Gå til innhold

ANMELDELSE: The Last of Us

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gamer.no er irrelevant nå og har vært det lenge. Helt siden fadesen med Uncharted 2 reviewen hvor de greide å gi karakteren 7/10. Folk bruker pressfire nå og andre steder. Dette er kun for å skape litt blest, men helt siden hw.no nettverket splitta så var det game over for gamer.no.

Uncharted 2 , har som dette spillet, forferdelige kontroller og utrolig lineært gameplay.

En god historie alene bærer ikke et spill til 10/10 i min bok.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Synes forsåvidt dette er en bra anmeldelse. Det er da fullstendig logisk at et ett år gammelt spill som blir utgitt på nytt med ingen andre forandringer enn bedre ytelse + noen oppdaterte teksturer, ikke fortjener en spesielt høy poengsum, hvis spillet kun blir bedømt ut fra det nye "innholdet", slik tilfelle er i denne anmeldelsen.

Faktisk vil jeg si anmelder her lett kunne vært enda gjerrigere med poengene ut fra begrunnelsene i teksten. Virker som poengsummen faller litt i mellom to stoler. For teksten er nokså kritisk, og er tydelig skrevet for spillere som allerede har spilt originalen. Likevel landet spillet på 7/10, og da får jeg et inntrykk av at spillet plutselig ikke blir bedømt ut fra nyhetene i Remasteren slik teksten gir inntrykk av, men får slengt på et par ekstra poeng "fordi original-spillet er så bra".

Jeg vil også utfordre gamer.no på hvorvidt dette er den beste måten å dekke en slik relansering? Er det ikke viktigere å bevise om utvikleren faktisk har holdt hva de lover, samt gi visuelle eksempler på forskjellene? Kjører spillet faktisk i 60 bilder i sekundet, er det ekte 1080p? Nyhetene i denne ny-utgivelsen er alle objektive faktorer, som hver og en kan se med sine egne øyne, og da er det kanskje bedre å bruke virkemidler som på en bedre måte kan belyse disse forskjellene, enn en tradisjonell anmeldelse som dette gjør?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar meningene til folk som mener at en anmelder-side er irreelvant fordi de har gitt ett spill en annen karakter enn vedkommende ville gitt veldig seriøst....

AtW

Herregud, du har tapt deg med det vaset du har skrevet i denne tråden.

The Last of Us er ikke et gammelt spill. Så det eksemplet ditt om 1978 er bare helt latterlig dumt. For det har ingen rot i virkeligheten.

Når en anmelder skal anmelde spill må han ta utgangspunkt i hva som finnes på markedet til plattformen som anmeldes. Det som er helt bak mål er å sammenligne plattformer, i alle fall når de ikke er i samme generasjon. PS3 og PS4 er ikke samme konsoll, og spillet er greit nok en oppusset versjon av et stor spill, men det er helt latterlig at han trekker 30% fordi spillet er laget før. Hva forventet han egentlig? Det har hele tiden vært klart at spillet skulle være oppusset til PS4 slik at folk som ikke har eid PS eller ikke spilte det på PS3 kunne få oppleve det. Spillet er ikke laget til PS4 slik at de som allerede har spilt det kan gjøre det en gang til. Det er faktisk valget deres, ikke visjonen til Naughty Dog med The Last of Us: Remastered.

Ang. Uncharted kommentaren din så finner jeg det også latterlig at et spill som har blitt kritikerrost rundt om i hele verden blir slaktet på gamer.

http://www.metacritic.com/game/playstation-3/uncharted-2-among-thieves

96 i Metascore har spillet. At da Gamer.no legger seg hele 26 poeng unna er vel merkverdig? Mulig de store avisene har seriøse anmeldere og ikke hobby studenter til å gjøre jobben for dem.

U2 er etter min mening det beste Uncharted spillet i serien. Fantastisk historie og godt gameplay. Synes Gamer er bare en jævla subjektiv side.

Endret av Emils.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det hele blir litt for useriøst.

Med det tenker jeg på kommentarer hvor man gir uttrykk for at et nettsted er useriøst, med utgangspunkt i at man misliker anmeldelsen av et spill. Anmeldelsen er god, den tar for seg et spørsmål som svært mange lurer på, har man spilt det på PS3 er det da noe poeng i å betale nesten 400kr for å spille det igjen på PS4 ? konklusjonen er nei, ettersom grafikken ikke akkurat var dårlig i det første og det heller ikke er det grafiske som er det mest vesentlige i spillet.

Jeg lurer litt på hvorfor det skal være så forferdelig komplisert å faktisk lese hva som står, og ikke minst forstå det. Det skrytes mye av spillet i innledningen og man linker til egen anmeldelse av PS3 utgaven hvor man tar for seg hele spillet og ikke bare det som er annerledes i denne utgaven.

Har man ikke spilt det på PS3 av ulike årsaker, det er fortsatt The Last of Us og det fikk fortsatt karakter 9/10 og anbefalt på gamer.no, kjøp det.

La oss håpe at fremtiden til PS4 ikke er at man skal gi ut grafisk bedre kopier av eldre spillserier, uten noe nytt bortsett fra bedre framerate og grafikk.

Lenke til kommentar

Må si jeg er spent på karakteren pc og ps4 versjonen av GTA 5 får.

Skal GTA V PC anmeldelsen skilles fra PS4 og xbox one anmeldelsen? I såfall hvorfor?

Skal anmeldelsen skrives for de som har spilt spillet på xbox 360 og ps3, eller skal den skrives for de som ikke har spilt spillet i det hele tatt?

Nei sier det igjen, vi som har spilt The Last of US på ps3 viste akkurat hva vi fikk når vi valgte å kjøpe The Last of us på ps4. En kjapp tur på youtube for å finne en video som viser forskjellene er nok.

Men i følge Sony så er veldig mange av kjøperene av PS4 nye kunder, dermed har de ikke eid ps3 eller The Last of US tidligere, og jeg mener det er logisk å skrive en anmeldelse til disse. Så kunne det heller vært et avsnitt på slutten som forklarer forskjellene mellom de 2 versjonene for oss som har spilt spillet på ps3.

Men uansett, den 7'ern betyr ingenting i det store og det hele.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Må si jeg er spent på karakteren pc og ps4 versjonen av GTA 5 får.

Skal GTA V PC anmeldelsen skilles fra PS4 og xbox one anmeldelsen? I såfall hvorfor?

Skal anmeldelsen skrives for de som har spilt spillet på xbox 360 og ps3, eller skal den skrives for de som ikke har spilt spillet i det hele tatt?

Nei sier det igjen, vi som har spilt The Last of US på ps3 viste akkurat hva vi fikk når vi valgte å kjøpe The Last of us på ps4. En kjapp tur på youtube for å finne en video som viser forskjellene er nok.

Men i følge Sony så er veldig mange av kjøperene av PS4 nye kunder, dermed har de ikke eid ps3 eller The Last of US tidligere, og jeg mener det er logisk å skrive en anmeldelse til disse. Så kunne det heller vært et avsnitt på slutten som forklarer forskjellene mellom de 2 versjonene for oss som har spilt spillet på ps3.

Men uansett, den 7'ern betyr ingenting i det store og det hele.

For min del ser jeg helst at man venter med å syte/spekulere/gnåle over GTA V anmeldelsen til den er på plass , så kan vi heller ta diskusjonen basert på valgene som blir tatt.

De som ikke har spilt The Last of us på PS3 og vurderer å kjøpe PS4 versjonen har da en rekke anmeldelser å basere seg på, bla den som Gamer.no linker til i anmeldelsen av PS4 versjonen. Jeg ser ikke helt problemet med valget man har tatt med anmeldelsen, i all den tid man skryter uhemmet av PS3 versjonen og linker til den. Gamer.no har valgt å anmelde spillet med utgangspunkt i at man har PS3 versjonen og vurderer å kjøpe PS4 versjonen pga forbedringene, det er ikke noe problem med det. Jeg anser det for å være direkte ulogisk å skal anmelde kjernen i spillet, i all den tid man har skrevet en god anmeldelse av PS3 versjonen og kjernen i spillet er kliss lik. Det vesentlige her er jo forskjellene.

Ja, dere visste akkurat hva dere fikk, en grafisk forbedring og samme spillet ellers uten forandringer eller forbedringer. Personlig vil jeg jo insinuere at man bryr seg mer om det grafiske enn spillbarheten, men det blir vel fort en annen diskusjon.

Jeg har spillet til PS3, men jeg har bare spilt det i ca 10min pga andre prioriteringer. Jeg vurderer å skaffe PS4 versjonen, men har ikke helt bestemt meg. Har vært ganske så få gode PS4 spill, så det er vel kanskje ikke så dumt å skaffe seg et spill som i det minste blir spilt.

Lenke til kommentar

For min del så kjøpte jeg det fordi jeg kommer til å pakke bort, selge ps3. Jeg har heller ikke kjøpt utvidelsespakken, fordi jeg ventet på ps4 versjonen. Hadde det ikke vært for disse to tingene så hadde jeg nok ikke kjøpt spillet igjen kun for grafikkoppdateringen.

Og hvorfor ikke diskutere hvordan gamer.no utfører jobben sin? Dette med remastered og nye versjoner av spill 1 år etter lansering er jo noe nytt for denne generasjonen. Hvordan ble f.eks. GTA IV til pc anmeldt?

Lenke til kommentar

PC versjonen av GTA IV fikk 9 av 10, samme som ps3 versjonen som ble anmeldt 8 måneder tidligere.

Det var rart. Da må jo PC-versjonen kunne vise til bedre grafikk og fps samt ekstra DLC-innhold og enda vanskeligere vanskelighetsgrad. Med det ville jo PC-versjonen oppnå ca 7 av 10 etter di nye rettingslinjene Gamer har lagt føringer for nå. Korleis fekk GTA IV til PC 9 av 10? Var det med figurer eller var utgaven finpussa utan noko form for glitch?

Lenke til kommentar

Når anmelder ikke anser hoppet opp til 60fps og bedre grafikk mer en en kuriositet så klarer jeg ikke å ta denne anmeldelsen seriøs.

Og det å gi en dårligere karakter på et spill som tidligere fikk bedre ETTER at det har fått vesentlig bedre grafikk.....er mildt sagt merkverdig.

For nye eiere av Playstation 4 som ikke har spilt The Last of Us så er dette en klar 10 av 10 og et "must buy" for samtlige. Om en har spilt det før så kan en anse dette som en mulighet til å spille det igjen med en vesentlig bedre grafisk opplevelse. En gest jeg som stor fan av spillet setter ekstremt pris på at Sony og Naughty Dog gir meg.

10/10

Takk LarZen, du har som oftest fornuftige synspunkter her på forumet.

Jeg har nå skaffet meg spillet på PS4 og spilt en god del timer. Og jeg er veldig glad jeg gjorde det. Å oppgi min alder (45) og hvor mange år jeg har spilt tv/data spill (i over 35 år) er neppe noe sannhetsvitne på kvaliteten på et spill. Det er og blir subjektivt. Men hvis ikke dette er er 10/10 spill så vet jeg ikke hva jeg som er det. I mine mange, mange år som gamer har det vært sjelden jeg har kommet over perler som The Last of Us til PS4. At det var ute på en annen maskin for et år siden ødelegger ikke kvaliteten i dette PS4 spillet. Det er f... meg helt utrolig! Som Xbox 360 bruker forrige generasjon så gikk jeg glipp av dette på PS3. Men gud bedre... glad jeg har en PS4 nå.

Når det gjelder anmelderens mening, også subjektiv selvsagt, så synes jeg likevel han har misoppfattet hva "remastered" betyr. Det betyr ikke et nytt spill, med endret mekanikk, men oppdatert til ny generasjon for å yte den bedre hardware rettferdighet. Ikke bare har utvikler lykkes med det, men de har priset det relativt lavt og i tillegg lagt ved en utvidelsespakke på kjøpet.

I andre bransjer så anses "remastered" som et pluss når klassikere kommer på nytt på bedre plattformer. F.eks. gamle filmer som er pusset opp og kommer på Blu-ray. F.eks Broen over Kwai, Lawrence of Arabia.. Disse ser helt fantastisk ut på Blu-ray, og filmenes innhold er ikke forringet, og filmanmelderne jublet med topkarakterer da de kom på BD for noen år siden. For ikke lenge siden skaffet jeg meg en par Pink Floyd titler - Remastered utgaver. Bedre lydmiks, gjort på bedre utstyr for å kunne dra nytte av nåtidens anlegg. Jeg forventet ikke at Roger Waters til tider oversentimentale tekster skulle være litt mere jordnære, eller at gitarsoloene være endret fordi jeg hadde jo hørt dem før... Det var remastered til bedre lyd for nye og bedre lydanlegg som yter det mer rettferdighet. Grunnen til at jeg nevner dette er at The last of us er et slik mesterverk i spillhistorien. Med mindre slutten er helt døll. Men der er jeg ikke kommet ennå, men en godt stykke er jeg så jeg tror inntrykket mitt er riktig.

En av de som kødder med skaperverket sitt, sine klassikere, er George Lucas med Star Wars filmene sine. De er endret innholdsmessig flere ganger i de stadig nye versjonene - og det med mindre hell. Fansen er ikke fornøyd. Men nå er jeg ute på viddene kanskje. hehe

Men - det eneste folk skal spørre seg hvis de har spilt det på PS3 - er tilleggspakken og bedre grafikk NOK til at jeg vil spille det på nytt? Ja, se det er et spørsmål. Men spillets kvalitet i seg selv er fortsatt 10/10. Og et must buy for de som ikke allerede har spilt det.

Synes ikke spillet er en klar 10er da det har noen irritasjonsmomenter som ødelegger spillopplevelsen. Andre kan dog synes det ikke er det. I mine øyne uansett PS3 eller PS4 er det maks en 9/10 og egentlig burde skalaen vært justert slik at man ikke overbelønnes for grafikk, atmosfære, histore, spillmekanikk og den slags alene slik at det kun fikk en 8/10. Når spillopplevelsen ødelegges av enkelte momenter selv om de nevnte ting er en 10er så er ikke spillet en 10er i mine øyne.

Dette er årsaken enkelt forklart:

Jeg er fullstendig klar over at det finnes lignende fenomen i insektverden, men det gjør det ikke mer realistisk for vår del. Dog er ikke realismeaspektet det viktigste men at spillopplevelsen ødelegges av det og mengden det til tider spar opp.

Jeg begynte å spille TLOU på PS4 nå i dag (til 349 kroner var det en no-brainer), og historien og karakterene er gripende. Jeg er dog enig med deg at hordene du til enhver tid står ovenfor ødelegger litt av innlevelsen. Det skal liksom være postapokalyptisk, men selv en liten utpost har liksom en hel liten hær av soldater, tanks og helikoptre å avse? Og etter 20 år, hva er det som holder disse sopp-folkene i live? Det er sånne mengder av dem at det ikke rimer.

Så langt er de beste seksjonene av spillet der jeg har måttet snike meg forbi en håndfull av de "klikkerne" (de cheesy jævlene som oneshotter deg på flekken), mens jeg kjenner jeg blir litt sånn "ugh" hvis det plutselig ligger masse ammo rundt forbi og jeg kommer til en åpen plass med masse brystvern rundt omkring. Shootout galore.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

PC versjonen av GTA IV fikk 9 av 10, samme som ps3 versjonen som ble anmeldt 8 måneder tidligere.

Og hva er problemet ?

Lenke til kommentar

Jeg for min del stusser mer på nedgraderingen av karakteren, en selve karakteren. Så om spiller fikk 8/10 på ps3 og 6/10 på ps4 så hadde jeg reagert på samme måte.

Enig i den, spillet er jo en forbedret utgave av PS3 versjonen men de gir det svakere karakter nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg for min del stusser mer på nedgraderingen av karakteren, en selve karakteren. Så om spiller fikk 8/10 på ps3 og 6/10 på ps4 så hadde jeg reagert på samme måte.

Enig i den, spillet er jo en forbedret utgave av PS3 versjonen men de gir det svakere karakter nå.

Har du lest anmeldelsen ?

Lenke til kommentar

Har du lest anmeldelsen ?

Å sammenligne 2 tall og se at det ene er lavere enn det andre trenger jeg ikke lese side opp og side ned for å stusse på. I likhet med UrgeLOLs utsagn.

Lenke til kommentar

De kunne jo liksågreit repostet den forrige anmeldelsen og lagt inn et avsnitt om ps4 versjonen. Eventuelt da satt ned karakteren til 8 eller 7 om de mener spillet fortjener det. Slik det er nå så virker det jo for en ikke gamer som om at ps3 versjonen er bedre en ps4 versjonen. At de fucket til noe når de portet spillet til ps4. Sannheten et jo at det er bedre og inneholder dlc som tidligere kostet penger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...