skolelei, da.

Hva gjelder lokfører vs togfører (t-bane), er jeg usikker på om kravene i praksis er noe særlig lavere hos t-banen. Lokførerutdanningen har vel en mer formell rangering av søkere, men togfører (t-bane) er en veldig populær jobb. Da jeg søkte var det over 700 søkere til 16 stillinger ( http://www.osloby.no/nyheter/700-vil-bli-t-baneforere-6986953.html#.U9lcM4B_v_0 ).

Er ikke helt klar på opptakskrav og sånt. Siden jeg gikk realfag med gode karakterer, var det ikke noe jeg tenkte mye over. Men dersom du har flere spørsmål om selve utdannigen eller jobben, så må du bare spørre i vei!

- Student som jobber som helgedagsreserve/t-banefører

Lenke til kommentar

Er det nok med vg1 teknikk og industriell produksjon og vg2 kjøretøy (uten 2 års læretid) for å være kvalifisert? Kjenner at jeg orker ikke studiespesialisering.

Noen som vet? Tar gjerne i mot flere innspill generelt om lokførerutdanninga og T-baneførerutdanning

Lenke til kommentar

Fullført VGS betyr at du har et avsluttende vitnemål. Ikke sikker på om du må ha generell studiekompetanse, men det er vel uansett greit å ha. Du må uansett ha fylt enten 20 eller 21 (husker ikke) før du begynner på aspirantkurset.

Man blir t-banefører ved å søke på utlyste stillinger. Disse lyses ut på sporveien.com, samt på finn.no og sikkert andre steder. Det er altså sporveiens behov som styrer hvor mange som tas inn til enhver tid. Dersom man får jobb, starter man på et aspirantkurs som varer i 3 måneder. Dette er 3 måneder med fulle dager og mye informasjon som må læres, eksamener som må bestås (skriftlig, muntlig og praktisk) osv. Dersom man jobber godt er det nok overkommelig for de fleste. For hva det er verdt, jobbet jeg deltid i butikk ved siden av aspirantkurset, og det gikk fint. Men så er jeg langt fra skolelei, da.

Hva gjelder lokfører vs togfører (t-bane), er jeg usikker på om kravene i praksis er noe særlig lavere hos t-banen. Lokførerutdanningen har vel en mer formell rangering av søkere, men togfører (t-bane) er en veldig populær jobb. Da jeg søkte var det over 700 søkere til 16 stillinger ( http://www.osloby.no/nyheter/700-vil-bli-t-baneforere-6986953.html#.U9lcM4B_v_0 ).

Er ikke helt klar på opptakskrav og sånt. Siden jeg gikk realfag med gode karakterer, var det ikke noe jeg tenkte mye over. Men dersom du har flere spørsmål om selve utdannigen eller jobben, så må du bare spørre i vei!

Jobber du som tbanefører? Isåfall hva synes du om jobben, kan du anbefale det videre eller blir du fort lei og sånt.
Lenke til kommentar

Jobber du som tbanefører? Isåfall hva synes du om jobben, kan du anbefale det videre eller blir du fort lei og sånt.

Jeg jobber som T-banefører, ja. Såkalt helgedagsreserve/h-res, som vil si at jeg jobber to helger på og en helg av, samt helligdager og sommerferie. Jeg synes det er en veldig fin jobb, og trives godt med selvstendigheten jobben medfører. Men jeg tror ikke jeg hadde orket jobben fulltid så alt for lenge. Kjenner at jeg allerede nå, i slutten av sommervikariatet mitt, begynner å bli passe lei.

Når det er sagt, så er det jo ikke slik at man må jobbe som t-banefører resten av livet. T-baneførere kan søke seg videre som bemanningsleder, trafikkleder, jobbinstruktør, seksjonsleder, mv. I det hele, mange progresjonsmuligheter internt.

Selv synes jeg jobben som trafikkleder virker veldig spennende. Hadde jeg skulle gjort en karriere av det, ville jeg nok gått den retningen. Evt. begynt som togekspeditør i Jernbaneverket, og så tatt videreutdanning som togleder (tilsvarende trafikkleder i sporveien). Den utdanningen er, i motsetning til lokfører, lønnet.

Lenke til kommentar

Det virker som en veldig ensidig jobb. Du styrer vel bare bremse og start egentlig på en t-bane?

Mange tror jo at lokfører er en dritsimpel jobb, helt til de hører at man må på 2-årig lokfører-skole, ta masse eksamener hele tiden og kunne alt mulig om ting som ikke virker relevant.

Lenke til kommentar

Det virker som en veldig ensidig jobb. Du styrer vel bare bremse og start egentlig på en t-bane?

Mange tror jo at lokfører er en dritsimpel jobb, helt til de hører at man må på 2-årig lokfører-skole, ta masse eksamener hele tiden og kunne alt mulig om ting som ikke virker relevant.

Hva er kildene dine? At det bare er å starte å stoppe toget er det verste jeg har hørt. Du må lese deg opp på temaet før du uttaler deg om det. Jeg var akkurrat i kontakt med en T-banefører for å lære mer om det, og hun sa at det er kjempelett å kjøre banen, helt til det skjer en avvikssituasjon, noe som ofte skjer. Da er det rapportskriving og mekanikk også. Jobber du som lokfører? Siden du tydeligvis "kan" så mye om det. Her skal jeg rette deg opp litt:

1. Utdannelsen er 1, 5 år ikke 2

2. Det at det er mye eksamen og skole betyr ikke at jobben er vanskelig, når du først kan det! Men akkurat som i tbanefører yrket er det lett helt til en avvikssituasjon oppstår.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...