Cowboystrekk Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Sendte for et par uker siden en pakke i retur innenfor angrefristen (en mobiltelefon). Greide såklart å kjøre gjenpartslappen i vaskemaskina (norgespakke) og nå er pakken borte. Jeg har kvittering for kjøpet og posten der jeg leverte den inn har sjekka sine systemer og ser nå at de ikke har registrert noen norgespakke som er sendt like etter at jeg gav den til en ansatt som skulle poste den. Sånn det ser ut nå så ville ikke gjenpartsbrevet ha hjulpet meg heller da sendinga tydeligvis ikke ble registrert som innsendt Hvilke rettigheter har jeg ift å evt å få erstatning? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Dersom du ikke klarer å bevise at du har levert inn pakken har du ingen rettigheter. Alle postkontor, inkludert post i butikk, skal ha overvåkningskamera som du kan be dem sjekke på det aktuelle tidspunktet dersom det ikke allerede er for sent. Tipper de ikke lagrer mer enn en uke, men du kan ha flaks. Dersom de av en eller annen grunn ikke vil se på opptakene må du anmelde forholdet da det vel bare er politiet som kan begjære beslag i videobevis. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Fikk du ikke en kvittering da du leverte pakken? Du har kanskje også kontoutskrift? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 De har mulighet til å søke på både mottaker og avsender, så hvis de ikke finner noe. Så er det ikke registrert eller så har de ikke gjort en innsats når de leter Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Kvittering for kjøpet inneholder av og til sporingsnumer også 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 De har mulighet til å søke på både mottaker og avsender, så hvis de ikke finner noe. Så er det ikke registrert eller så har de ikke gjort en innsats når de leter Hmm...jeg tviler på at det er riktig. I så tilfelle må vel postens tjenere registrere dette manuelt utfra lappen på pakken og det tror jeg ikke de gjør. Jeg tror det er kun sporingsnumme som er søkbart. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Noen pakker er søkbare, men vanlige norgespakker krevde ikke det sist jeg sendte pakke:) 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2014 Var vanlig norgespakke, men kollinummeret forsvant i vaskemaskina. Står ikke kollinummer på kvitteringa. Ringte posten og de søkte på innleverte pakker i det tidsrommet, men fant ingenting. Ble meldt inn til savnetavdelinga deres så vi får se. Takk for hjelpa! 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Forutsatt at kjøpsavtalen er inngått etter 20. juni gjelder den nye angrerettsloven. Her heter det i § 20 at angreretten brukes ved å gi melding til selger om at man ønsker å bruke angreretten. Dette utløser selgers tilbakebetalingsplikt, se § 24: Den næringsdrivende skal tilbakeføre alle betalinger som er mottatt fra forbrukeren. Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type levering enn standardleveringen som den næringsdrivende tilbød, skal den næringsdrivende likevel ikke betale tilleggskostnadene dette medførte.Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da den næringsdrivende fikk melding om forbrukerens beslutning om å benytte angreretten etter § 20. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med forbrukeren, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som forbrukeren benyttet. Forbrukeren skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.Den næringsdrivende kan holde tilbakebetalingen tilbake til varene er mottatt, eller til forbrukeren har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake. Dette gjelder ikke når den næringsdrivende har tilbudt seg å hente varene.Ved avtaler inngått utenom faste forretningslokaler, og der varene er levert til forbrukerens hjem på avtaletidspunktet, skal den næringsdrivende for egen regning hente varene, om disse etter sin art normalt ikke kan returneres med alminnelig postgang.Er det avtalt at varene skal hentes hos forbrukeren, og dette ikke skjer innen tre måneder fra den dagen da den næringsdrivende fikk melding etter § 20, tilfaller varen forbrukeren vederlagsfritt. Tredje ledd er relevant for oss, og her utdyper departementet i forarbeidene: Den næringsdrivendes adgang til å holde tilbakebetalingen igjen etter tredje ledd, gjelder inntil den returnerte varen er mottatt, eller dokumentasjon på at varene er sendt tilbake er mottatt. Det er tidspunktet som inntreffer først som er avgjørende. Det betyr at den næringsdrivende ikke kan vente på både dokumentasjon og vare før vedkommende betaler tilbake kjøpesummen. Bestemmelsen gjennomfører forbrukerrettighetsdirektivet artikkel 13 nr. 3. Som næringsdrivende regnes også person som den næringsdrivende har gitt fullmakt til å motta varene. Du kommer dessverre ingen vei mot selger dersom du hverken har dokumentasjon eller pakke. Jeg ville ha sporet opp den postansatte du snakket med. 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 12. august 2014 Forfatter Del Skrevet 12. august 2014 Saken har nå kommet litt lenger. Butikken som tok imot pakken har glemt å skanne den inn, derav vanskelig å spore (hadde de skanna den hadde den vært lett å finne kollinummeret på den). Fikk beklagelsesmail og har videresendt dette til posten som har sendt meg erstatningsskjema selv om jeg ikke har kollinummer. Har sendt det inn nå med kvitteringa for norgespakka, beklagelsa og info fra post i butikk, kvittering for betalt faktura for telefonen, og dialog ift angrefrist og at jeg har sendt inn varen med nettbutikken. Vi får se hva som skjer Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Da dukket pakken opp hos mottaker, 1 måned etter at den ble sendt. Hvor i all verden den har befunnet seg er sikkert en interessant histore, aldri opplevd så treg postgang, menmen, det ordna seg og posten slapp å betale erstatning 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Erstatningen du får fra Posten, er du vel strengt tatt oppfordret til å tilbakebetale. Men, om de selv ikke har sporing på den, så blir vel bevisføringen Posten sitt problem og ikke ditt ? Kommer mottaker til noen sinne å fortelle Posten om mottaket, uoppfordret, dersom Posten ikke selv spør og graver etter slik informasjon fra mottaker? Du kan jo "se på det som" tort og svie-dekning. For at den postansatte ikke gjorde jobben sin skikkelig. Om de skal ha pengene tilbake, så kan du jo sende timeoppgjør for medgått tid til å selv mase etter informasjon. Spørs om det holder etter lovbokstaven, men da må du vel lage en form for bilag for det. Endret 19. august 2014 av G Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Jeg er av den ærlige sorten og sendte straks posten en mail om at pakken var kommet til rette Ikke sjekka banken på et par dager så vet ikke om de har betalt ut penger, men skal såklart betale tilbake om jeg har fått. Jeg har vell brukt et par timer på telefoner og mailer, men folk må få lov til å gjøre feil, dette har heldigvis aldri skjedd før og pakken kom fram til slutt Endret 20. august 2014 av Cowboystrekk 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå