koda19 Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Hei Jeg er nybegynner i speilrefleksverdenen. Kom akkurat hjem fra ferie,hvor jeg brukte Canon EOS 100 D med 40 mm (pancake) objektiv. Synes bildene ble utrolig bra,men jeg fikk liksom så "smale" bilder,jeg fikk med så lite i bredden på bildene. Og jeg kunne ikke zoome med det,noe jeg savnet. Derfor ønsker jeg meg et nytt objektiv,som jeg kan zoome med,og som får med mer i bredden. På forhånd takk for alle tips! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Du kan nok få en billig brukt EF-S 18-55 IS - kikk på bruktmarkedet. Ellers er det mange andre alternativer, men så hår du opp i størrelse og pris... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 (endret) Hvor mye kronasje har du tenk og bruke ? Jeg bruker 15-85 IS på 100D, ikke den beste kombinasjonen grunnet størrelsen, men bildekvaliteten veier mer Har også en 18-55 IS STM, men er ikke fornøyd med bildekvaliteten på den, sikkert bare meg for objektivet skal være bra. Kanskje Sigma 18-35 f/1.8 kan være et fornuftig valg hvis du ikke trenger mere zoom en 40mm'teren du har nå, men igjen størrelsen og pris er avgjørende elementer her. Du kan sjekke foto.no og finn.no etter brukte objektiver, sålenge de er for Canon og er innen brennvidde-spektret 15mm til 85mm får du en grei zoom. Endret 30. juli 2014 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Og jeg kunne ikke zoome med det,noe jeg savnet. Problemet med å gå til en zoom er at du mister noe av fordelen ved at Eos 100 er et såpass kompakt hus. Hvor viktig størrelse er bør også påvirke valget, og selvsagt pris. En 18-55 IS (eventuelt STM) er det billigste, minste og letteste alternativet, Canons 15-85 er større, tyngre og dyrere, men har også bedre byggekvalitet og større zoomområde. Jeg vil også nevne Sigma 17-70mm F2.8-F4.0 som ligger mellom disse i zoomområde, men har litt bedre lysstyrke. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Noe av grunnen til de gode bildene er at 40mm'eren har f/2.8 som største blender. Det gjør at du får mer lys inn og kan bruke raskere lukkertider og lavere iso. For å få tilsvarende bilder med en zoom er det en fordel å finne et som har f/2.8. Selv har jeg Sigma 17-55 f/2.8 og kan trygt anbefale det. Det er selvsagt større enn det du brukte, men er i min oppfatning det beste i forhold til pris med denne blenderåpningen og billedstabilisator i tillegg. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) Den nye lille og lette Canon 10-18mm med bildestabilisator er jo som skapt for ditt kamera! Da snakker du ultravidvinkelzoom! Endret 5. august 2014 av ozone Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Ja, den nye 10-18mm'eren er veldig interesann. Bare så synd i ikke har strukket den til 24mm, da hadde den plutselig blitt en ekstra vid normalzoom-erstatter. Det å ikke kunne zoome forbi 18mm er ganske begrensende dersom man ikke har mulighet til å gå helt bortil det man skal ta bilde av. Og så får portrettbildene lett stor nese og ingen ører med så små brennvidder. Husk på at normalbrennvidden for aps-c er 30mm. Hadde noen kommet med en 25 eller 30 mm pancake skulle jeg alvorlig vurdert å skaffe meg den. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 http://www.japanphoto.no/voigtlander-28mm-f28-canon-copy-of-voigt129852-007 ? Manuell fokus, da. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Gøyalt objektiv, men helmanuell optikk blir alt for sært da. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Gøyalt objektiv, men helmanuell optikk blir alt for sært da.Kun manuell fokus - automatisk blender og fokusbekreftelse får du. Men jo - bare sære skrotinger bruker kun manuell fokus. Trådstarter - beklager sidesporet - dette objektivet er kun for spesielt interesserte.. Endret 6. august 2014 av Trondster Lenke til kommentar
ozone Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Ja, den nye 10-18mm'eren er veldig interesann. Bare så synd i ikke har strukket den til 24mm, da hadde den plutselig blitt en ekstra vid normalzoom-erstatter. Det å ikke kunne zoome forbi 18mm er ganske begrensende dersom man ikke har mulighet til å gå helt bortil det man skal ta bilde av. Og så får portrettbildene lett stor nese og ingen ører med så små brennvidder. Husk på at normalbrennvidden for aps-c er 30mm. Hadde noen kommet med en 25 eller 30 mm pancake skulle jeg alvorlig vurdert å skaffe meg den. Canons 10-18mm er veldig interessant; liten, lett, billig, og får meget bra tester der ute! Men jeg er enig i at trådstarter neppe kan bruke den som standardobjektiv. Det kan han neppe heller med en 'normal'... Hvorfor det heter 'normal' vet ikke jeg, men det er ingenting normalt med å forlate huset for lengre tid med kun en 'normal' på kamera! Det blir altfor begrensende. Man kan mase i vei om hvor utfordrende det er, og at 'det er jo bare å fot-zoome'... men sannheten er at man aldri får noe annet enn en snever bakgrunn og horisont på bildene sine uansett hvor langt man rygger. (og det forutsetter jo også at motivet blir med deg bakover, ellers blir jo motivet mindre og mindre etterhvert som man fot-zoomer bakover for å se mer bakgrunn...) Nei, 'normal' er for helt spesielle motiver og perspektiver, akkurat som alle andre primes. (Jeg har mange selv, men forlater ikke huset med kun en prime på kamera for lengre tid. Med mindre jeg har helt spesielle planer Det trådstarter trenger i første omgang er nok en 18-55mm e.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå