Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015

I16

Anbefalte innlegg

Man får ekstra konkurransepoeng for avtjent førstegangstjeneste, men dette er ikke noe du trenger dersom du har gode karakterer fra VGS. Det skader selvsagt ikke, og man kan sikkert opparbeide seg mye relevant livserfaring gjennom førstegangstjenesten. Men det kan man også gjennom å gjøre mye annet gøy etter VGS. Jeg for min del jobbet som vekter, fotograf og lærer før jeg søkte PHS i en alder av 22. Har aldri avtjent førstegangstjeneste, og aldri følt at det har vært noe hinder for meg som politi.

Når du er ferdig på PHS er du nok mer gira på å jobbe som politi enn å reise i militæret. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får ekstra konkurransepoeng for avtjent førstegangstjeneste, men dette er ikke noe du trenger dersom du har gode karakterer fra VGS. Det skader selvsagt ikke, og man kan sikkert opparbeide seg mye relevant livserfaring gjennom førstegangstjenesten. Men det kan man også gjennom å gjøre mye annet gøy etter VGS. Jeg for min del jobbet som vekter, fotograf og lærer før jeg søkte PHS i en alder av 22. Har aldri avtjent førstegangstjeneste, og aldri følt at det har vært noe hinder for meg som politi.

Når du er ferdig på PHS er du nok mer gira på å jobbe som politi enn å reise i militæret. :)

Ja du har et poeng der. Men er ikke dette et krav så lenge du ikke har noe som forhindrer deg til å delta? Jeg vet at dersom du blir meldt inn og skal studere så er det bare å sende inn noen dokumenter om at du faktisk har en studieplass og vil derfor få fritak i den perioden, men jeg ville jo da anta at man måtte ta det igjen etter endt studie?

Lenke til kommentar

Mange møter ikke til opptak, består ikke kravene eller kom inn på noe annet

Halvparten som søker pleier ikke møtte opp på fysiske tester også ryker noen på testene, så tidligere har det vært rund 1000 søkere på 700 plasser

1000 som er egnet som politi som konkurrerer om 700plasser

Oi virkelig? Hvordan vet du dette, står det noen sted? Men dersom dette er sant så er jo det bra for min del ;) Var litt snådig at bare 17% av søkerne kom inn, så ble litt skeptisk om det å søke hos PHS var noe vits. Takk for svar, og dette er vel ikke det første svaret jeg har fått av deg. Igjen tusen takk! ;)

Tror jeg leste det på siden til phs etter opptaket som var ifjor

Men ikke helt sikker, har lest at omkring 2000 møter opp på opptak

Lenke til kommentar

I dag er det vel ikke verre enn å si på sesjon at man ikke er motivert? Jeg kan fint lite om dette her, men kjenner mange kompiser som søkte om utsettelse, og aldri har hørt noe etterpå. Jeg ble av ulike årsaker ikke tjenestedyktig, så det der var null stress for min del, hehe. Og dersom noen skulle lure, så var det ikke noe hinder for å komme inn på PHS.

Lenke til kommentar

I dag er det vel ikke verre enn å si på sesjon at man ikke er motivert? Jeg kan fint lite om dette her, men kjenner mange kompiser som søkte om utsettelse, og aldri har hørt noe etterpå. Jeg ble av ulike årsaker ikke tjenestedyktig, så det der var null stress for min del, hehe. Og dersom noen skulle lure, så var det ikke noe hinder for å komme inn på PHS.

Om du har vært i forsvaret eller ikke vil ikke ha noe stor betydning, men det kan fortelle noe om hvordan du er som person og avgjøre totaltvurderingen på din egnethet til yrket.

Jeg har flere medstudenter som aldri har vært i forsvaret.

Lenke til kommentar

Dersom man er fysisk sterk nok, er moden og har gode karakterer, så har man svært store sjanser for å komme inn. Mangler man en av disse, kommer man ikke inn. Uten at jeg har tallene foran meg, så er det vel rundt 80% av de som klarer det fysiske som blir vurdert til egnet. Så ryker resten på karakterene.

Riktig. Karakterene skal nok ikke være det største problemet. Har enda ikke begynt å trene meg opp enda, men dette er noe jeg har store planer for. Vurderer ett år i militæret før jeg søker på PHS. Vet ikke om dette kan være en fordel (med unntak av man får litt karakter-boost). Er vel fult mulig å hoppe rett på PHS og deretter militæret dersom det skulle være ønsket.

Ikke vent med den fysiske opptreningen. Det viktigste er at du kommer deg i bassenget først som sist. Det er der folk sliter.

Lenke til kommentar

Støtter den. Desto tidligere du kommer i gang med treningen, desto bedre treningsgrunnlag vil du bygge deg opp, og bli mindre utsatt for skader utover i utdanningen. Ingen grunn til å utsette det, bare begynn i morgen.

Lenke til kommentar

Støtter den. Desto tidligere du kommer i gang med treningen, desto bedre treningsgrunnlag vil du bygge deg opp, og bli mindre utsatt for skader utover i utdanningen. Ingen grunn til å utsette det, bare begynn i morgen.

Understreker at en ikke må være atlet ettersom noen mister motet av de fysiske kravene. Selv er jeg ikke veldig gira på trening.. men jeg bestod kravene i alle fall.

Lenke til kommentar

Jeg tok en liten titt på denne statistikken: http://www.phs.no/om...ptakstatistikk/

Det var sjokkerende og jeg vil ikke si at jeg fikk mer motivasjon for å være helt ærlig. Det var 4229 søkere i fjor, og av dem så kom bare 719 personer inn. Med andre ord; det var bare 17% prosent som kom inn. Hva tenker dere? Selvsagt alt er jo mulig, men det kan åpenbart ikke være det enkleste å komme inn på PHS. Det jeg ser for meg nå er mennesker med minst 50 studiepoeng, som har 6'ere på absolutt alle opptaksprøvene (styrke, svømming, synstester og eventuelle andre helsetester og intervjuet m.m).

Er vell forsåvidt også verdt å nevne at veldig mange hiver politi inn på søkelista fordi det høres spennende ut, uten at de egentlig har tenkt noe mer igjennom det. Dermed er det nok mange som ikke gidder å fremskaffe alt av papirer de trenger for første runde av opptaket. Og en del gidder nok heller ikke å betale flere hundre kroner for en legeerklæring og det styret det innebærer om de bare har det på søkelista for skøys skyld.

Da jeg var på opptak i fjor fortalte opptaksnemnda at det var veldig mange av de som søkte som ikke oppfylte de formelle kravene heller (typ inneha førerkort klasse B, legeærklering, studiekompetanse osv). Er også ganske sikker på at det i 2014 var ca 1500 som ble innkalt til opptak, og ca 1100 som ble regnet som egnet etter opptak. Så da er jo oddsen betydelig bedre for å komme inn :)

Går forøvrig B1 i Bodø. Så om noen skulle ha noen spørsmål, så fyr løs!

Lenke til kommentar

Ja riktig. Så når man er regnet som egnet så går det etter karakterer, og ikke etter hvordan du har prestert på opptakene? La oss si det er en som gjør det relativt greit på opptakene (person A), og blir derfor egnet som egnet. Vedkommende har 5,4 i snitt, bare for å ta et eksempel. Også er det en annen fyr (person B) som gjør det sinnsykt bra på opptakene, men denne personen har kun 4,5 i snitt. Vil da person B komme inn istedenfor person A dersom han gjorde det bedre på opptaksprøvene og intervjuet?

Lenke til kommentar

Ja riktig. Så når man er regnet som egnet så går det etter karakterer, og ikke etter hvordan du har prestert på opptakene? La oss si det er en som gjør det relativt greit på opptakene (person A), og blir derfor egnet som egnet. Vedkommende har 5,4 i snitt, bare for å ta et eksempel. Også er det en annen fyr (person B) som gjør det sinnsykt bra på opptakene, men denne personen har kun 4,5 i snitt. Vil da person B komme inn istedenfor person A dersom han gjorde det bedre på opptaksprøvene og intervjuet?

Ja. For å se på det på en enklere måte, så er opptaket kun en "kvalifisering" for å få søke. Deretter søker man kun på karakterer + tillegspoeng (alderspoeng osv). Mange mener det blir litt feil at prestasjon på opptaket ikke har noe å si så lenge man blir funnet egnet, men nå er det en gang sånn det er.

Lenke til kommentar

Ja. For å se på det på en enklere måte, så er opptaket kun en "kvalifisering" for å få søke. Deretter søker man kun på karakterer + tillegspoeng (alderspoeng osv). Mange mener det blir litt feil at prestasjon på opptaket ikke har noe å si så lenge man blir funnet egnet, men nå er det en gang sånn det er.

Merkelig. Forstår at mange mener dette feil, men det er også en fordel for noen ;) Er litt nysgjerrig angående det individuelle intervjuet? Hva slags spørsmål blir det stilt, er det relatert til politiutdanningen eller hva er greia? Vanskelige spørsmål? Altså leste at det er et 45-minutters intervju så det må da være mange spørsmål?

Lenke til kommentar

Merkelig. Forstår at mange mener dette feil, men det er også en fordel for noen ;) Er litt nysgjerrig angående det individuelle intervjuet? Hva slags spørsmål blir det stilt, er det relatert til politiutdanningen eller hva er greia? Vanskelige spørsmål? Altså leste at det er et 45-minutters intervju så det må da være mange spørsmål?

Fra og med 2013 (tror jeg), så ble intervju biten endret på. Før var det mer løst og fast sånn at opptaksnemnda stilte spørsmål om det de lurte på om deg som person. Men for å få en mer rettferdig søkeprosess så er det nå en fast rekke med spørsmål som blir stilt, sånn at alle får samme spørsmål uavhengig av intervjuer eller sted. Deretter går nemda i ettertid gjennom intervjuene og ser på svarene, hvor de så gjør en helhetsvurdering av deg som søker.

Selve gjennomføringen går ut på at du sitter med én person fra nemnda, hvor han er helt stille og stiller spørsmål. Du svarer så det du mener om spørsmålet, og han skriver det ned. Det er altså ingen samtale sånn som ved f.eks et jobbintervju. Han/hun leser kun det som står i arket, og du sier ifra når du har besvart spørsmålet og vil gå videre.

Når det kommer til hvilke spørsmål som blir stilt, så er jeg usikker på hvorvidt dette er gradert informasjon eller ikke. Derfor velger jeg å la være å si noe konkret om dem. Men det er ingen spørsmål med fasit, så du trenger ikke lese deg opp på noe. Det går i hovedsak på dine holdninger og refleksjoner rundt forskjellige temaer. Eneste tipset jeg har å komme med, er at du bør bevisstgjøre deg på hvilke holdninger du har til forskjellige ting. Og vær så ærlig som mulig :)

Edit: det står forsåvidt veldig mye om hva de ser etter og hva du blir målt i på phs sine egne sider.

Legger ved link til relevant informasjon:

http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/personlig-egnethet/

Endret av DeQu
Lenke til kommentar

For å si det enkelt; man trenger ikke være rakettforsker for å komme seg gjennom intervjuet på en god måte. Du skal bare fortelle om deg selv og forklare litt rundt holdninger etc. Spørsmålene er forøvrig forskjellig fra år til år (var i alle fall det, men regner med ordninga er slik fortsatt). Vær deg selv og svar på det du kan, er du usikker sier du det i stedet for å begynne på tidenes rotur. Mange blir gjennomskua idet de prøver å framstå som perfekte.

Lenke til kommentar

Selve gjennomføringen går ut på at du sitter med én person fra nemnda, hvor han er helt stille og stiller spørsmål. Du svarer så det du mener om spørsmålet, og han skriver det ned. Det er altså ingen samtale sånn som ved f.eks et jobbintervju. Han/hun leser kun det som står i arket, og du sier ifra når du har besvart spørsmålet og vil gå videre.

Dette strider veldig mot det jeg har hørt tidligere. Jeg hadde en forståelse for at det vil sitte opp til 5 stk i rommet, deriblant 2 psykologer. At du vil føre en samtale med en av dem mens de andre forholder seg tause.

Med det du sier, sier du at det vil bli stilt spørsmål fra en liste, uten oppfølgingsspørsmål? Uten "grilling"?? Uten "uforutsette hendelser"? Er det så rigid at representanten fra nemda ikke gir noen form for verbal eller motorisk respons på det som blir sagt?

Lenke til kommentar

Dette strider veldig mot det jeg har hørt tidligere. Jeg hadde en forståelse for at det vil sitte opp til 5 stk i rommet, deriblant 2 psykologer. At du vil føre en samtale med en av dem mens de andre forholder seg tause.

Med det du sier, sier du at det vil bli stilt spørsmål fra en liste, uten oppfølgingsspørsmål? Uten "grilling"?? Uten "uforutsette hendelser"? Er det så rigid at representanten fra nemda ikke gir noen form for verbal eller motorisk respons på det som blir sagt?

Det stemmer. Som jeg skrev tidligere ble dette innført nylig. Kjenner til flere som har vært på opptak tidligere, hvor det har vært 5 stk i rommet, og det har vært direkte grilling. Mener på at grunn til at det har blitt et standardisert sett med spørsmål er for å forhindre forskjellsbehandling, at man får all informasjon man skal ha, og at spørsmålene blir stilt likt, og er like.

Jeg var selv på opptak i fjor. Da var det kun meg og 1 fra opptaksnemda som var tilstede under intervjuet.

Og ja, det er så rigid. Alt han sa, leste han opp fra blokka si. Der var det også noe som "Du merker kanskje at jeg leser direkte fra blokken. Dette er for å sikre at alle får nøyaktig samme informasjon i forkant av intervjuet.......". Kan selvfølgelig hende at det ikke er lik praksis overalt, men skulle tro det.

Men alle disse prosessene er jo stadig i endring. Så er sånn sett ganske umulig å si om det er likt i år som i fjor.

Lenke til kommentar

Hei, tiden går utrolig fort! Ikke mange dagene igjen før man kan søke!

Er det noen som har noen formening om snittet vil gå opp eller ned til årets opptak?

Spurte om dette tidligere, og det ser ut til at folk tror det vil gå opp. Men det er bare å være optimistiske på at det ikke går alt for høyt opp!

Endret av Edward Snow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...