Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Egenmelding etter sykemelding?

enga1913

Anbefalte innlegg

Hei

Var hos legen i går og han sa at jeg hadde omgangssyke. Han lurte på om jeg var hjemme fra jobb. Jeg hadde fri, men skulle begynne å jobbe igjen i dag. Sa om jeg ikke er bra så tar jeg bare egenmelding,

Legen sa at det ser penere ut med sykemelding og ga meg sykemelding ut dagen i dag. Altså 1 dag.

"Problemet" er nå at jeg er fortsatt ikke bra og jobber ganske tett med andre mennesker og vill helst ikke smitte noe, hva vill da skje om jeg er borte i morgen også?

Tenker da siden jeg fikk sykemelding for 1 dag, så kan jeg vell ikke bruke egenmelding etterpå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, du kan det.

Egenmelding ved egen sykdom er som vanligst opp til 3 eller 4 dager, 4 ganger i året.

Ved bedrifter som er såkalt "Inkluderende Arbeidsliv", aka IA-bedrift, har man totalt 24 egenmeldingsdager, som man kan bruke akkurat som man vil. F.eks 24 enkelt-dager, spredt ut over hele året.

Edit: På en annen side burde legen sykemeldt deg lenger enn kun èn dag, om du har omgangssyke. Det er smittsomt, så du bør ikke være på jobb igjen før den er bevist borte.

Endret av Nomen Nescio
Lenke til kommentar

Joda, du kan det.

Egenmelding ved egen sykdom er som vanligst opp til 3 eller 4 dager, 4 ganger i året.

Ved bedrifter som er såkalt "Inkluderende Arbeidsliv", aka IA-bedrift, har man totalt 24 egenmeldingsdager, som man kan bruke akkurat som man vil. F.eks 24 enkelt-dager, spredt ut over hele året.

Edit: På en annen side burde legen sykemeldt deg lenger enn kun èn dag, om du har omgangssyke. Det er smittsomt, så du bør ikke være på jobb igjen før den er bevist borte.

Ja legen burde kanskje ha gjort det. Men fikk som sagt den ene dagen. Jeg mener å ha hørt at etter sykemelding så må man ha vært på jobb i 16 dager før man kan bruke egenmelding. Altså en liten karantenetid.

Lenke til kommentar

Legen din er sannsynligvis en tosk. Eller liker å kødde med pasienter. "ser penere ut med sykemelding", hva er det for slags snakk av en lege?? Og så gi deg sykemelding en dag, virker helt idiotisk spør du meg.

Han burde enten rådet deg bruke egenmelding, hvis han(eller hun?) ikke så grunn til å sykemelde mer enn en dag.

Et råd. Få deg en annen fastlege. Du kan sjekke på legelisten hvilke som har gode skussmål. Tipper din ikke er blant de?

Anonymous poster hash: 88f75...ae6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...