Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferieavvikling i oppsigelsestid


ktbd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestemt meg for å si opp stillingen min, og har 1 måned oppsigelsesfrist.

 

Jeg ønsker å avvikle ferie i oppsigelsestid.

 

Hvilke krav kan jeg sette fram?

 

Jeg har tatt ut 3 uker ferie i juli, samt at jeg har igjen 2 uker ferie i 2014 + 1 uke ferie fra 2013 - totalt 3 uker ferie igjen. Disse 3 ukene ønsker jeg å benytte meg av.

 

Oppsigelsen vil gjelde fra 1. August.

 

Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har din siste arbeidsdag 8 august, med mindre du heller vil jobbe ut august og ha den betalte ferien i september aka kompensere ferien i lønn.

 

Hva er det du prater om, det finnes ikke betalt ferie.. og han har ikke siste arbeidsdag 8 august? Oppsigelsestid blir ut august.

 

 

Hei!

Jeg har bestemt meg for å si opp stillingen min, og har 1 måned oppsigelsesfrist.

 

Jeg ønsker å avvikle ferie i oppsigelsestid.

 

Hvilke krav kan jeg sette fram?

 

Jeg har tatt ut 3 uker ferie i juli, samt at jeg har igjen 2 uker ferie i 2014 + 1 uke ferie fra 2013 - totalt 3 uker ferie igjen. Disse 3 ukene ønsker jeg å benytte meg av.

 

Oppsigelsen vil gjelde fra 1. August.

 

Setter stor pris på svar!

 

Siden du allerede har tatt ut dine 3 uker i sommer tror jeg ikke du kan kreve mer uansett da de resterende ukene er opp til arbeidsgiver. Men du kan alltids høre med dem?

 

Det er en regel på dette som jeg ikke husker helt, det kommer ann på når oppsigelse skjer osv. Men i og med at du allerede har brukt 3 uker i sommer tror jeg ikke du kan "kreve" mer. Men kommer nok svar fra mer opplyste meldemmer snart :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Takk for svar så langt!

Hmm..den ene ferieuken min fra i fjor er såvidt jeg forstått de pliktig til å enten la meg ta ut eller betale den ut - jeg ble tvunget til å overføre denne uten at jeg ønsket det og har ennå denne tilgode.

 

Så håper noen kommer flere innspill så jeg får alt på bordet:)

 

Altså lurer jeg på om jeg fortsatt har krav på å ta ut de resterende ferieukene mine i oppsigelsestiden?

 

Loven du tenker på Salvesen, tror jeg er at jeg må si opp innen 15 august, eller så har jeg ikke krav på å ta ut ferie i oppsigelsen - men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar

Okei, den var informativ:) men lurer fortsatt på ferien jeg ble tvunget til å overføre. Jeg skulle egentlig ta ut denne ferien i 2013, men pga uforutsette hendelser måtte jeg avstå fra det. MEN, arbeidsgiver trakk meg for lønn fordi jeg ikke hadde opparbeidet feriepenger på den tiden, så om jeg ikke får tatt ut denne ferien har de tatt fra meg 5-6000kr sånn uten videre. Så på en eller annen måte ønsker jeg å bli kompensert for den 'utgiften' :)

 

Har jeg krav på det? Helst ta det ut i ferie, eller penger :)

 

Igjen, takker for alt av svar!

Lenke til kommentar

Okei, den var informativ:) men lurer fortsatt på ferien jeg ble tvunget til å overføre. Jeg skulle egentlig ta ut denne ferien i 2013, men pga uforutsette hendelser måtte jeg avstå fra det. MEN, arbeidsgiver trakk meg for lønn fordi jeg ikke hadde opparbeidet feriepenger på den tiden, så om jeg ikke får tatt ut denne ferien har de tatt fra meg 5-6000kr sånn uten videre. Så på en eller annen måte ønsker jeg å bli kompensert for den 'utgiften' :)

 

Har jeg krav på det? Helst ta det ut i ferie, eller penger :)

 

Igjen, takker for alt av svar!

 

Jeg tviler på det, det samme gjelder jo for de resterende ukene i år også. Du har jo "betalt for dem", men om du har fått 100% feriepenger så tviler jeg på at de "skylder" deg noe...

Lenke til kommentar

 

 

Du har din siste arbeidsdag 8 august, med mindre du heller vil jobbe ut august og ha den betalte ferien i september aka kompensere ferien i lønn.

 

Hva er det du prater om, det finnes ikke betalt ferie.. og han har ikke siste arbeidsdag 8 august? Oppsigelsestid blir ut august.

 

 

Vel. Vet ikke med deg, men oppspart ferie har du allerde betalt for i form av trekk i lønn, som regel i juni, slik at du får utbetalt lønn de dagene/ukene du tar ut ferie. TS ønsket å bruke ferien i oppsigelsestiden, og dette bør la seg gjøre - så fremt arbeidsgiver er med på det. Iom at TS har tre uker igjen vil da siste arbeidsdag bli 8 august, såfremt han får ta ut ferien i oppsigelsestiden. Da vil han få full lønn for august, altså "betalt ferie", eller ferie med lønn som det heter på fint. Hvis arbeidsgiver ikke lar TS ta ferie i august blir de tre ukene kompensert økonomisk, eller han forblir "ansatt" de første tre ukene i september og får 75% av månedslønn for september. Litt avhengig om han får månedslønn fordkudds- eller etterskuddsvis såklart.

Lenke til kommentar

 

 

Du har din siste arbeidsdag 8 august, med mindre du heller vil jobbe ut august og ha den betalte ferien i september aka kompensere ferien i lønn.

 

Hva er det du prater om, det finnes ikke betalt ferie.. og han har ikke siste arbeidsdag 8 august? Oppsigelsestid blir ut august.

 

 

Vel. Vet ikke med deg, men oppspart ferie har du allerde betalt for i form av trekk i lønn, som regel i juni, slik at du får utbetalt lønn de dagene/ukene du tar ut ferie. TS ønsket å bruke ferien i oppsigelsestiden, og dette bør la seg gjøre - så fremt arbeidsgiver er med på det. Iom at TS har tre uker igjen vil da siste arbeidsdag bli 8 august, såfremt han får ta ut ferien i oppsigelsestiden. Da vil han få full lønn for august, altså "betalt ferie", eller ferie med lønn som det heter på fint. Hvis arbeidsgiver ikke lar TS ta ferie i august blir de tre ukene kompensert økonomisk, eller han forblir "ansatt" de første tre ukene i september og får 75% av månedslønn for september. Litt avhengig om han får månedslønn fordkudds- eller etterskuddsvis såklart.

 

At man får betalt for disse ukene betviler jeg sterkt, kanskje om man har en snill arbeidsgiver. Og jeg har ferie på den måten ja, altså trekk i juni. Om han får ferie vill han bli betalt ja, men som man kan se er ikke arbeidsgiver pålagt å gi han denne ferien.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg må krype til korset og innse at jeg har helt feil i det jeg har uttalt - beklager det. Ut i fra denne artikkelen har joneug helt rett i sine uttalelser :) Og godt er det forsåvidt :D

 

Jeg har nok sett meg blind på at jeg tidligere ikke har hatt fastlønn og da har ikke dette vert tema.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig... Vanlig praksis i det offentlige i alle fall - at man i juni, når feriepengene kommer, også får full lønn, men trekkes for 25 feriedage (såfremt du jobbet fulltid året før). Uansett hvordan du vrir på det har du betalt inn penger for denne opptjente ferien med lønn. Så TS får enten ta ferie med lønn i august, eller få den kompensert økonomisk. Det være seg på lønn for august, eller september.

Lenke til kommentar

Man har ikke "betalt ferie", man trekkes i lønn for ferien og får utbetalt feriepenger fra året før. Enkelte trekkes i lønn og får utbetalt ferie i juni uavhengig av når ferien tas ut. Om man har fast stillingsbrøk er dette som oftest uproblematisk, men man har fortsatt ikke "betalt ferie", og da blir det typisk kluss når man ikke faktisk tar ut ferieukene man skal ha.

 

Dersom du har blitt trukket i lønn for en uke ferie du ikke har tatt ut skal du ha de pengene utbetalt når du slutter. Siden du allerede har tatt ut hoveddelen av ferien (3 uker) kan du nok ikke kreve å ta ut ferie i oppsigelsestiden, men du kan spørre arbeidsgiver om det. Om du ikke får det skal du ha utbetalt fjorårets feriepenger med sluttoppgjøret, om de ikke allerede er utbetalt. Om de allerede er utbetalt er det jo bare å ta ferie mellom endt oppsigelsestid og oppstart i ny jobb :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...