Gå til innhold

[Løst] 770 GTX Hvem har best kjøling?

Frepz

Anbefalte innlegg

Hei! Mitt tidligere 670 GTX gikk over temperatur grensene igår, og gikk opp i røyk, og må derfor skaffe meg ett nytt skjermkort. Jeg har tenkt til å skaffe meg ett 770 GTX. Men er usikker på hvilket, har lyst til å skaffe det som har best kjøling av de, men som sagt så vet jeg ikke hvem av dem som har best kjøling.

Endret av Frepzy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Mitt tidligere 670 GTX gikk over temperatur grensene igår, og gikk opp i røyk, og må derfor skaffe meg ett nytt skjermkort. Jeg har tenkt til å skaffe meg ett 770 GTX. Men er usikker på hvilket, har lyst til å skaffe det som har best kjøling av de, men som sagt så vet jeg ikke hvem av dem som har best kjøling.

Say what? Hvordan vet du at den gikk over temperaturgrensene (hvor varmt ble det?)? Begynte kortet bokstavelig talt å ryke?

Det skal omtrent ikke være mulig å brenne opp skjermkort, da de klokker seg ned og skrur seg av når de når for høy temp. Så dette var ganske interessant. Dog er det nok de som misstolker røyk og defekt kort med høy temp. (kan være en motstand, PCB eller kondensator som kortsluttet)

Lenke til kommentar

Say what? Hvordan vet du at den gikk over temperaturgrensene (hvor varmt ble det?)? Begynte kortet bokstavelig talt å ryke?

Det skal omtrent ikke være mulig å brenne opp skjermkort, da de klokker seg ned og skrur seg av når de når for høy temp. Så dette var ganske interessant. Dog er det nok de som misstolker røyk og defekt kort med høy temp. (kan være en motstand, PCB eller kondensator som kortsluttet)

Den bokstaveligtalt begynte å ryke. PCen skrudde seg av, av seg selv og startet opp igjen, så sjekka jeg inne i kabinettet og der gnistra det og røyk som bare det. Måtte skyndte meg å dra ut strømledningen.

Heldigvis var det ikke noe mer som gikk galt.

Endret av Frepzy
Lenke til kommentar

Skjønner. Det hadde nok ikke noe med overoppheting å gjøre. ;)

Det var nok en kortslutning, som kommer som følge av defekte diskrete komponenter, dårlig strømforsyning, noe metall som kommer borti eller lynnedslag. Ja, etter bildene å dømme, så var GPUen (altså den delen som blir varm) uskadd, og varme har nok ikke noe med saken å gjøre.

Men spørsmålet her er hvordan du vet at de andre komponentene ikke tok skade? Har du testet dem?

For i visse tilfeller så kan noe slikt ta andre komponenter med seg i døden, selv om du ikke kan se det. Samt om det var strømforsyningen sin skyld, så kan den også finne på å drepe flere komponenter om man tester med noe nytt.

Har du ikke testet grundig med å kun kjøre integrert skjermkort, så kan det i verste fall ødelegge ditt nye kort også.

Lenke til kommentar

Jeg har testet med mitt gamle 7900 GTX (kun 6pin strømtilførsel) og det gikk någenlunde fint. Var ihvertfall ikke noe fysisk som gikk galt med det når jeg skrudde på pcen igjen. Jeg har et GTX 580 liggende ett sted hvis det kanskje er bedre å teste med? Må bare kjøre å hente det. Grunnen til at jeg byttet ut 580 til 670 var fordi jeg fikk noe BSOD av den helt tilfeldig, og derfor byttet den. Men de kom kun ved høy belastning. Burde gå fint å teste det ved småbruk som jeg gjør akkurat nå.

Men foreløpig bruker jeg det integrerte ja :)

Endret av Frepzy
Lenke til kommentar

Tja, det er ikke helt lett å vite dessverre. Og ikke så alt for mye man får gjort, uten å teste det. Aller helst på samme maskinen (om man f.eks har integrert skjermkort man kan benytte for å se at alt annet funker).

Men i situasjoner som dette så kan PSU være en nesten like stor synder som skjermkortet i seg selv. Og med tanke på hvor mange som gjerne får ting ødelagt pga lynnedslag og ustabile spenningsnivåer i disse tider, så vil dette også kunne hjelpe til med å skade PSUen.

Men uavhengig av hvem synderen er, så kan flere andre komponenter blitt skadet. Så anbefaler å teste PCen på eldre deler uten verdi, kun prøve med integrert skjermkort etc... før du kjøper nye deler.

Lenke til kommentar

Har sett på hovedkort, ssd, hdd, ram, netverkskort og tester nå GTX 580 uten problemer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal "teste" eller se etter feil på en PSU, men ting ser ut til å være i god stand på de gjenstandene jeg har testet.

Lenke til kommentar

Du spør om best kjøling av 770? https://www.komplett.no/evga-geforce-gtx-770-2gb-physx-cuda/782637

Eller andre med 2 vifter.

Men kanskje du får nytt på garanti? Skader ikke å prøve?

Takk for svar!

Jeg kan høre, men nøyaktig hvem skal jeg kontakte? Komplett hvor jeg kjøpte gpuen eller må jeg kontakte gainward som er produsenten?

Komplett. Gainward tror jeg ikke kommer til å gjøre en dritt :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du spør om best kjøling av 770? https://www.komplett.no/evga-geforce-gtx-770-2gb-physx-cuda/782637

Takk for svar!

Jeg kan høre, men nøyaktig hvem skal jeg kontakte? Komplett hvor jeg kjøpte gpuen eller må jeg kontakte gainward som er produsenten?

Hørte med de nå, Skal sende kortet inn til de om få dager. Så kanskje jeg oppdaterer denne tråden om hvordan det gikk om noen dager

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hørte med de nå, Skal sende kortet inn til de om få dager. Så kanskje jeg oppdaterer denne tråden om hvordan det gikk om noen dager

Fortalte du de om skaden?

Får håper at du får et nytt kort :) Kanskje vurdert å bare bytte ut Psu i samme slengen, Og kanskje teste med gamle komponenter som Andrull her sier :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Fortalte du de om skaden?

Får håper at du får et nytt kort :) Kanskje vurdert å bare bytte ut Psu i samme slengen, Og kanskje teste med gamle komponenter som Andrull her sier :)

Så klart ;)

Vurderer sterkt å bytte psu også, men jeg venter litt til ihvertfall. Jeg prøver å bruke GTX 580 nå for å se hvordan det går :)

Lenke til kommentar

Ja, så lenge det funker stabilt en liten stund, så er i grunn det beste du får gjort. En skikkelig inspeksjon krever oscilloscop og fysisk undersøkelse, jeg tviler du har utstyr eller kunnskap til å utføre. :)

Det verste ville egentlig vært om den umiddelbart tok livet av et nytt skjermkort/PC, så den er nok halveis friskemeldt i sånn måte. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har selv en psu inne for å teste om den er kaputt? Ønsker denne tilbake: https://www.komplett.no/corsair-ax-760i-760w-psu/769195

Skal bli spennende å se hva som skjer. Men om din psu funker trenger du ikke bytte?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har selv en psu inne for å teste om den er kaputt? Ønsker denne tilbake: https://www.komplett.no/corsair-ax-760i-760w-psu/769195

Skal bli spennende å se hva som skjer. Men om din psu funker trenger du ikke bytte?

PSUen fungerer. Var kun skjermkortet som ikke fungerer. Men takk likevel :) når jeg nevnte hvordan jeg testet den, så var det for å se om den ga noen helt gale spenninger eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...