Gå til innhold

Skal game "litt" - er denne et godt valg?

jakja

Anbefalte innlegg

Jeg hadde opprinnelig tenkt å bygge en rimelig stasjonær til lett gaming hvert jubelår, men ser kostnaden fort jager opp mot 5-6 lapper og da får man jo en ganske kurant bærbar.

Jeg har sett på Multicom sine modeller og denne ser for meg ut til å være rimelige heftig?

http://www.multicom.no/Xishan-W355S-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i7-4700MQe-8GBe-240GB-SSDe-GeForce-GTX-860M-2GB-GDDR5e-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10629290

Er dette totalt overkill til en som normalt sjekker nettbank og aftenposten, men i ny og ne vil spille litt strategi-spill og liknende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vil ha dårligere ytelse enn det første desktop oppsettet ditt. Men som laptop å regne er dette en mer en godkjent sak i mine øyne. Overkill i dag på noen ting kanskje, men det vil jo fort endre seg. Spørsmålet er vel egentlig helst: Trenger du en laptop?

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en kar på multicom og han mente den ville være svakere enn endel gaming-maskiner, men også at det var vanskelig å få PC med skjerm og alt til 7995 som ville yte like godt...

Laptop er jo å foretrekke, og litt mer "stuereint" enn å sitte med svært skjerm og "nerde".

Jeg syntes komboen med i7, 8 gb ram, SSD og GTX860m til 8 lapper virket fornuftig, men er usikker på hvor god skjermen er på disse...

Lenke til kommentar

Tror du må lese litt nøyere der. Mye av poengene som 860M får kommer fra ting som er helt uvesentlig for ytelsen i spill; syntetiske benchmarks og høyere klokkefrekvens f.eks. Kikk litt lenger ned på siden du linker til så ser du at i Crysis 3 får 860M 19fps (Altså ikke spillbart) mens GTX760 gir det tredobbelte. I bioshock infinite er forskjellen ikke like dramatisk, men går fra 42,5fps til til 68,2. Google på 860M ekvivalent viser konsensus på at ytelsen i desktop tilsvarende er som det i dag ganske gamle GTX470, eller dagens GTX750i. Det holder i lange baner til laptop gaming, bevares, men det er en stor vesens forskjell.

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Det står i spesifikasjonen på laptopen han linker til at det er et Maxwell kort. Men som du sier er det litt viktig å få med seg om det skulle være andre modeller han vurderer med 860M skjermkort. Var nettopp en test av en laptop her der de fikk seg en liten oppvekker når det kom til temperatur og strømforbruk. Ytelsesmessig var de vel rimelig like.

Lenke til kommentar

Utifra hva jeg har lest meg til er minimumet GTX860M om man skal ha litt ytelse grafisk. Multicom sin maskin er godt spesifisert, men det kan virke som skjermen er heller ordinær og byggekvalitet og finish nokså utdatert/under middels.

Lenovo selger denne: http://www.dustinhome.no/product/5010796099/lenovo-y50-70-ci7-2-5-16gb-1000-gtx860m-fhd-15-6-w8/

Eneste ankepunkt jeg ser er muligens harddisk. Jeg har fra før av en 180 GB SSD liggende og det er vel lov å bytte ut denne f.eks.?

Lenke til kommentar

Bare å bytte over ja. Men hvis OS på Lenovo'en ikke følger med på disk, så må du enten brenne ut et Backup-sett fra maskinen, eller bruke et klone sett med SSD'en. På min MSI laptop fulgte det ikke med DVD'er, men et program til å brenne ut kopier. Det er best å installere fra DVD'er. Det kan bli rot i filsystemet med kloning.

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Ja, jeg forsket litt på Amazon og da så jeg at den var nokså utvasket.

Hvor god er den på multicom-maskinen da? Føler skjerm burde være høyt prioritert på en gaming-rettet maskin og jeg hadde ganske god skjerm på min forrige sak. Det kan virke som MSI-modellene også er noe under pari.

For meg er ca 8 lapper et absolutt max av hva jeg kan se for meg å svi på en ny bærbar.

Lenke til kommentar

MSI og Clevo (multicom) bruker mye de samme skjermene, stort sett helt ok skjermer med kontrast fra 600:1 til 900:1 alt etter hvor heldig man er. Skal man ha bedre skjerm må man se på maskiner med IPS skjerm, da kan man finne skjermer med over 1000:1 i kontrast om man leter litt.

Lenovo Y50 er langt fra perfekt, men det er den rimeligste maskinen med i7 quadcore, GTX860M og OS inkludert i prisen. Vurderer å få meg en Y50 selv, i så fall kommer jeg til å skrive mine erfaringer med den her på forumet.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av diverse grunner. Kan vel nevne de grunnleggende clevo svakhetene, som dårlige høyttalere, høyt støynivå, middelmådig tastatur/touchpad og kjedelig plastutseende.

De er ikke alle områdene lenovoen er så mye bedre, men vil nå tro tastatur/touchpad/høyttalere er en del bedre ihvertfall.

Linker for sikkerhetsskyld notebookcheck testene her:

Lenovo Y50: http://www.notebookcheck.net/Lenovo-IdeaPad-Y50-Notebook-Review.120215.0.html

Clevo W355SS (multicom Xishan): http://www.notebookcheck.net/Review-Clevo-W355SS-Schenker-XMG-A504-Barebones-Notebook.113909.0.html

MSI GE60 (Multicom sansa): http://www.notebookcheck.net/MSI-GE60-2PEi781B-Notebook-Review.117056.0.html

Det er synd at lenovo har valgt en dårlig ChiMei skjerm, da ChiMei også lager helt ok skjermer - som f.eks den som sitter i Clevo W355SS (sjekk testen ;;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Unngå netonnet om du kan. De fikser ofte på skallene de selger hos et eksternt verksted, og selger som ny, osv. Har vært et par ganger på rad at de har sendt meg varer i åpnet originalpakning, uten at det er noen grunn til at det noensinne skulle blitt rørt. I etterkant fokker de deg på garantien (lokalisert i Sverige, Norsk garanti gjelder ikke, med mindre du leier inn advokat, osv). Ikke verdt det for å spare et par hundrelapper.

Et par ting om spill-ytelse på bærbare etter at Maxwell og Haswell har kommet ut: det er mulig, nå, å få en /bærbar/ bærbar med god batteritid for jobb/skole. Som fremdeles har helt akseptabel spill-ytelse ved siden av.

Hvis du ser på ytelsen for et 840m, for eksempel. Så ligger det litt over et vanlig klokket 650m. (Som kan kjøre for eksempel Witcher 2 i 720@30fps på "high". Eller 1080 på medium, etc. Aller meste nytt kan kjøres helt greit om du skrur ned detaljene litt). I tillegg går det knirkefritt å kjøre lette spill på batteri i mer enn 2 timer, siden strømforbruket på en 840m ligger under 30w om ikke alle simd-enhetene brukes. På i7u/840m comboen jeg har nå, så står forbruket totalt på 20-25w mens jeg kjører småting på gpu-en. Slik at med et bra batteri, så går dette an å bruke. Det krever heller ikke at kjølingen er allverden.

Så om du klarer deg med noe slikt (se på Asus sine laptop-skall... de er gode til prisen. Var svak for den nye Acer V5 serien, inntil jeg åpnet kassen - maken til rot har jeg ikke sett på lenge.. ikke på Mac en gang.. Ikke var den veldig billig heller). Så kan dette være et veldig godt alternativ. Siden: 1. du må noe jævlig opp i pris for å få noe særlig bedre. og 2. en total-kittet "gaming PC" for 20.000 når fremdeles ikke opp mot ytelsen på et lite stasjonært itx-oppsett til 8.000. Som forøvrig også gjerne veier halvparten. Og kan oppgraderes senere..

Med andre ord - ikke kjøp en gaming laptop hvis du ikke faktisk behøver en spesifikk klasse "ytelse", og er villig til å betale i form av vekt, støy og varme, osv.

Eneste jeg personlig synes har vært kurant har vært ROG-laptopene til Asus. Fordi kjølingen er så ekstremt overdimensjonert (en kilo kobber, doble magnetisk løftede vifter, osv). Men det koster mer enn det smaker her også. Det er rett og slett ikke verdt det å slepe rundt med 4 kg laptop - når du allikevel ikke kan spille noe særlig på batteri. (Skjønt den siste de hadde laget - likner på nx6 kassen med kompositt-bunn og karbon topp, men med syntet-ion basert plate-batteri du kan bytte ut. Kommer med litt forskjellige gpuer og cpu-oppsett. Men om den kommer med et i7 quad + 860m, for eksempel, så har du et kurant oppsett som det går an å putte i sekken).

Så vær litt skeptisk når du kjøper en spill-laptop. Det er ufattelig mye drit på markedet som ikke er verdt prisen på delene en gang..

Endret av nipsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...