Gå til innhold

NY Mac Air med elendig kapasitet

Gjest Slettet+134

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+134

Jeg har en Macbook Air 13 tommer, 128GB, 8GB RAM. Jeg oppdaget ganske tidlig at jeg fikk beskjed om at "startdisken snart er full", da jeg dreiv å redigerte videoer i iMovie. Det har irritert meg siden, får jo ikke gjort det jeg skal.

Nå holder jeg på å lager en film til et bryllup, og skal klippe det sammen med både gamle og nye klipp. Jeg har alt på DVD, så har måttet konvertere til rett filformat for å få det i iMovie og blabla. Har en ekstern harddisk jeg lagrer filmsnuttene på, de jeg ikke skal redigere enda, men likevel får jeg beskjeden opp og det gjør det jo umulig å redigere filmen. Noen som har erfaring eller tips?

Jeg føler det som om det er noe jeg ikke får sletta, som om det ligger masse et eller annet sted og tar opp plass. Har nå ingen videoer på macen, og kun to min redigert film i iMovie. Likevel kommer beskjeden opp, og jeg får heller ikke redigert mer fordi det lagger skikkelig.

FORTVILET! Og til et konkret spørsmål; Kan jeg kjøpe mer kapasitet (GB?) slik at jeg ikke plages sånn alltid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+134

SSD disken kan byttes, men ikke så lett å få tak i:

https://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Retina/Apple-MacBook-Air-2012-Drive-Internal-Flash

Alternativ bruk USB3 harddisk til video.

Takk! Den i linken, er en fysisk greie du kobler til macen ja? Hvor mange GB er egentlig nødvendig? Jeg spiller også sims, som jo tar litt plass. Men er 240GB å gå litt bananas? 120GB blir jo bare dobbelt så mye som nå, og jeg syns ikke det tar lang tid før "startdisken er full".. Jeg kan bare laste inn MAKS 30 min film før beskjeden kommer opp nå.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si hvor eksagt mye plass du trenger, men det er jo slik å kjøpe minnepenn på 32 GB rask går tom, da får du samme problemet igjen, så det er bedre å ha 50-90 GB å gå på.

Den jeg lenket til er intern M.4 SSD for Mac Air, muligens for Mac pro også.

Det finnes også:

https://www.elgato.com/en/thunderbolt/thunderbolt-drive-256gb#technical_information

Thunderbolt SSD disker, men prisen er veldig stiv samt også hastigheten blir noe mindre, men 420 MB/s er jo mere en bra nok.

Lenke til kommentar

Jeg tipper iMovie lagrer cache, previews, rendrings el. på interndisken din, aldri brukt mac eller iMovie, men i Adobe Premiere kan man iallefall velge i settings hvor den skal lagre disse filene, du kan jo google litt eller se deg om i innstillingene om det er noe tilsvarende der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+134

Jeg tipper iMovie lagrer cache, previews, rendrings el. på interndisken din, aldri brukt mac eller iMovie, men i Adobe Premiere kan man iallefall velge i settings hvor den skal lagre disse filene, du kan jo google litt eller se deg om i innstillingene om det er noe tilsvarende der.

Ah, skjønner, skal sjekke litt rundt og håpe jeg finner ut noe!

Det er vanskelig å si hvor eksagt mye plass du trenger, men det er jo slik å kjøpe minnepenn på 32 GB rask går tom, da får du samme problemet igjen, så det er bedre å ha 50-90 GB å gå på.

Den jeg lenket til er intern M.4 SSD for Mac Air, muligens for Mac pro også.

Det finnes også:

https://www.elgato.com/en/thunderbolt/thunderbolt-drive-256gb#technical_information

Thunderbolt SSD disker, men prisen er veldig stiv samt også hastigheten blir noe mindre, men 420 MB/s er jo mere en bra nok.

Jeg har utrolig lite peiling på sånt, så derfor jeg spør haha, skjønner det er vanskelig å svare. Orker ikke legge mer penger i det enn nødvendig nei, men den første linken så grei ut da, tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...