Gå til innhold

[Løst] Telt VS lavvu ?

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha meg et telt/lavvu som jeg kan ha med på tur hele året.

liker jo tanken på lavvu, men samtidig er det som regel ganske tungt å bære. telt er lett, men kan vel ikke fyres i? noe jeg vil ha på vinterstid.

være plass til 3 pers + bagasje. kuppeltelt er å foretrekke om det blir telt.

Hva tenker dere? skal som sagt kunne brukes hele året. og skal heller ikke koste skjorta.

Takker på forhånd :)

Endret av Yippee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lavvo får du fra 2-8kg uten ovn, men ikke alle billige / lette lavvoer er beregnet for ovn (sjekk dette før du eventuelt kjøper). Prisen inkludert ovn er nok noe høyere enn telt, men som du selv sier, så vil det være ganske mye mer kos i en lavvo med ovnfyring en kald vintersnatt.

Jeg personlig bruker bare lavvo / lagstelt pga muligheten for ovn, sommer som vinter. På vinteren er det ingen stress med å frakte den siden man kan bruke pulk eller scooter (hvis du bor i områder hvor det er tillatt). Jeg liker den ekstra plassen og takhøyden, selv om man også kan få telt med god plass / takhøyde.

Hvis vi ser på pris vil det nok koste litt mer for en fin lavvo / lagstelt inkludert ovn, enn hva det vil koste for et telt beregnet for 3 til 4 personer. Det finnes dyre og gode telt som tåler veldig lave temperaturer, men ikke med ovn :)

Lenke til kommentar

Ja har kikka på endel, og ovn kjøper jeg når det nærmer seg vinter, så det går helt fint :)

Nei, jeg skal ikke bruke scooter eller noe annet. må gå med alt.

Kan du anbefale noen da? som tåler skikkelig drittvær sommer som vinter.

vurderer muligens en av disse: http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=33822&WebSiteMapNodeID=1004005

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=33780&WebSiteMapNodeID=1004005

Holder forresten med 4-6 pers

Lenke til kommentar

Nå er det ganske lenge siden jeg selv har kjøpt lavvo. Lagteltet vi bruker er sikkert en 8-10 år og lavvoen fikk jeg i gave for 4-5 år siden. Ser at det er litt vektforskjell, 4kg, på de to - men så er man jo ofte flere som går på tur når lavvoen kommer fram. Begge de du har linket til virker kjempebra og jeg tror du blir fornøyd uansett hvilken du velger.

Et kjapt søk viste denne testen, hvor Helsport Varanger kom på "Vårt førstevalg til vinterbruk". Det var en 8-10 som er billigere enn den Helsport Finnmark du linket til. Hvis du ikke trenger såpass stort, klarer du deg helt sikkert flott med 4-6.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article667254.ece

Edit:

Ser at Helsport Varanger 8-10 selges på XXL for 4500,-

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/lavvo/helsport-lavvo-varanger-8-10-ytterduk-+-stang/p/1021713_1_style

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Tusen takk for god hjelp! :)

Da blir det et Varanger! finnmark er jo også mye dyrere..

Anbefaler deg å kjøpe en 8 -10 manns, til ditt bruk. Jeg har en slik lavvo fra Helsport selv og med ovn er det passe plass til 3 - 4 mennesker. Husk at du skal ikke ligge i nærheten av ytterduk og bagarsjen bør heller ikke være i nærheten og sperre for luftsirkulasjon lang ytterduk, når det er kaldt ute. Da får du mer kondensproblemer og på vinteren ising. Og med ovn i mitten, må en også ligge litt bort fra den.

Angående ovn så burde du vurdere en parafinovn (med skorsten) og tank ute. Men vedovn, trenger en mye tørr ved. Og det er det sjelden en finner i terrenget.

Lenke til kommentar

Tusen takk for god hjelp! :)

Da blir det et Varanger! finnmark er jo også mye dyrere..

Anbefaler deg å kjøpe en 8 -10 manns, til ditt bruk. Jeg har en slik lavvo fra Helsport selv og med ovn er det passe plass til 3 - 4 mennesker. Husk at du skal ikke ligge i nærheten av ytterduk og bagarsjen bør heller ikke være i nærheten og sperre for luftsirkulasjon lang ytterduk, når det er kaldt ute. Da får du mer kondensproblemer og på vinteren ising. Og med ovn i mitten, må en også ligge litt bort fra den.

Angående ovn så burde du vurdere en parafinovn (med skorsten) og tank ute. Men vedovn, trenger en mye tørr ved. Og det er det sjelden en finner i terrenget.

Takker for svar!

Da skal jeg se litt nærmere på en 8-10 manns.. eneste er at jeg skal bare med meg dette, og vil helst ikke ha det for tungt.

og om jeg skal dra med meg en stor tank i tillegg, blir dette nok alt for tungt..

hva med en pellets ovn? er det noe og bruke når det blir bikkjekaldt?

Er du fornøyd med lavvoen da?

Lenke til kommentar

TS. Å være på "vandring" med lavvo blir tungt, så pulk vil trolig være løsningen. Men de ekstra grammene for teltet, er nok ikke problemet. Jeg er ikke på "vandring" med lavvo, da bruker jeg... dvs. tidligere, brukte jeg et fjelltelt. Har sluttet med vanding, på vinterstd. Med lavvoen, så lager jeg camp og har dagsturer fra den.

Skal du "vandre" med lavvo og gå med alt utstyr (vinterstid), tror jeg du får et problem. Enten med vekt, eller varme i lavvoen. Jeg har ingen erfaring med pellets ovn, men det er det kanskje andre her som har. Sjekk kammeret.no hvis ingen her har gode svar. Vet det er flere vandrere på kammeret. Men, jeg tror de fleste bruker fjelltelt på vinteren.

Men jeg vet det er pellets ovner, i mange størrelser. Problemet er nok å holde vekten nede, på en ovn som har nok effekt. Antar du trenger en ovn som gir minst 4 kw, helst mer. Min ovn gir bare 3,5 kw. Værst er det med den, når det er kaldt og barfrost (eller lite snø) og en har problemer med å tette godt nede på stormmattene. Da mister en en del unødig varme, grunnet uønsket trekk. Med snø, er det enklere å tette. Men blir det -10 til - 15 grader, eller kaldere trenger du en del effekt. En bekjent i Finnmark, bruker en ombygd vedovn og den gir 6,5 kw. Da er det greit, selv når det er -20, men hans lavo er noe større. Hvis en skaffer en parafinovn, går det ann å beregne hvor mye en trenger å ta med. Men uansett får du vekt av ovn og brennstoff. Pellets er relativt lett, men så var det volumet da.

Ja - til mitt bruk, så er jeg godt fornøyd med lavvoen jeg kjøpte for en del år siden. Husker ikke typen, men det er en fra Helsport. Mulig det en Karasjok.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Jo det er sant, men er ikke snakk om turer hvor lavvu skal settes opp og taes ned igjen neste dag. går til plassen og blir der. blir ikke mer enn 4-5 timers gange.

Pulk kommer jeg ikke dra med meg..

Vet jeg skal klare lavvo, men problemet er ovn når det blir grisekaldt... mye volum som regel og mye tyngde..

pelletsovn veier ikke stort, men skal du ha med 16kg pellets blir det alt for tungt..

Evt må jeg gå med utstyr to ganger.. men det er litt leit om jeg bare skal ha en helg f.eks..

Endret av Yippee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får holde med 2.. men det finner jeg ut av..

Da er det bare tips til varme som gjenstår..

En trenger ikke å gå så langt fra bilveg, for å få frihetsfølelsen da. :) Og på dagtid er du/dre på tur. Så det gjelder jo bare overnattingen. Hvis du ikke blir overrasket av drittvær da. :(

Spør på kammeret.no du. Og lykke til. :)

Editt: Feil henvisning! Mente Fjellforum.no

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Får holde med 2.. men det finner jeg ut av..

Da er det bare tips til varme som gjenstår..

En trenger ikke å gå så langt fra bilveg, for å få frihetsfølelsen da. :) Og på dagtid er du/dre på tur. Så det gjelder jo bare overnattingen. Hvis du ikke blir overrasket av drittvær da. :(

Spør på kammeret.no du. Og lykke til. :)

Editt: Feil henvisning! Mente Fjellforum.no

Nei det er sant, men jeg liker godt og fiske ørret, og da vil jeg gjerne legge meg ved noen gode vann :) og dem er ikke rett ved veien som regel, he he...

Tarpen er alltid i sekken om det skulle gå skeis med været ;)

Tusen takk! :) da skal jeg sjekke fjellforum.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...