Gå til innhold

Hvordan hindre varm mat i å bli "svett"/myk/våt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal lage ca. 20 vårruller til en fest. Problemet er at de skal fraktes etter at de er ferdiglaget. Frakttid ca. 1-2 timer.

Jeg er redd for at de skal bli slappe/myke/våte, "svette" når jeg ankommer arrangementet med dem. Så jeg lurer på om dere har noen kjerringråd hva gjelder oppbevaring av denne typen mat.

Jeg ønsker at de skal forbli crispy. Hvis de bli slappe, så mister de litt av sjarmen... Da blir et bare ekkelt!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være så og si umulig at disse skal være sprø når du kommer frem. Det eneste du kan gjøre er å putte de på tørkepapir etter de er stekt for å fjerne mest mulig fett. La de så bli litt kalde mens før du putter de i en boks.

Lenke til kommentar

Dampen fra den varme maten kommer til å kondensere når den blir nedkjølt. Derfor må du legge maten i en åpen beholder mens den er varm, slik at dampen ikke blir innestengt og kondenserer over maten din under nedkjøling.

En viss slapphet/mykhet vil du nok få uansett siden det er veske inni maten du lager. Skal du unngå svett mat fullstendig må du tørrsteke den slik at det ikke er fuktighet igjen i den.

Jeg ville satset på kald mat når du skal frakte den så pass langt. Eventuelt undersøkt muligheten for å varme den opp når du kommer fram. Vårruller skal være varm ved servering, så kalde vårruller blir litt antiklimatisk.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...