Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015

I16

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at det skjer?

Leste i boken politiblikket om forsvar kvote på phs, eksisterer det enda?

Forsvaret bestemmer noen som passer til phs også får de plass på politihøgskolen og betalt utdannelse men de må jobbe noen år i Forsvaret etter phs. Etter de årene i Forsvaret kan de få politijobber

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope! Intet kvote så vidt jeg vet. De rekrutterte rett fra skolen da jeg gikk der i hvert fall.

Ja, det skjer absolutt. Grunnene kan være mange og stedsavhengig. Hva patruljene gjør selv er litt stedsavhengig, og grunnene til at det tar lang/kort tid er derfor litt forskjellige. Men generellt kan jo et vanlig forhold som tar tid være en sak som både inneholder større (mange) beslag, avhør tatt på stedet som må skrives, rapport, etc.. De fleste steder forsøker man også å bli ute lengst mulig, slik at en samler opp rapportene til slutt (skriver alt på en gang, så slipper en å fly inn og ut). Er det da travelt, så kan det også hope seg opp mange mindre forhold, og totalen bli ganske tidkrevende.

Slik er nå hverdagen!

Endret av mezzanine
Lenke til kommentar

Så det med forsvaret stemmer at de kan få folk som de mener passer inn på phs?

Skjønte ikke helt hva du mente med de rekrutterte rett fra skolen

Ingen kvote fra forsvaret. Alle som skal inn på phs blir tatt opp av phs selv. Egen opptaksnemnd i phs som vurderer søkere.

Lenke til kommentar

Dette har jeg ikke greie på, men jeg mener å ha lest en plass (mulig på milforum.net) at kandidater til KS (krigsskolen) har fått innvilget plass på PHS. Hvorfor det er/var slik vet jeg ikke, men jeg har nå i alle fall fanget det opp. Så det kan hende det er noe i det Twix sier. Mener å huske kadetten(e) tok lønnet PHS utdanning og etterpå ble pålagt pliktår i forsvaret slik vanlig praksis er etter KS.

Som sagt er ikke dette noe jeg vet, så hadde vært interessant å fått greie på hva slags praksis dette er/var (mest sannsynlig var, for jeg har ikke hørt om slike tilfeller i det hele tatt hverken fra skolen eller ansatte i politiet).

Edit: Dette er sannsynligvis en gammel ordning Forsvaret/MP hadde med PHS. Her hadde MP en egen kvote ved PHS og gikk der mot at de hadde pliktår ved en MP avdeling etter endt utdanning.

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

Hei

Har noen statistikk over hvor mange som faller fra / blir luket bort i opptaksprosessen? hvor mange faller fra tter følgeskjema, fysiske tester, intervju?

( Igjen; tusen hjertelig takk til dere som tar dere tid til å svare oss unge håpefulle. Jeg lover herved at jeg vil gjøre det samme dersom jeg kommer inn på PHS)

Lenke til kommentar

Laveste poengsum som kom inn. (Inkludert alderspoeng, realfag osv)

Såpass ja... hva tror folka, vil det gå opp eller ned de neste 5 åra? :)

På en side jobber politiet aktivt med å være synlige og rekruttere folk via stands og diverse på utdanningsmesser og egne hjemmesider blant annet. I tillegg har vell snittet gått oppover de siste årene etter det jeg har fått med meg. Faktorer som økt terrortrussel, diskusjon om tjenestemenn skal bære våpen etc kan være med på å gjøre yrket litt mer "skummelt" og mindre attraktivt. Men jeg tror vi kommer til å se en liten oppgang i snittet de neste årene.

Lenke til kommentar

Hei

Har noen statistikk over hvor mange som faller fra / blir luket bort i opptaksprosessen? hvor mange faller fra tter følgeskjema, fysiske tester, intervju?

( Igjen; tusen hjertelig takk til dere som tar dere tid til å svare oss unge håpefulle. Jeg lover herved at jeg vil gjøre det samme dersom jeg kommer inn på PHS)

Hei,

Du finner veldig detaljert oversikt på http://www.phs.no/om-phs/fakta-og-tal/opptakstatistikk/.

Har aldri sett statistikk for hvor mange som konkret detter av på de ulike stadiene.

Eksempelvis var det under opptaket i 2014, 3318 søkere med førsteprioritet. Av disse ble 719 tatt opp som studenter.

Skulle bare mangle. Vi svarer på det vi har muligheten til å svare på innenfor våre begrensninger selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt har poenggrensene økt de siste årene, med enkelte unntak. I fjor var f.eks. poengrensa lavere enn ellers fordi mange unge med få alderspoeng ble tatt inn.

Forøvrig interessant det som blir tatt opp av Lakerol angående økt terrortrussel etc. og disse faktorenes påvirkning på søkertall. Det er nok helt klart noen som vil tenke seg om to ganger før de søker. Og det med god grunn for jeg tror det er enkelte som undervurderer faren ved å jobbe som politi og hva slags situasjoner man kan komme til å havne i (uten å krisemaksimere fullstendig selvfølgelig). I dag gikk det forøvrig av en selvmordsbomber utenfor en politiskole i Jemen og det meldes om minst 30 døde. Så får vi håpe det er slikt "som bare skjer der nede".

Lenke til kommentar

Hei!

Var i dag inn på privatistweb å sjekket eksamenskarakterene fra eksamen i november, og fikk da en gledelig overraskelse. Bestod på matematikken, noe jeg absolutt ikke hadde forventet. Så nå er studiekompetansen i boks. Ergo jeg kan søke PHS i år likevel.

Men tiden er begynt å bli knapp. Hvordan er det med Helseerklæringen, må det være fastlegen som fyller ut denne? Bor 40mil unna fastlegen min.

Og angående synskirurgi, vet ikke ennå om jeg tilfredstiller kravene for syn. Bruker linsestyrke -1.25 på begge øyner og har ikke skjeve hornhinner. Noen som har peiling på om dette er bra nok for å bli godkjent? Evnt om jeg må ha laser operasjon er jeg for sent ute nå?

Ble litt stresset nå siden jeg hadde tenkt å utsette søknaden til neste år, siden jeg trodde jeg ikke bestod på matten.

Lenke til kommentar

Hei!

Var i dag inn på privatistweb å sjekket eksamenskarakterene fra eksamen i november, og fikk da en gledelig overraskelse. Bestod på matematikken, noe jeg absolutt ikke hadde forventet. Så nå er studiekompetansen i boks. Ergo jeg kan søke PHS i år likevel.

Men tiden er begynt å bli knapp. Hvordan er det med Helseerklæringen, må det være fastlegen som fyller ut denne? Bor 40mil unna fastlegen min.

Og angående synskirurgi, vet ikke ennå om jeg tilfredstiller kravene for syn. Bruker linsestyrke -1.25 på begge øyner og har ikke skjeve hornhinner. Noen som har peiling på om dette er bra nok for å bli godkjent? Evnt om jeg må ha laser operasjon er jeg for sent ute nå?

Ble litt stresset nå siden jeg hadde tenkt å utsette søknaden til neste år, siden jeg trodde jeg ikke bestod på matten.

Regner med at synet ikke holder mål desverre. Tok selv laseroperasjon februar samme året som jeg søkte, og alt gikk fint. Det er med andre ord ikke for sent :)

Lenke til kommentar

Hei!

Regner med at synet ikke holder mål desverre. Tok selv laseroperasjon februar samme året som jeg søkte, og alt gikk fint. Det er med andre ord ikke for sent :)

Jeg tror ikke synet ditt er noe problem! Har selv -0,75 på ene øyet og -1,25 på andre. Det er ikke den "skalaen" PHS vurderer etter, jeg var hos synslege og fikk sjekket synet opp mot kravet til PHS og de mente ikke det kom til å bli noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg tok en liten titt på denne statistikken: http://www.phs.no/om...ptakstatistikk/

Det var sjokkerende og jeg vil ikke si at jeg fikk mer motivasjon for å være helt ærlig. Det var 4229 søkere i fjor, og av dem så kom bare 719 personer inn. Med andre ord; det var bare 17% prosent som kom inn. Hva tenker dere? Selvsagt alt er jo mulig, men det kan åpenbart ikke være det enkleste å komme inn på PHS. Det jeg ser for meg nå er mennesker med minst 50 studiepoeng, som har 6'ere på absolutt alle opptaksprøvene (styrke, svømming, synstester og eventuelle andre helsetester og intervjuet m.m).

Lenke til kommentar

Mange møter ikke til opptak, består ikke kravene eller kom inn på noe annet

Halvparten som søker pleier ikke møtte opp på fysiske tester også ryker noen på testene, så tidligere har det vært rund 1000 søkere på 700 plasser

1000 som er egnet som politi som konkurrerer om 700plasser

Oi virkelig? Hvordan vet du dette, står det noen sted? Men dersom dette er sant så er jo det bra for min del ;) Var litt snådig at bare 17% av søkerne kom inn, så ble litt skeptisk om det å søke hos PHS var noe vits. Takk for svar, og dette er vel ikke det første svaret jeg har fått av deg. Igjen tusen takk! ;)

Lenke til kommentar

Dersom man er fysisk sterk nok, er moden og har gode karakterer, så har man svært store sjanser for å komme inn. Mangler man en av disse, kommer man ikke inn. Uten at jeg har tallene foran meg, så er det vel rundt 80% av de som klarer det fysiske som blir vurdert til egnet. Så ryker resten på karakterene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom man er fysisk sterk nok, er moden og har gode karakterer, så har man svært store sjanser for å komme inn. Mangler man en av disse, kommer man ikke inn. Uten at jeg har tallene foran meg, så er det vel rundt 80% av de som klarer det fysiske som blir vurdert til egnet. Så ryker resten på karakterene.

Riktig. Karakterene skal nok ikke være det største problemet. Har enda ikke begynt å trene meg opp enda, men dette er noe jeg har store planer for. Vurderer ett år i militæret før jeg søker på PHS. Vet ikke om dette kan være en fordel (med unntak av man får litt karakter-boost). Er vel fult mulig å hoppe rett på PHS og deretter militæret dersom det skulle være ønsket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...