Gå til innhold

Software for å sette sammen flere bilder til ett stort ?

Anbefalte innlegg

På jobben har vi liggende en hel del med arbeidstegninger som er kjempestore. Tror ikke det finnes så stor kopimaskin, vil tippe disse er 1.5m x 1.5m.

Dette er gamle og verdifulle tegninger som ikke ligger digitalt noen plass og vi har bare ett eksemplar (som vi er livredd for).

Planen min er å digitalisere disse ved å ta flere bilder av tegningene for å sette dem sammen til ett stort bilde som vi kan lagre på pc'en.

Jeg har prøvd med sånne panorama programmer men bildene blir helt feil. Det som skjer er at bildene blir buet og ikke rette.

Noen som har tips til software ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper et problem med panoramaprogrammer har vært originalbildene - alle bildene bør tas 90 grader på tegningen - altså med kameraet pekende rett mot tegningen. For å få til dette bør dere bruke liveview og stativ, og stativet skal flyttes og endres i høyde for hvert bilde.

Lenke til kommentar

I tillegg må dere ha et program som retter ut fortegninger/forvrenginger så alle linjene blir rette.

Vil anbefale og bruke et stort bord og ha kameraet minst et par meter unna og brennvidde ca. 50mm. Sett kameraet fast i et stativ og flytt heller tegningene rundt på bordet så du får samme avstand hele veien.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Noen som har tips til software ?

Jeg har brukt Photostitch som følger gratis med Canon-kameraer for å sy sammen kart som var scannet i flere deler. Det fungerte greit, men om det vil håndtere så store tegninger er jeg ikke sikker på. Ellers vil jeg tro det vil være enklere hvis du kan få scannet dem, da slipper du problemer med at kameraet ikke er perfekt plassert og/eller at fortegning i objektivet gjør det vanskeligere for panoramaprogrammet.

Uansett et møysommelig arbeid hvis du ikke finner noen som har utstyr som fikser jobben automatisk. Synes forslaget til Luske_Ludvig virker fornuftig, ville i hvert fall sjekket det først.

Lenke til kommentar

Microsoft ICE er gratis (for ikke-kommersiell bruk) og fungerer omtrent like bra som Autopano Pro.

http://research.microsoft.com/en-us/downloads/69699e5a-5c91-4b01-898c-ef012cbb07f7/

Panorama programmer baserer i standardinstillingene ofte på at det er et kamera som roteres litt fra bilde til bilde og bruker dermed enten en sylinder- eller sfærisk projeksjon. For et kamera som holdes i nøyaktig avstand uten at retning varierers (kun posisjon på kamera) må du bruke et program som støtter en plan projeksjon.

Her eksempel på veldig proff oppsett som sikkert kan være passende for museum osv

http://gigamacro.com/learn-how-to-make-gigapixel-macro/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...