Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterkjøring med BMW 3-serie (RWD) i bakker (f. eks. Tromsø)?


mring

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe bil, og synes en BMW 318dT fra ca. 2008-2010 (stasjonsvogn) kunne være et passende valg for meg siden den ser ut til å innfri på de fleste av områdene som er viktig for meg. Det som imidlertid bekymrer meg er det jeg leser om at det kan være vanskelig på vinterføre med bakhjulsdrift. Det kan se ut som som om BMW først helt nylig har begynt å tilby 4WD på 318dT, og man måtte i årsmodellene som er aktuelle for meg visst opp på 320dT før dette var mulig. Dessverre er bilene med denne motorstørrelsen akkurat for dyre for meg, så hvis jeg skal ha 3-serie Touring må det bli med RWD.

 

Meningene jeg har lest går i hovedsak ut på at (i alle fall nyere) personbiler med RWD er helt fine på normalt "flatt" vinterføre, stort sett uavhengig av snømengde (men noe vanskeligere i dyp snø), men det kan være vesentlige problemer i glatte/bratte bakker, og ettersom jeg bor i Tromsø er dessverre dette noe jeg må regne med å kjøre i ganske ofte på vinteren.

 

Det jeg er interessert i å vite er om dette problemet (bakkekjøring i glatt eller nedsnødd føre) er så stort som noen fremstiller det - ekstra bra hadde det vært om noen fra Tromsø eller en tilsvarende bratt/snørik by med en 3-serie-BMW kunne hjelpe meg, men jeg er selvfølgelig takknemlig for alle innspill. Jeg kan fint godta at det er noe vanskeligere enn med en bil med forhjulstrekk - jeg er oppvokst med denne typen føre og mestrer det uten problemer med andre biler jeg har kjørt (i all hovedsak FWD og litt 4WD, men altså aldri RWD) - men hvis det er veldig problematisk og jeg regelmessig må regne med å stoppe opp, er jeg ikke sikker på om det er verdt bryet.

 

I tilfelle det har noe å si kan jeg også nevne at jeg først og fremst er ute etter manuell giring og at jeg ikke er interessert i å takle denne typen bakker med sladdete kjøring eller liknende - jeg er en ganske "Ola Nordmann"-type sjåfør og legger opp til å kjøre forsiktig. Alle bilene jeg har sett annonser for til nå har hatt antispinn, så det er kanskje standard på denne modellen?

 

Jeg kom over en liknende tråd fra 2005, men jeg tenkte at noe kanskje kunne ha skjedd siden da på dette feltet, og den tråden inneholdt også mange innlegg fra folk som det virker som kjører på en mindre forsiktig måte enn meg. Hyggelig hvis noen kunne hjelpe meg nærmere en avgjørelse.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det kan hjelpe, kan jeg formidle det en kompis som er svoren BMW-fan fortalte. Han har kjørt 3-serie og 5-serie (begge rwd) før han gikk over til X5, endelig med xdrive:

5-serie på snøføre var skummelt på de glatte dagene, men 3-serien var rent akebrett og da uten ratt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utifra kriteriene dine ville jeg anbefale deg å se på Audi A4 med Quattro. Dem går det en del av og prisen har pleid å ligge noe under BMW 3-serie med xdrive (langt mer sjelden). Quattro er suveren på vinter, kanskje med unntak om du må ha vinterdekk på 235 og oppover...

Lenke til kommentar

Kan du utdype det med dekkbredde? Det syns jeg var litt interessant.

Se på vinterrally, de kjører stort sett ca 160 bredde på sine vinterdekk. En ting teller der, max grep.

 

På quattroen min hadde jeg 205, det gikk også svært bra på vinteren, uten at jeg prøvde meg på rally av den grunn.

Nå har GLKen 235 bredde på vinterdekk og er det dårlig brøytet med litt snødybde, blir den liggende oppå og seile. Et fint helvete når du kommer trillende med nesten 2 tonn og melsnø. Da savner jeg smale dekk som kommer godt nedi.

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene! Det ser ut til at det er litt forskjellige meninger, men alt i alt virker det som om det i alle fall er noe jeg må tenke nøyere over. Jeg har også sett på A4 som jo som det nevnes kommer med Quattro, så det er også en aktuell kandidat. Noe fra Volvo kunne jo også vært mulig, uten at jeg har satt meg så mye inn i hva som finnes der, men jeg synes liksom ikke utseendet (spesielt innvendig) var like fint som hos disse tyske merkene. Jeg hadde i grunn lyst til å få gjort kjøpet før vinteren setter inn for alvor siden jeg gjerne vil dra på noen fjellturer før det begynner å snø, så jeg kommer nok til å ta avgjørelsen om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt på det, og det kan være at foreldrene til noen som et av søsknene mine kjenner har en sånn bil (jeg er ikke helt sikker), så det er jo litt fjernt, men kanskje verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt BMW i 18 år og har aldri hatt noen problem med fremkommelighet på vinterføre. Nå bor jeg på Sunnmøre så vi har ikke like lang vinter som dere i nord men vi har snø og is her også.

 

Den første BMW jeg hadde var litt lett på rumpa men det var en 83 modell 520.

 

De jeg har hatt etterpå har hatt nesten 50/50 vektfordeling på akslene og er stabile og forutsigbare på vinterføre, men kjøp kvalitets vinterdekk og ikke for brede.

 

Jeg kommer opp bakker som feilhjulstrekk biler ikke kommer opp uten at de må rygge opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På finn er det 67 A4 med quattro, innen årsmodellene du ønsker. Greie priser med så mange tilgjengelige biler, så det er ingenting å stusse på. Til og med en treliter som går herlig. ;-)

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...