Gå til innhold

Stasjonær spillpc som kan vare noen år

Anbefalte innlegg

Altfor mange år siden sist jeg vurderte en stasjonær pc, og har nå falt totalt av lasset. Tidligere var skjermkortet den eneste x-en i ligninga, nå har de ulike ramtypene, prosessorene (samt antall prosessorer!) osv. virkelig plassert b'er og c'er inn i ligninga også.

Hjelp!

Jeg vil ha en rimelig desktop pc som er ok støysvak, hdmi-inngang, ettpar usb3, minst 500 gb harddisk (har en NAS med 16 terra fra før), et fremtidsrettet trådløst internettkort og ikke minst en bra cpu og skjermkort. Det tyngste spillet jeg leiker meg med er Skyrim og Sims 3, og det er viktig at det ikke lagger. Og at jeg kan kjøpe oppdateringer og nye spill i samme kategori de neste par år før jeg er nødt til å fikle ut metall og stappe i nytt. Rett og slett en litt "vedlikeholdsfri" maskin som jeg kan ha stående noen år. Det er kun maskinen jeg har behov for, men den trenger jeg til gjengjeld ferdibygd.

Prislappen jeg så for meg er ca 7ooo, for mine krav burde vel det være en overkill av en pris (gjerne kom med inputs her..).

Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnsomt å kjøpe noe brukt:

Billig gaming pc med skjerm og tastatur med en BenQ 24" LCD G2420HD skjerm er vel greit kjøp brukt.

Stillegående er det neppe, er veldig vanlig med intel cpu kjølere med selvbygde maskiner, kan jo alltid høre med selgeren om han kan bytte cpu kjøler for deg, Cooler Master Hyper 212 Evo er bra kjøp om du har fra i5 2500k opp mot 3570k til 4790K, selvfølgelig funger den til eldre, men er vel uaktuelt å kjøpe billigere en i5 2500k.

Alt fra GTX 560 og HD 7950 og oppover vil jeg tro vil gå veldig bra, hadde anbefalt 8 GB ram siden ramprisene er så gode i dag, men 4 GB vil gå i de aller fleste tilfeller.

Vil også anbefale en SSD disk f.eks Samsung 840 Evo eller Pro den får du veldig enkelt på de fleste expert eller lefdal/elkjøp nettprisen (Collect and store) er så god pris at det neppe er lønnsomt å vente noe dager før nettbutikkene skal sende deg, 250 GB vil jeg tro holder for de fleste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Takk for svar :) beklager sen respons, men i disse sommermånedene fyker tida. Jeg kikket litt på denne http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50093812&searchclickthrough=true

Min tanke er å slippe å få den tilsendt/kjapp måte å få tak i bygger på..

Den ser ut til å oppfylle dine forslag til skjermkort, 3570k, men er dette noe som vil duge til f.eks. de neste års addons til Skyrim? Skyrim krever veldig mye av skjermkortet er min opplevelse.. Kan du foreslå et "minimumskrav" til Skyrim slik det ser ut i dag, som også tar høyde for utvikling? Samtidig antar jeg at jeg ikke kan "foredle" en slik minipc av meg selv/jeg får i alle fall ikke til å skifte hovedkort/lodde cpu, virker denne som at den kan brukes ettpar år til mitt bruk?

Kan man skifte harddisken i en slik pc ut til en ssd-disk selv/er det noe spesielt man krever av ledninger ol jeg kan spørre selger om?

Sist og mest fremst: virker det som at den personen som har lagt ut annonsen vet hva han har drevet med ;)?

Tusen takk for all hjelp!!

Lenke til kommentar

PC'en du linker til er litt liten, altså den vil nok bli litt varm (sansynligvis derfor fronten er røkket vekk...) og er vanskelig å bygge i (trangt).

Jeg ville nok ikke kjøpt den.

Jeg fant denne på bruktmarkedet:

http://www.hardware.no/bruktmarked/annonse/34819

Jeg ville snakket med selger her og etterspurt mange gode bilder av hans maskin så du får sett litt åssen det faktisk ser ut. Her får du et knall kabinett, en god CPU, SSD, nok med RAM, grei kjøling ... Selger av denne selger seg litt også fordi maskinen er tidligere priset 5000,- men nå 6000,- ... Det står ikke oppført noe skjermkort på denne, men dette er relativt enkelt å sette inn selv og du finner mye bra på bruktmarkedet her. GTX 770, R9 280X eller faktisk også R9 290 burde du klare å få til for 2K. Pass på at maskinen har orginal Win7 eller 8.1. Det som står om at den kostet 12K er bare vas, det han har i listen sin koster rundt 7300 7900 (edit: så ikke at det var 2 SSD'er) nytt i dag. Varene er ikke så gamle (ikke utdatert), så du kan regne ca. 60-70% på nypris og lander på 5-5,5K. (Men det er jo ikke sikkert han lister opp alt..).

Så du burde få denne for ~ 5K og bruker så de siste 2K du har på et bra skjermkort. Da har du en kjempemaskin :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt rundt nå, på grunnlag av deres tilbakesvar (tusen mange takk for de!), og har kanskje funnet ut at kontoen nok tåler en liten trøkk til, ca 10000, men at i så fall må vilkåret være best value på ny maskin. Jeg synes det er greit å kunne klage og få nytt hvis noe ryker ;).

Hva synes dere om denne som jeg har puslet sammen på komplett.no med utgangspunkt i en av deres gaminmaskiner? Virker det som om noe mangler, ikke tåler noen år med sims og skyrim?

Komplett Gamer i30 - Crazy Edition (grunnmaskinen)

Støtsikker PC-eske

Fractal Design Define R4 Black Pearl Cooler Master G650M, (byttet fra grunnmaskinen)

650W PSU Intel Core i5-4690K MSI B85M-E45, (byttet fra grunnmaskinen)

Socket-1150 HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB

Black Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA Kingston

SSDNow V300 120GB (byttet fra grunnmaskinen)

2.5" OEM Samsung DVD Writer SH-224DB ,

ASUS PCE-N53 11n N600 PCI-E Adapter

MS COA Win 8.1 Nordic Garanti 3 år

Lenke til kommentar

Par kommentarer ..

- Du har satt opp en prosessor som kan overklokkes en del, men hovedkortet er så-som-så. Du vil nok ikke klare å utnytte prosessoen din til det fulle. Hvis du klarer å strekke deg til et hovedkort med Z97 brikkesett er det litt smartere. Hvis du ikke har planer om å overklokke så mye, så kan du bare ha det slik du setter det opp.

- Jeg ville tatt XFX Core Edition 550W PSU. Den er ikke modulær, men er av relativt god kvalitet til en lav pris.

- Bytt ut SSD'n til f.eks Samsung 840 Evo. Ta også med en HDD, f.eks Western Digital eller Seagate Barracuda. Du trenger mer plass enn 120 GB. (Du nevner jo selv du vil ha 500GB minst)

- Pass på at du får med en CPU kjøler. Du kan kjøpe en Cooler Master 212 Evo utenom, og sette denne inn selv. Det er lett!

- Du kan gjerne også gå for minnebrikker med litt høyere hastighet.

Ferdigbygde maskiner er på ingen måte det beste kjøpet man gjør. Du vil få vesentlig mer for pengene ved å sette sammen delene selv. Men hvis du vil ha det ferdig satt sammen er vel dette veien å gå ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...