kenny28 Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 På jobben har vi liggende en hel del med arbeidstegninger som er kjempestore. Tror ikke det finnes så stor kopimaskin, vil tippe disse er 1.5m x 1.5m. Dette er gamle og verdifulle tegninger som ikke ligger digitalt noen plass og vi har bare ett eksemplar (som vi er livredd for). Planen min er å digitalisere disse ved å ta flere bilder av tegningene for å sette dem sammen til ett stort bilde som vi kan lagre på pc'en. Jeg har prøvd med sånne panorama apper men bildene blir helt feil. Det som skjer er at bildene blir buet og ikke rette. Noen som har tips til app eventuelt pc software ? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Det er et par alternativer jeg kan foreslå. 1 - Gimp (eller Photoshop eller tilsvarende) Gimp har støtte for layers samt innebygd funksjon for å korrigere fordreining fra kameralinse. Dette kan være noe tidkrevende og du må sette deg inn i programmet. Dersom du allerede har brukt en app il å sette sammen bildet, så kan du bruke Gimp til å rette det ut. 2 - Scanning Få et firma som har store scannere til å scanne for deg. Siden det er et arbeid som skal utføres så gjetter jeg på at dette blir den billigste løsninga for firmaet (det blir dyrt i lengden dersom en ansatt skal bruke tid på å lære seg Gimp). Firmer som spesialiserer seg på utskrift av store plakater kan tenkes å ha store scannere óg. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Tror jeg hadde forsøkt få tak i et skikkelig kamera, stativ, godt lys, og ta hele tegningen i et skudd. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 (endret) På jobben har vi liggende en hel del med arbeidstegninger som er kjempestore. Tror ikke det finnes så stor kopimaskin, vil tippe disse er 1.5m x 1.5m. Tegningene som er særlig større enn A0-format, eller ca 120x85 cm, er ikke veldig vanlig siden de blir så uhåndterbare, så jeg stiller et lite spørsmål ved størrelsen du oppgir. Men uansett, det finnes scannere som kan scanne 150 cm (60 tommer) bredde, i "ubegrenset" lengde, selv om A0 scannere som begrenser seg til 90 cm bredde nok er vanligst hos de som driver med slikt. Scanning av storformattegninger er en tjeneste som typisk tilbys av kopibyrå, av typen som tilbyr kopiering og utskrifter i storformat for bl.a arkitekter og ingeniører. Gjetter på at det vil koste ca 150-250 kr pr tegning for A0 og større, og da blir scanningen uendelig mye bedre og mer nøyaktig enn du vil klare å få til med fotografering. Sannsynligvis også mye billigere enn om du bruker timevis på fotografering, korrigering og sammensetting av biter av tegningen. Scanning vil typisk kunne gi deg en digitalisert tegning i 600 dpi, dvs. ca 28.000 x 20.000 punkt for en tegning i A0-format, som tilsvarer ca 560 Megapixler - altså langt over det et normalt kamera klarer i én tagning. Anbefaler deg altså å ta noen telefoner og høre med kopibyrå i nærheten om de kan scanne tegninger i de aktuelle størrelsene. Holder du til i eller nær en større by vil jeg tro sjansene er gode for at du finner noen som kan gjøre jobben. Endret 2. august 2014 av Newton Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå