Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er det egentlig Robert Eriksson ønsker?

Anbefalte innlegg

Jeg leste om Eriksson sitt sterke ønske om å endre NAV systemet. Les artikkelen her!

Denne tråden burde kanskje hvert i politikk og samfunn men pga manglende mulighet for anonym posting blir dette her. Jeg knytter ikke sensitive detaljer opp til min bruker.

Selv stemte jeg FRP og står inne for det. Jeg er enig i at de som sitter inne og mottar sosialhjelp og er helsemessig friske må komme seg ut å gjøre noe, helt klart!!

Det jeg er mer redd for er hva som skjer med de som ikke har en god helse. Synes ikke han var noe god på opplegg rundt de svakeste. Hele artikkelen luktet av at absolutt alle skulle ut å gjøre hardt arbeid og at dette var løsningen for alle. Jeg vil også som folk flest, få snyltere ut av trygden.

Det jeg er ute etter er altså hva skjer med de syke? Dette virker som et skremmende og umenneskelig opplegg.

Man har mange historier om tragiske skjebner, jeg kan ta min i noen få setninger. Bare 19 år gammel tar jeg en operasjon som går meget galt.. jeg fikk kroniske smerter etter svikt og må gå på morfin daglig for noenlunde smertelindring. Har erstatningssak gående. Bare noen år etterpå blir jeg ranet og truet på livet med våpen. Fikk PTSD og varige mèn etter hendelsen. På kort tid gikk det altså meget nedover, diagnoser: kroniske smerter, nevropati, angst og PTSD.

Hva har Eriksson tenkt å gjøre med slike som meg og andre med sammensatte, kompliserte og alvorlige diagnoser? Det føler jeg ikke han sa mye om..

Anonymous poster hash: 0b55f...06b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det viktig å ikke blande kortene og skape utrygghet på feil grunnlag. Det har aldri vært snakk om at reelt uføre skal tvinges ut i arbeid på tross av alle helsehensyn. Forslaget er rettet mot de som er arbeidsføre men av forskjellige grunner lever på ytelser.

Jeg mener at alle som er reelt uføre og fullstendig avhengige av sine ytelser bør være de første til å støtte denne typen innstramminger, da det er de som er mest avhengige av at den generøse velferdsstaten er bærekraftig i lang, lang tid fremover. Hvis ingenting gjøres risikerer man å havne i en situasjon der mer drastiske grep vil bli nødvendige i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hører NAV er virkelig flinke til å bruke tid på å vurdere hver enkelt persons uføresituasjon grundig, så dette kommer nok til å gå helt fint.

De er ikke det. Du skulle bare visst hva slags bullshit som er der. Og hvor vanskelig det er for mange av de som ikke er uføre, men som burde være det å få sin rett....

Lenke til kommentar

Det er veldig lett å si at man skal stille strengere krav til de som kan stilles strengere krav til, slik at vi skal kunne bevare vår ivaretagelse av "de svakeste".

Det er lett å si fordi alle vil være enig i det. Alle. Alle er enige i at de som kan jobbe bør jobbe, og de som er for syke til det skal få andre tilbud. Dette er slettes ikke noe bare høyresiden mener, mens venstresiden mener noe annet.

Problemet er, og har alltid vært: hvem er for syke til å jobbe? Det er jo noe helsefaglig dette, det handler da ikke om NAV eller partisammensetning i regjering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hører NAV er virkelig flinke til å bruke tid på å vurdere hver enkelt persons uføresituasjon grundig, så dette kommer nok til å gå helt fint.

De er ikke det. Du skulle bare visst hva slags bullshit som er der. Og hvor vanskelig det er for mange av de som ikke er uføre, men som burde være det å få sin rett....

Det var det jeg mente, tror det heter sarkasme ..

Lenke til kommentar

Det var det jeg mente, tror det heter sarkasme ..

Å...da kunne du hintet til sarkasme. Hørtes så usarkastisk ut...

Lenke til kommentar

Her er det viktig å ikke blande kortene og skape utrygghet på feil grunnlag. Det har aldri vært snakk om at reelt uføre skal tvinges ut i arbeid på tross av alle helsehensyn. Forslaget er rettet mot de som er arbeidsføre men av forskjellige grunner lever på ytelser.

Jeg mener at alle som er reelt uføre og fullstendig avhengige av sine ytelser bør være de første til å støtte denne typen innstramminger, da det er de som er mest avhengige av at den generøse velferdsstaten er bærekraftig i lang, lang tid fremover. Hvis ingenting gjøres risikerer man å havne i en situasjon der mer drastiske grep vil bli nødvendige i fremtiden.

Det er et poeng. Etter hva som er framkommet, er forslaget også aldersbegrenset opp til 30 år.

På den annen side, tror jeg dette skal bli litt av en utfordring i praksis. Det er visstnok tanken at det skal iverksettes allerede over nyttår.

Har man ikke greid å få folk i aktivitet før, spørs det hvordan man skal greie det over natta plutselig nå. Hvem skal lede og håndtere alle oppgavene dette vil innebære? Det kan jo ikke bare være snakk om å sende clienter ut på måfå og på egenhånd. Her trengs prosedyrer, oppsyn, tilsyn og controll i ganske stor utstrekning. Og slikt koster.

Blir sikkert mye rot med dette her tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er et poeng. Etter hva som er framkommet, er forslaget også aldersbegrenset opp til 30 år.

På den annen side, tror jeg dette skal bli litt av en utfordring i praksis. Det er visstnok tanken at det skal iverksettes allerede over nyttår.

Har man ikke greid å få folk i aktivitet før, spørs det hvordan man skal greie det over natta plutselig nå. Hvem skal lede og håndtere alle oppgavene dette vil innebære? Det kan jo ikke bare være snakk om å sende clienter ut på måfå og på egenhånd. Her trengs prosedyrer, oppsyn, tilsyn og controll i ganske stor utstrekning. Og slikt koster.

Blir sikkert mye rot med dette her tror jeg.

Vel, de markedsfører seg jo som et "handlekraftig" parti. Da må de jo følge opp sine løfter. Blir vel ikke anderledes enn med NAV-reformen, vil jeg tippe. Da var det også problemer man måtte "gjøre noe med", og deres løsning var NAV. Nå har det i ettertid vist seg at NAV ikke har løst noe som helst. Ugjennomtenkte løsninger på problemer ingen har noen god løsning på, og som sitter dypere i mennesket enn hva noe politisk parti kan ha i program.

(Om man ser bort i fra medisinsk behandling tror jeg de "syke" hadde det bedre pre-neolittisk. Sosialt sett. Var sikkert mange flaue unntak der og, men essensielt var ikke effektivitet det viktigste.)

Lenke til kommentar

Poenget er vell at de ikke skal lvære så attraktivt å leve på NAV fremfor å jobbe. Om man er abreidsfør, og lat, så må man jobbe for å få trygd. Håper de kjører hardt nok på det til at folk ikke har noe valg lengere.

Men så kommer det vell å bli ramaskrik fordi en stakkar sulta i hjel fordi han ikke orket å jobbe og dermed ikke fikk penger fra NAV :)

Lenke til kommentar

Poenget er vell at de ikke skal lvære så attraktivt å leve på NAV fremfor å jobbe. Om man er abreidsfør, og lat, så må man jobbe for å få trygd. Håper de kjører hardt nok på det til at folk ikke har noe valg lengere.

Hvem er det som er arbeidsfør og lat, da? Hvis du tenker de som mottar sosialhjelp, så viser dette:

fig5-4.gif

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2011/nou-2011-14/6/6/3.html?id=650808

, at andelen faktisk er synkende, spesielt blant "utlendingene".

Lenke til kommentar

Jeg kjenner personlig flere ;)
Trenden er vell ungdommer på landet som sover til klokka 15, står opp og spiser frokost på kjøkkenet til mor, og så går ned i "hybelen" for å spilla COD og drikke cola.

Om det er innvandrere eller ikke driter jeg i, problemet er at folk ikke gidder å jobbe, fordi NAV er for behagelig. Spørs om det er like greit å leve på trygd når man må opp klokka 7 for å jobbe for å få den.

Lenke til kommentar

Skal ikke nekte for at det helt sikkert finnes endel sånne. Men husk også at mange av "dem" faktisk ikke får noe fra NAV, men forsørges av foreldrene. Det er altså snakk om mennesker som står helt utenfor samfunnet. De har ingen kontakt med det offentlige. Jeg selv føler meg ikke misunnelig... måtte "tigge" om penger fra mamma for å dra til tannlegen...

Det kan jo også tenkes at man kan være syk selv om man ikke er diagnostisert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...